Ford Transit: Gereviseerde 1.7 V4

Bouwjaar: 1963, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.7

Hey allemaal,

Ik ben een oude V4 aan het monteren en heb de krukas, nokkenas en balansas gemonteerd. Alles draaide heel soepel tot ik vandaag de zuigers monteerde. Ik krijg de motor met het vliegwiel niet rondgedraaid, maar ik moet wel zeggen dat de motor gewoon op mijn werkbank ligt en dat ik dus niet met volle kracht kan draaien. Ik kreeg hem nog net rondgedraaid tot ik de moeren van de drijfstanglagerkappen aantrok. Er steken nieuwe lagerschalen in en ik heb ze alleen aan de binnenkant geolied. Het viel mij ook op dat ik op de ene zuiger harder moest kloppen om hem door cilinder te krijgen dan de andere.

Is het normaal dat een gereviseerde motor zoveel wrijving heeft dat ik hem met de hand niet rondkrijg? En is het verschil in wrijving tussen de verschillende cilinders wel normaal??

Als ik vroeger bij mijn taunus de kleppen regelde dan zette ik een ratelsleutel op de krukaspolie en die motor ging zonder problemen rond. Die had natuurlijk wel al wat kilometers gelopen maar ik vind het verschil met een gereviseerde motor toch (misschien te) groot.

Alvast bedankt.

wimsel

Geplaatst door wimsel (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Transit? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Zuigers wel goed gemonteerd? Dit i.v.m. de zuigerveren. Als die niet goed in de groeven liggen, krijg je hetzelfde effect. Pistonpennen ook soepel? Goede maat lagerschalen? Toevallig geen overmaat gebruikt?

wimsel (0), 13 jaar geleden

[quote=moderator]Dit i.v.m. de zuigerveren. Als die niet goed in de groeven liggen, krijg je hetzelfde effect.[/quote]
Hoe bedoel je? Sommige zuigers hebben een pennetje in de groeven daar waar de opening van de zuigerveer moet komen, maar deze hebben dat niet dus ik kan de opening zetten waar ik wil. Bedoel je dat?
Pistonpennen draaien soepel en het zijn overmaat lagerschalen. Het is mijn motor niet dus ik weet niet of de krukas geslepen is. Ik denk van wel want ik zie geen slijtagesporen op de kruktappen.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan krijg ik het vermoeden dat je het moet zoeken in de drijfstangschalen...... Eerst die maar eens opmeten. Meten=weten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.