Ford Focus C-Max: gloeiplug storing

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1600 tdci

Auto geeft storingscode p0380 met vermelding glow plug power supply.
Naast evt controle van de gloeipluggen is het gloeiplug relais het controleren waard.
Mijn vraag is waar bevind dit gloeiplugrelais zich?

janhouse

Geplaatst door janhouse (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Doktor (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze zit links aan de zijkant/onderkant van de radiateursteun.


Suc6

janhouse (0), 12 jaar geleden

Dokter,
Bedankt ik ga is kijken of er iets mis mee is

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik kreeg deze foutcode op een 1,8 TDCI, bleek een kapotte gloeibougie te zijn, alle 4 vernieuwd, klacht weg.

janhouse (0), 12 jaar geleden

Ik heb de gloeipluggen gemeten in weerstand geen oneindig, maar wel voltageverschil tussen de pluggen tijdens voorgloeien.
Ik denk er nu ook over om de pluggen te vernieuwen.
Ik ben nog op zoek naar het relais. Het enige wat ik vind is een zwart blokje, niet groot óng 2 cm en ingebonden in een kabelboom die gaat naar de cvt bak.

janhouse (0), 12 jaar geleden

Ondertussen gloeiplugstoring opgelost door het vervangen van de de gloeipluggen.
Wel nieuwe storingen voor teruggekregen nl:

P1412 EGR valve blocked/slugged
U0073 can data bus fault
U1900 can data bus - can signal faulty

Graag mening of tips voor het oplossen van m.n. de canbus storingen
BVD

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat gek dat je nu ineens deze storingen krijgt, heb je ergens een draad beschadigd? Of is er kortsluiting geweest? Zijn alle stekkers weer op hun plek?

janhouse (0), 12 jaar geleden

Is zeker vreemd, de enige stekker die ik los gemaakt heb is die van de gloeipluggen om door te meten. misschien met het "over de motor hangen" voor het verwisselen van de pluggen iets beschadigd. Ik loop de bedrading na en de ga egr maar inspecteren.

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Over die code U1900 hoef je je geen zorgen te maken. Die is vrij standaard, die komt al tevoorschijn zodra er een lichte spanningsdaling is geweest. Zelfs als ik codes wis in een auto komt deze wel eens als enige terug. Misschien moet je gewoon de accu eens goed doorladen en dan codes wissen en kijken welke er terug komen.

janhouse (0), 12 jaar geleden

Ok ga ik proberen de lader hangt eraan. Ik heb niets kunnen vinden wat betreft losse of beschadigde connectors/ bedrading. Egr losgehaald en schoongemaakt. Klep was wel vervuild en eerlijk gezegd weet ik niet of het binnenwerk goed schoon is, is lastig te zien.(misschien nog een tip hiervoor?).
Het zou kunnen dat de egr foutcode hierdoor is gekomen.

janhouse (0), 12 jaar geleden

Laatste update
Ondanks schoonmaken blijft storing egr valve slugged/ blocked terugkomen, auto houdt bij langzaam optrekken ook in en ik denk er nu over om de klep te vervangen. Ik heb proefgereden met de egr connector losgekoppeld en auto reed dan goed.
Weet iemand waar het signaal vandaan komt die ervoor zorgt dat deze storing erin komt, is dat de egr zelf of zijn er sensors?
Of heb ik te maken met een luie auto doordat de toeren laag blijven met een cvt bak, hooguit 2200-2400 rpm?

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

P1412 ontstaat doordat de EGR, bij het heen en weer gaan van de klep, een te grote stroom afneemt. Dit wordt geregistreerd door de PCM en geeft daarop een foutcode. Ik denk dat de EGR al stuk was voordat je hem schoon maakte. Vernieuwen lijkt mij de enige oplossing.

suc7

janhouse (0), 12 jaar geleden

Ondertussen de EGR nog maar een keer schoongemaakt, maar zoals verwacht heeft dit niet geholpen. Overgegaan tot vervanging van klep door een nieuwe, echter blijft storing P1412 terugkomen met daarbij storing P1402 wat ook met uitlaatterugvoer te maken heeft.
Nieuwe klep geleverd door Ford dealer (is overigens van het merk Valeo) en ook ingeleerd d.w.z. in het motormanagement gereset. Bij roetmeting apk is K waarde maar net onder de 3.
Heeft iemand een idee of dit al eerder meegemaakt?

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Wordt de waste-gate wel aangestuurd? Trekt de auto goed? Electrokleppen (2 bruine) op het motorblok gaan wel eens stuk met dit soort klachten tot gevolg.

janhouse (0), 12 jaar geleden

Het vreemde is dat wanneer ik de egr elektrisch loskoppel of afdicht de auto probleemloos rijd. Met egr aangesloten dan reageert de auto tot ong.1500 toeren traag op het gaspedaal en schiet daarboven door en trekt de auto goed. Dit is met de nieuwe egr klep. Met de oude egr klep merk je bij langzaam optrekken dat de auto inhoud tot ongeveer 1800 toeren, daarna geen problemen. Er is dus duidelijk verschil met de beide egr kleppen.
Kun je de elektrokleppen doormeten en wat doen ze precies? Bvd

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Electrokleppen worden electrisch aangestuurd en openen een doorgang tussen twee slangen, zodat vacuum doorgegeven wordt. Volg de slangetjes maar die vanaf de electroklep lopen.

janhouse (0), 12 jaar geleden

Vooralsnog geen positief resultaat met zoeken naar de oorzaak van mijn egr storing, ik probeer de klacht te begrijpen maar blijft lastig. Feit is dat het met de uitlaatgasretour te maken heeft. Geen andere uitleesstoringen verder. Met de klep elektrisch losgekoppelt rijd de auto goed alleen met motorlampje. Ik twijfel nu of de nieuwe geleverde egrklep wel ok is, heeft iemand dit al meegemaakt? ( klep is van valeo, orgineel?) .Ook wil ik nu het gehele inlaattraject schoonmaken bovenop de motor, voor wat ik kan zien is dit behoorlijk vettig en vervuilt. Mocht dit niet helpen dan alsnog maar naar de dealer toe.

Doktor (0) PRO, 12 jaar geleden

Als jij nog een hele oude egr klep erop had en nu het nieuwste dan moeten ze de computer motorregeling ook herprogrammeren met laatste software, is dit wel gebeurd?

Suc6

janhouse (0), 12 jaar geleden

ik heb in de historie van de auto niet kunnen vinden dat de klep al eerder is vervangen dus lijkt het erop dat deze vanaf het begin is gemonteerd. Ik ben bij de dealer geweest en uitgelegd dat ik een nieuwe egr had gemonteerd en deze ingelezen moet worden. Volgens mij hebbben ze de data vande egr klep zelf alleen gereset. en is er niets van software aangepast.Ik begrijp nu dat er nog een andere manier is. Ik zal is vragen aan de dealer hoe of wat. Bedankt

janhouse (0), 12 jaar geleden

Vandaag bij dealer geweest en navraag gedaan over egrklep. Dealer zegt dat egr ingeleerd is zoals men altijd doet, noodzaak om software te updaten vond men niet, uiteraard wilde men wel de auto nazien voor storingsanalyse met bijkomende kosten vandien. Ik begrijp van Dokter dat het wel noodzaak is, kortom ik ben er nog niet uit, andere dealer bezoeken kan ook! Wordt vervolgd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.