Ford Galaxy: harde schokken bij koude start

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdci

Bij koude start begint de motor hard te trillen, vorig jaar is distributie riem en waterpomp vervangen+ normaal onderhoud. In de zomer naar Rusland gereden en auto ging in noodloop, roetfilter was waarschijnlijk verstopt, ze hebben daar dan gewoon aantal gaten ingeboord en reed weer normaal. Ik heb niet meer naar laten kijken in België, wel heb ik nu 3tal maanden probleem dat die heel erg begint te schokken bij koude start, heb al laten uitlezen en 1 injector gaf licht e verschil aan buiten de rest, dus die laten vervangen en het is nu nog erger geworden. Wagen moet morgen terug binnen om naar te laten kijken..

Als wagen eenmaal warm is dan is er geen enkele probleem... dusja, heb er al veel additieven ingegoten enzo voor ik injector heb laten wisselen, heeft niet geholpen.

Galaxy 2.0 tdci 120kw Ghia met 170d km automaat (geen powershift)

djigit

Geplaatst door djigit (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

antig01 (0) PRO, 9 jaar geleden

Begrijp ik het goed dat je nu nog steeds met gaten in je roetfilter rondrijdt?
Vliegwiel defect?

djigit (0), 9 jaar geleden

Ja, garagist zei dat het geen kwaad kan..
Kan dat gescheckt worden met computer? Vliegwiel..

djigit (0), 9 jaar geleden

Niemand die ervaring mee heeft?

sel (0), 9 jaar geleden

Als het vliegwiel zou zijn dan heb je met zowel koud als warme motor last van. Defect aan vliegwiel kun je met uitlezen niet vinden.
Je kunt tijdens het rijden live data uitlezen wanneer auto stottert etc, garagist kan dan waarden van raildruk pomp, egr, luchtmassameter etc uitlezen. Dan moet wat te vinden zijn

djigit (0), 9 jaar geleden

Heb auto binnen gedaan bij een Ford dealer en die hebben ook uitgelezen, verstuivers getest etc.. Egr gaf fout aan dus alles ging opgelost zijn maar er is niks aan veranderd! Wel een rekening van 900 euro! Dat is toch niet normaal dat ik zo'n bedrag moet betalen Terwijl aan wagen niks veranderd is..

djigit (0), 9 jaar geleden

Probleem gevonden na nog eens bij andere 2 specialisten te gaan. Wel weer 400 euro armer! Compressie 1ste cilinder 20bar en de andere 3: 28 bar. Dus motor versleten aan 170d km! Heb wel niet late uitelkaar halen kan mss klep zijn of veertje zijn.

sgm (0), 9 jaar geleden

In combinatie met de eerdere problemen met het roetfilter denk ik eerder aan een heel erg vervuilde motor (mogelijk door de nu vervangen injector) waardoor de kleppen niet meer helemaal dicht gaan. Hoe wordt de auto gebruikt? Veel korte stukjes en/of weinig snelweg? Want dan werkt de regeneratie van het filter niet goed. De auto anders gebruiken of extern reinigen zijn dan de oplossingen, of je moet het hele systeem laten verwijderen en uitprogrammeren in de software. Uiteraard is de auto dan niet meer conform specificaties.
Nu wordt het open halen van de kop en uitzoeken wat er echt aan de hand is. Roetfilter zul je ook wel moeten vervangen, want op deze manier klopt het systeem niet. Gaten erin boren is geen oplossing (heeft dat geen enkele storingsmelding opgeleverd?). Reinigen wel, NADAT de oorzaak van de overmatige vervuiling is weggenomen.

djigit (0), 9 jaar geleden

Ik heb week geleden roetfilter afgehaald en gereinigd was zelfs niet echt vuil, je kan volledig erdoor kijken, gaatjes zijn niet.volledig geboord klein beetje maar 3 keer. Wagen werd laatste jaar idd alleen gebruikt tijdens korte ritten.. In de zomer naar Rusland gereden dus na ongeveer 5duizend km baan te doen was die daar in noodloop gegaan.. vooral dan heb ik die laten afzien door constant hoog in toeren te gaan voor te reinigen zogezegd maja denk dat ik het toen erger gemaakt heb.. mss ist een klep.dat verbrand is?

sgm (0), 9 jaar geleden

Waarschijnlijk wel. Goede garage zoeken met schappelijke uurtarieven en ze het blok laten nakijken en inlaat en uitlaattraject laten reinigen. Daarna niet alleen maar korte stukjes rijden en dan kan die auto weer jaren mee.
Helaas kun je een moderne diesel niet meer als stadsauto gebruiken door EGR en roetfilter. Niet dat het ooit goed is geweest voor een (diesel)auto om voornamelijk korte stukken te rijden overigens.
Of je doet de auto weg en koopt er eentje die bij het gebruik past. In Belgie is een auto op LPG erg interessant. Die hebben minder last van korte stukjes rijden en zijn op de lange trajecten goedkoper dan diesel.

djigit (0), 8 jaar geleden

Heb de motor volledig open gedaan en gekuist, was idd redelijk vuil. Opnieuw compressie laten meten en nog altijd verlies op 1ste cilinder..
Wagen start nog altijd slecht maar eenmaal warm staat dan start zoals anders heel normaal dus. Als er compressie verlies is dan moet die toch ook slecht optrekken?
Wat ik wel merk is bij 1800 tot 2000 toeren bij stationair of tijdens rijden dan trilt de motor.. wat kan dat zijn?
Rij al een jaar rond met dit probleem..

Heino4267 (225), 8 jaar geleden

Forte toevoeging laten uitproberen om evt. vastzittende zuigerveren los te krijgen?

kaleido 1 (1620) PRO, 8 jaar geleden

Heb je de cilinderkop ook laten testen ?

djigit (0), 8 jaar geleden

het forte ook gebruikt en nog andere soorten additieven om motor te kuisen, voor die open gemaakt werd natuurlijk.
cilinderkop heb ik niet laten testen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.