Ford Galaxy: Lichte schokken motor gedurende 1e minuten na koude start

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDCI

Mijn Galaxy 2.0 tdci 140 pk, heeft na de koude start last van zeer lichte schokken rond 1900-2000 toeren in de 4e versnelling. Dit is gedurende eerst paar minuten na koude start na te spelen. Daar na niet meer. Kennis van mij heeft 1.6TDCI, hij heeft ook soort gelijke problemen.Is dit een eigen gedrag van zo’n PSA blok. Ik ben met de auto naar Ford dealer geweest, auto is daar uitgelezen, men heeft proef gereden. Uiteraard kon men niets geks ontdekken met warme motor.
Iemand enige idee? Bij mijn Zafira 1.9 cdti maakte ik regelmatig map-sensor op de inlaat schoon, omdat deze flink vervuild raakte. Zou dat het kunnen zijn? Waar zit map-/turbo-druk sensor bij 2.0 tdci ?

sel

Geplaatst door sel (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Postie (0) PRO, 9 jaar geleden

Klinkt als probleempje met de egr klep...

sel (0), 9 jaar geleden

Ik verdenk ook EGR klep. Is dat goed schoon te maken? Van opel 1.9 cdti was redelijk goed te bereiken en schoon te maken.

djigit (0), 9 jaar geleden

Beste, ik heb ook galaxy 2 tdci 140pk. Begonnen met lichte schokken en nu is het veel erger, probleem is idd alleen bij koude start, eenmaal warm niks aan te merken... Ben eerst bij lokale garagist geweest en die zei verstuivers dus maar 1 laten vervangen en etc dus kost van 600 euro, probleem is gebleven. Dan bij officiële Ford garage weer laten uitlezen en zeiden Egr klep, laten vervangen 900 euro.. niks veranderd. Bij andere specialist geweest die toch wel meer verstand heeft en niet zomaar alles geloofde wat op zijn computer staat! Gereden met de wagen, live data etc, distributieriem gecheckt. Alles was goed zeker bij warm.. wou compressie meten van de cilinders maar had de juiste stukken niet voor, heeft md 300 euro gekost weer.. doorgestuurd naar iemand die gespecialiseerd is in ford en die heeft compfessie gemeten van de cilinders, cilinder 1: 20 bar en de andere 3: 28 bar. Eindelijk probleem gevonden! Maar heb niet laten verder aan werken, kan aan de klep liggen of veer of cilinder zelf versleten, blok kost 2duizend+ nieuw, dan ng werk... dusja denk dat ik wagen zo ga verkopen en NOOOIT meer Ford.

sel (0), 9 jaar geleden

ik verwacht dat het bij mijn Galaxy nog steeds EGR is die vervuild begint te raken. (135.000 km nu).
Hiervoor heb ik Opel Zafira 1.9 cdti 150 pk gehad. Gekocht met 179.000 km op de teller en na 4 jaar en 4 maanden verkocht met 342.000 km op de teller. In die periode heb ik EGR, verstuivers en vliegwiel laten vervangen... dat waren vervelende kosten. Maar als je dat over 160.000 km uitsmeert valt het wel mee.

sel (0), 8 jaar geleden

Intussen ben ik 2x naar de dealer geweest. Men kan storing niet na spelen. Alles is uitgelezen, ook tijden het rijden ze hebben het niet kunnen naspelen :-(. Het is niet altijd na te spelen. Vandaag tijdens een rit van 120 km, heb ik constant snelheid vastgehouden met 2000 toeren. Opgegeven moment had ik gedurende rit 2 keer een moment dat het begon te bokken. Het is een lastige probleem. Wat kan het zijn.
Een tijde geleden heeft men lucht en brandstoffilter vervangen.

sel (0), 8 jaar geleden

Kan het door gebruik van Duitse diesel komen .. ? (met 7% bio toevoeging ..)

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Nee. Nederlandse diesel heeft dezelfde 7% toevoeging van biobrandstof.

sel (0), 8 jaar geleden

we zijn met de Galaxy op autovakantie geweest. In een periode van 5 weken 10.000 km gereden. Soms non stop gemiddeld 140 - 160 km/u gedurende 3, 4 uur etc. Het lijkt er op dat door intenst rijden inlaat en alles lekker schoon is geworden. Auto is stuk vlotter geworden. Inhouden is er ook niet meer na te spelen.

sel (0), 8 jaar geleden

blijft toch aanhouden zelfde probleem.. ik denk dat egr, inlaat toch vervuild kan zijn.

djigit (0), 8 jaar geleden

Ik heb gemerkt dat bij mij ook tussen de 1800-2000 rpm wagen schokt , bij koude start schokt die altijd en eenmaal warm niet. Maar tussen 1800-2000 ook altijd bij koud of warm en stationair of terwijl ik aan het rijden ben.
Ik heb de motor ook al volledig gekuist en er is nog niks veranderd...dusja ik weet het echt niet meer, mss hebben we wel zelfde probleem.
heb je al compressie laten meten?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.