auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Galaxy: Koelwater temperatuur 2.0 tdci niet op 90 graden met vorst ?

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdci 103KW

Nu het een beetje winters begint te worden merk ik dat koelwater temperatuur tussen 70 en 90 graden schommelt.
Toen temperaturen nog op + 10 etc stond meter precies in het midden (90 C).
Is dit normaal bij 2.0 TDCI 103 KW/140 pk blokken.

Kachel etc wordt worm. Als ik kachel op maximale warmte zetten en flink laat blazen, dan zie je dat koelwater temperatuur nog een beetje verder zakt.

Wat valt op bij constante snelheid in 6e versnelling rond 2000 toeren temp op 75-80 graden gebied.
Rijd ik echter hoger in de toeren, 2800-3000 dan is meter net niet op 90 graden.

Is dit 2.0 TDCI eigen bij de buitentemperatuur onder nul?

Geplaatst door

sel (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt me allemaal normaal , wat denk je dat er in je radiateur gebeurd , alles koelt behoorlijk af daar , op het moment dat je de kachelmotor op max zet onttrek je nog eens behoorlijk wat warmte aan het systeem , thermostaat reageert daar op.
Je zou een nieuwe thermostaat kunnen plaatsen , maar denk niet dat er dan echt iets veranderd.
Als deze defect is , blijft hij namelijk open staan en zou de temperatuur veel verder zakken.

..dus.. dat het gedurende rit 50 km, temp rond 70-85 graden hangt is dus normaal met huidige weer?

sel 0

9 jaar

Als dat het werkgebied is van de thermostaat is , wat ik denk , ja.

Ferrie, nu zitten we met temperaturen rond +5 graden etc, maar ik zie na rit van 50 km wijzertje nog niet op 90 graden komen. Blijft zo tussen 70 - 80-85 graden...
Ik begin toch thermostaat te verdenken.

sel 0

9 jaar

De motor hoort gewoon op temperatuur te komen, ook bij de temperaturen van afgelopen winter. Waarschijnlijk is inderdaad de thermostaat defect.

Als het verschil zo "groot" is zou je inderdaad de thermostaat kunnen vervangen om uit te sluiten dat deze niet goed werkt.
Metertje op je dashbord is een indicatie , geeft nooit exact de temperatuur aan.

Patroon is als volgt, start met koude motor. Na +/- 8 minuten staat temperatuur naaldje op 89 graden. Paar minuten later gaat het naar 80 graden. Dan loopt het op weer naar 89 graden. Na 10 minuten gaat het weer terug naar 70-75 graden. Tijdens een rit van 40 minuten blijft dit een beetje herhalen snelheden daarbij 100 a 130 km/u. In 5e en 6e versnelling.

sel 0

9 jaar

Hij regelt dus wel zou je zeggen , om uit te sluiten dat hij niet snel genoeg reageert of blijft plakken , zou ik om aan alle twijfel uit de wereld te helpen de thermostaat vervangen.
Anders komen we niet van de thermostaat twijfel af.

Volgens de ford dealer is dit normaal gedrag met deze temperaturen. Waar hierboven, bij 5 maart 70-75 staat moet overigens 75-80 graden zijn.

sel 0

9 jaar

Zie #2 , mocht je blijven twijfelen , knoop door hakken en preventief de thermostaat vervangen.

Double check mt de dealer. Gedrag van thermostaat is inderdaad normaal.
Case closed.

sel 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.