Beste allen,
Ik heb een hardnekkig trillingsprobleem met mijn Ford focus 2.0 rally uit 2007. Ik heb hier al meer over gelezen, dus ben niet de enige.
Wat gebeurt er?
Het stuur trilt stevig tussen de 110 en 130 kmh bij het rijden van een constante snelheid. Er lijkt op die snelheid een resonantie in de aandrijflijn te ontstaan. Bij koppeling in blijft het stuur trillen en ook bij uitrollen blijft het stuur trillen totdat je onder de 110 kmh komt.
Saillant detail: ik heb er vooral last van als het buiten boven de 15 graden is. 's winters dus amper.
Eén bijgeluid wat ik hoor is dat ik vanaf 120 kmh een geluid bij de voorbanden hoor alsof ik over witte strepen aan het rijden ben. Zoem-zoem-zoem, ect. Boven de 135 gaat dit gezoem over in een monotone brom.
Wat al gedaan:
- 5x banden en velgen laten bekijken en gebalanceerd. Die zijn prachtig rond en kunnen uitgesloten worden.
- Andere velgen en andere banden geprobeerd. Helpt niet.
- 2x uitgebreid onderzoek laten doen door de vakgarage naar onderstel, aandrijflijn en motorsteunen. Niks aanwijsbaars gevonden.
- wielen aan de wagen gebalanceerd (finish balance). Dat vermindert de trilling maar neemt hem niet weg.
- recent nieuwe remschijven en remblokken laten monteren. Dat heeft de trilling verergert.
Ondanks dat men niks kan vinden, wordt geadviseerd de aandrijfassen te vervangen omdat dit een zwak punt van deze focus zou zijn. Is dat logisch?
Ik kan nu groot geld gaan uitgeven aan aandrijfassen, draagarmen, wiellagers, ect, maar gaat dat helpen?!
Ik hoor graag jullie ideeën en eventuele oplossingen.
Bedankt!
Mvg,
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aandrijfassen is wel iets wat dit zeker kan veroorzaken , zeker als er een keer een hoes defect is geweest en alleen de hoes vervangen is .
Hallo Frank.
Ik haak even in op het verhaal van extra trilling na vervanging van remschijven. Wat je zo kunnen doen is een kant aan de voorzijde opkrikken zodat er een wiel los van de grond staat, traction controle uitschakelen (indien aanwezig) en dan een snelheid tussen de 55 en 65 km rijden. Door de differentieelwerking zal het wiel nu een snelheid aan 110 tot 130 km/h draaien. Dit ook aan andere zijde doen. Kijk of je de trilling nu ook voelt. Let ook op slingering van de velg. Door een kromme naaf kun je ook trillingen in stuur krijgen.
Succes
5 jaar
Bedankt voor de tips. Vorige week heb ik nog finish balance gedaan (na wisselen remmen) en toen hebben we geen slingering van het wiel waargenomen.
Kunnen jullie verklaren waarom ik in de zomer meer last heb dan in de winter?
5 jaar
Frankvns,
Als je er in de zomer meer last van hebt denk ik aan een rubber wat in de zomer soepeler is door warmte.
Dan ga ik toch als snel aan de banden denken ondanks dat je een andere set geprobeerd hebt.
5 jaar
stabilisatorstokjes?
Ferry
5 jaar
Ik vermoed dat het niet één ding meer is, maar dat er meerdere onderdelen beginnen te slijten. Ik hoor sinds een paar weken ook 1 van de veerpootlagers herrie maken.
Kortom, mogelijk dat ik de portemonnee ga trekken voor het flink aanpakken van onderstel en aandrijflijn.
Kan het zijn dat onderdelen bij bijv. Winparts goedkoper zijn dan ik bij de garage betaal voor de onderdelen? Om de kosten te drukken kan ik dan zelf de onderdelen aanschaffen en die laten monteren door de garage.
Bij Winparts zijn de aandrijfassen van SKF bijv. 182 euro per stuk.
5 jaar
Dat kan , maar niet iedere garage is er happig op om zelf gekochte producten te monteren.
Onderdelen online zijn altijd goedkoper dan bij de dealer.Ook onderling verschillen zij.Bij Mister auto kosten deze assen ongeveer 115.Maar dat is alleen interessant als je zelf je auto onderhoud.Er zijn niet veel garages die voor jouw deze spullen gaat monteren.Je gaat toch ook niet met een zak patat van de supermarkt naar een Snackbar.Maar het is het proberen waard.Het scheelt honderden euros.Of nog beter neem er een hoby bij.
Ferry
5 jaar
Ik zag deze assen ondertussen ook bij Autodoc staan voor 112 en 96 euro.
Ik snap je punt. Gelukkig heb ik een goede band met mijn vakgarage. Ze hebben al meerdere keren onderzoek gedaan en niks kunnen vinden. Als ik nu flink wat onderdelen wil gaan vervangen en zij dat mogen monteren denk ik wel dat ze mij tegemoet komen in het zelf bestellen van de onderdelen.
5 jaar
Frankvns,
Een garage is er niet dol op om spullen van klanten te monteren.
Met alle respect,klant besteld het in bokkie wokkie land met bijbehorende kwaliteit.
Garage mag garantie gaan geven als alles gemonteerd is.
En wat als het verkeerde besteld is en de auto ligt al uit elkaar?.
Dan een week de boel los laten liggen en een brug bezet houden.
Ik zou er als garage niet aan beginnen.
5 jaar
Mijn vakgarage heeft gelukkig geen moeite met dat ik de onderdelen zelf bestel. 16 juli wordt alles eronder gezet.
2x Aandrijfassen van SKF
2x Veerpootlagers van Monroe
2x Draagarmen van Febi Bilstein
Stabilisatorstang van Febi Bilstein
Gelukkig geen bagger kwaliteit uit een bokkie wokkie land.
5 jaar
Ben benieuwd.
Natuurlijk gaat dit goed.De producten zijn gewoon van goede kwaliteit.Ik koop daar altijd .
Maar ik repareer zelf.Ik vind het netjes dat de garage het toch voor hem vervangt.
Maar het zal duidelijk zijn,dat niet veel garages dit doen.
En terecht.
Ferry
5 jaar
Ben de vakgarage ook dankbaar hiervoor. Al heb ik al genoeg bij ze uitgegeven dit jaar :-)
Nog even terugkomend op het zoem-zoem geluid (vergelijkbaar met rijden over witte strepen op hoge snelheid) dat ik bij de beschrijving van het probleem noemde.
Ik heb hier wat beter op gelet. Het geluid doet zich voor vanaf 3200 toeren en gaat bij ong. 4000 toeren over in een constante zoem/brom. Je hoort het dus bij stevig accelereren en boven de 125 km/h (handgeschakelde 5 bak, dus bij 125 rijd ik 3200 toeren).
Kan dit de aandrijfas zijn?
Als ik op die snelheid de koppeling intrap is het geluid gelijk weg, dus het is geen wiellager. En als ik in z'n vrij gas geef tot 3500 toeren hoor ik het geluid niet. Het komt dus ook niet uit de motor. Dan moet het toch haast wel de as zijn?
5 jaar
Of de versnellingsbak.
Kan ik de versnellingsbak nog op een bepaalde manier testen om uit te sluiten?
Ik hoor het geluid al geruime tijd (20K kilometers) zonder dat het echt erger lijkt te worden.
5 jaar
Of het druklager.Als je in zijn vier 3200 toeren rijdt,hoor je het dan ook?
Ferry
5 jaar
Vandaag zijn de aandrijfassen, draagarmen, stabistang en veerpootlagers vervangen.
Ik word gek. Geen enkel verschil in de trilling. De vakgarage weet het ook echt niet meer. Ze kunnen geen schuldige aanwijzen.
Tot 110 km/h rijdt de auto zalig. Daarboven begint de ellende. Vanaf 115 komt er een resonantie in het stuur (je hoort verder niks geks) en gaat het stuur stevig trillen.
@Ferry ja, in alle versnellingen bij 3200 toeren hoor je dat geluid. Dan trilt er trouwens verder niks. Trillen is pas bij >115 kmh.
5 jaar
Omdat met finish balance de trilling tot 2x toe wel deels werd onderdrukt laat ik volgende week nog de wiellagers incl naaf vervangen. Dat is het enige wat nog niet is vervangen wat wordt meegebalanceerd tijdens de finish balance.
5 jaar
Wellicht overbodig maar hoe zijn de wielen en de banden.
5 jaar
Logisch dat je daaraan denkt. Deze banden en velgen zijn volledig rond en hebben geen hoogteslag. Uiteraard zijn ze meermaals goed gebalanceerd.
Ik rijd nu op 16" originele Ford velgen. Dat zou dus goed moeten passen.
Op mijn Michelin winterbanden met stalen velgen heb ik ook de trilling en hiervoor op 17" lichtmetaal met Michelin zomerbanden ook.
Wat wel gek is dat ik afgelopen winter (toen het koud was) amper last had van de trilling. Toen het eind februari ineens 19 graden werd was ie weer terug.
5 jaar
Toch nog even over de kou.Als hij alleen trilt bij warm weer en niet bij koud weer,dan is er dus sprake van een relatie met uitzetting en inkrimping.Dus het is nu even uitzoeken welk onderdeel van het onderstel het meest warm wordt en dan speling kan veroorzaken.Overigens wat ik in het hele verhaal niet ben tegengekomen zijn de bak en motorophanging,hoe is het daarmee gesteld.En wat is er vervangen bij de stabilisatorstang,alleen de rubbers of ook de stangetjes die naar de Mc.Pherson poot lopen.Als die niet zijn vervangen,ga er dan maar vanuit dat ,dat het wel eens kan zijn.Ik heb dat eens gehad met een Mondeo. Het leek bij honderd wel of de hele auto in elkaar stortte. Veel succes.
Ferry
5 jaar
Ja om te kijken of het misschien in de banden zat hebben we de banden ook op stikstof gezet (is kouder). Maar dat hielp ook niet.
De motorophanging lijkt op het oog helemaal in orde. Motorsteunen zijn uitgebreid gecontroleerd, maar zijn gewoon goed. Daarbij zou de hele auto dan moeten trillen in plaats van alleen het stuur binnen een beperkte snelheidsradius.
De versnellingsbak is moeilijk te controleren, maar hij maakt verder geen geluiden en schakelt als een zonnetje. Alleen het 'witte strepen' geluid bij 3200 toeren zou uit de bak kunnen komen. Zodra ik de koppeling intrap bij 3200 toeren is het 'witte strepen geluid' direct weg trouwens. Dat zit dus ergens in de aandrijving, maar klinkt niet als een defect.
Maar dan nog. Zodra ik bij 120/130 kmh de koppeling intrap of de auto in vrij zet blijft de trilling gewoon aanwezig totdat de snelheid onder 110 kmh zakt. En als ik 120 ga rijden in de 4e versnelling trilt het stuur net zo hard.
Dus 'witte strepen geluid' en trilling lijken niks met elkaar van doen te hebben.
De complete stabilisatorstang is vervangen incl rubbers.
Snap je dat een beetje uitgedacht raak? Volgende week de wiellagers incl. naaf vervangen. Als dat het niet is weet ik het oprecht niet meer.
5 jaar
De stabilisatorstang loopt van links naar rechts onder de auto.Ik bedoel die kleine stangetjes die daar aan vast zitten en die naar de Mc.Pherson poten lopen.
Zijn die ook vervangen.
Ferry
5 jaar
Nee, die zijn dan niet vervangen. Weet je zo hoe die stangetjes heten? Dan kan ik eens informeren bij de garage.
5 jaar
Dat zou het best eens kunnen zijn.Zoals ik al had opgemerkt.Ga naar Winparts ,type je kenteken in en zoek naar stabilisatorstang.Dan krijg je de grote stang,maar ook de kleine met aan elke kant een kogelgewricht.Kosten 23 per stuk
Ferry
5 jaar
Oké goede tip. Dankje!
Nog een ander iets wat me zojuist opviel (ik blijf op verkenning naar gekke geluiden die iets kunnen verraden).
Als ik de motor stationair laat draaien en de bak in z'n vrij heb staan hoor ik een ratelend geluid bij het aangrijpingspunt. Als de bak in een versnelling staat hoor ik geen geluiden. Duidt dit op iets?
5 jaar
Ik zou eerst het trillen oplossen en van de bak een nieuw topic maken.Anders gaan zaken wel door elkaar lopen en reageren mensen misschien niet meer.
Ferry
5 jaar
Goed idee. Ik kan ook geen link vinden tussen bak en trillen stuur op hoge snelheid. Daar was ik eigenlijk naar op zoek.
Ik wacht even donderdag af met de wiellagers. Update volgt.
5 jaar
Wiellagers ook vervangen, maar maakt ook geen verschil. Forse trilling blijft aanwezig.
Aan het onderstel kan het echt niet meer liggen. De aandrijflijn is ook goed.
Ik ga nu nog een afspraak maken bij de banden specialist om te zien of dat nog wat uitmaakt. Ik ga dan nogmaals testen met andere banden en velgen en professioneel laten uitlijnen.
5 jaar
Je hebt nog niet die twee stangetjes gecontroleerd.Zoals ik al zei,heb ik dat met een Mondeo gehad.Bij 100 leek het wel of de wielen eraf vlogen.Laat zij met een staaf ijzer voelen of er speling is, niet met de handen.Dan voel je dat niet tenzij zij compleet versleten zijn.Dus doe dat even en dan heb je het hele onderstel gehad.
Ferry
5 jaar
Jawel, die zijn stevig aan de tand gevoeld. Dat heb ik nog nagevraagd. Voor het vervangen van de assen en veerpootlagers moesten ze eraf, maar die waren nog helemaal goed zeiden ze.
5 jaar
Ja,dan weet ik het ook niet echt meer.Eventueel inruilen .Veel succes.
Ferry
5 jaar
Mijn garage is dus ook uitgedacht. Die adviseren nog een keer finish balance en er verder mee leren leven. Alleen zo ben ik van nature niet echt.
Inruilen kan, maar wel een beetje zonde van de 1500 euro die ik al geïnvesteerd heb. Die zie ik natuurlijk nooit meer terug.
Mijn angst is dat het uit de versnellingsbak komt (al lijkt die in orde), maar dat ga ik sowieso niet laten doen. Revisie vind ik te duur.
5 jaar
Ja,zonde van 1500 euro.Maar je jaren ergeren kost mentaal veel meer.Ik zou voor een andere gaan en laten zij je maar een leuk voorstel doen.Veel succes en neem als je een gebruikte auto koopt,iemand die er echt verstand van heeft of een ANWB keuring.Kan een hoop ellende voorkomen.
Ferry
5 jaar
Ja dankje. Eens informeren kan natuurlijk altijd wat hij nou waard is.
5 jaar
Ik denk aan de banden.
Dit klinkt eigenwijs, maar al dat final balancing is mij geheel worst !! Met balanceren haal je onbalans uit een wiel, maar een hoogteslag NIET.
Wissel gewoon even de voorwielen met achter, of beter nog de voorwielen van een andere Ford monteren, en een proefrit maken.
............................ :-(
Hoi Ralf, Ik begrijp je punt heel goed, maar ik heb al op 3 verschillende soorten banden gereden en hij trilt bij alle banden net zo erg.
En de velgen zijn ook echt rond.
5 jaar
Andere wielen.
Gebruik van een andere Ford de wielen.
Frank, ik heb eens een auto gehad waarbij de trilling enorm was. Niet alleen in het stuur maar ook een geluid erbij. Perfecte banden ogenschijnlijk, prima profiel maar dit was wel het gevolg. (oorzaak was verm. stoeprandje o.i.d.)
Nogmaals je kunt balanceren wat je wil, qua gewichtjes is deze uitstekend. Maar een onronde band blijft trillen.!!
(je kunt ook een vierkant balanceren)
Als ik je garage was, dan werd dit opgelost. In ieder geval de oorzaak aangewezen..
Ik heb 17 inch Ford velgen met Michelin banden gehad, stalen velgen met michelin winterbanden en heb nu 16 inch Ford velgen met vredestein zomerbanden. Het trilt bij allemaal.
Ik geloof gewoon niet dat het nog in banden kan zitten en dat is de garage met mij eens
Vanmiddag wordt weer finish balance gedaan. Ik kan ook vragen of ze de voorbanden nog even op de hunter road force leggen en de interne krachtvariatie meten, maar heel kleine kans hoor
5 jaar
Probeer het laatste nog een keer uit en als het niet helpt ,inruilen en niet mer aan denken.
Ferry
5 jaar
Gisteren is er eindelijk verbetering geboekt. Eerst hebben we uitgelijnd en daarna kwam er aan de Hunter een minimale slag in één van de velgen naar voren (waarom is dit nooit eerder ontdekt door meerdere garages?!)
Deze velg kon niet ter plekke gericht worden en is naar achteras geplaatst (banden even omgelegd ook).
Dat scheelt behoorlijk. De trilling is nu meer dan gehalveerd. Het is nu zo zoals de trilling was met de finish balance. Hier kan ik, verwacht ik, goed mee leven.
5 jaar
Frank, prachtige woorden van je: "de hunter road force leggen en de interne krachtvariatie meten" gewoon bull-shit: Ik heb ook gelezen dat je wel 3 keer andere wielen had gemonteerd. Dus dit is allemaal onzin.
"Ik heb 17 inch Ford velgen met Michelin banden gehad, stalen velgen met michelin winterbanden en heb nu 16 inch Ford velgen met vredestein zomerbanden. Het trilt bij allemaal.
Ik geloof gewoon niet dat het nog in banden kan zitten en dat is de garage met mij eens " ..
Nogmaals, je kunt een driehoek ook balanceren, tot binnen de 5 gr. nauwkeurig, maar deze zal blijven trillen.
Mooi dat het is opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar