Ford Transit Connect: Hardnekkige ABS storing

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8

Heren,

Ik heb een lastig probleem. Een aantal weken geleden kwam er een klant met een brandend ABS lampje bij ons binnen. Deze klant was voordat hij bij ons aan kwam reeds bij de locale ford dealer. Deze hadden hem verteld dat de gehele ABS module vervangen zou moeten worden. Geschrokken van de hoge kosten kwam hij bij ons terecht.

Ik ben begonnen de auto geheel uit te lezen met onze Autel tester. Na een systeem scan bleek dat de ABS ECU niet communiceert, de motor ECU en het instrumenten cluster geven beide foutcodes met betrekking tot het niet kunnen communiceren met de ABS module.

Na het controleren van de 3 voedings draden, 1 massa, 2 communicatie draden. Kwam ik ook tot de conclusie dat het probleem in de ABS module zat. Ik heb de klant geadviseerd de module te laten testen en repareren door Ac tronics. Na een dag of 3 kwam de module gerepareerd terug. In de bijgevoegde brief stond dat het probleem gevonden was en gerepareerd. De module dus weer gemonteerd en de werking gecontroleerd. Alle foutcodes bleven weg en de auto kon terug naar de klant.

Nu word de auto bijna niet gebruikt en staat dus regelmatig een aantal weken stil. Op het moment dat de auto weer gestart werd na 10 dagen stil staan ging meteen het ABS lampje weer aan. Kort daarna stond de klant dus weer bij ons en heeft de auto achter gelaten.

Ik ben dus weer op de zelfde manier te werk gegaan en eerst uitgelezen. Hier kwamen de zelfde foutcodes uit en communiceren met en ABS was weer onmogelijk.

Op dat moment was ik ervan overtuigt dat er toch spraken moest zijn van een draad breuk of overgangsweerstand. Opnieuw ben ik dus in de bedrading gedoken. De communicatie draden heb ik net achter de stekker op de ABS module kaal gemaakt en met de fluke scope de can-h en can-l bekeken. De can signalen zijn mooi en gespiegeld zoals je zou verwachten. De kanalen worden ook niet overspoelt met te veel data bussen ofzo.

Met de stekker op de module ook nog eens de voedingen en massa gecontroleerd. Opnieuw heb ik hier niet geks gevonden. De ABS module is dus weer gedemonteerd en opnieuw opgestuurd naar Ac tronics.

Kort nadat hij ontvangen was Werd er gebeld door een medewerker van ac tronics dat de module opnieuw getest was en door hun goed was bevonden. In hun test opstelling was er gewoon communicatie mogelijk en zij kwamen een foutcode tegen die betrekking had op een voedingsspanning. Zij concludeerde dus dat het probleem in de bedrading moest zitten en de module werd dus weer terug gestuurd.

Na ontvangst heb ik de module weer aangesloten en wat denk je. Gewoon communicatie en geen foutcodes in de ABS module. Een beetje verbolgen over het fijt dat ik niets verandert heb aan de auto en zonder dat er wat aan de module gedaan is, is het probleem opeens niet meer aanwezig. Maar de abs module was wel degenlijk open geweest bij de laaste controle door ac tronics.

Ik heb dus telefonische contact gezocht met ac tronics en het probleem voor gelegt. Daar werd verteld dat zij nu net zoals de 1e keer gewoon konden cummuniceren met de module maar dat ze toch de 1e keer de processor vervangen hadden omdat deze meestal voor problemen zorgt. Vreemd want in mijn eerste mail staat toch echt dat het probleem gevonden is en verholpen. Maargoed zij bleven erbij, het moet een bedradings probleem zijn.

Het maakte mij op dat moment ook niet meer zo veel uit want hij functioneerde weer goed. Athans, tot de volgende morgen. Weer het ABS lampje aan en de zelfde klachten.

In mijn optiek kon ik nog maar 1 ding doen om een connectie probleem uit te sluiten. De bedrading draad voor draad door verbinden met losse draden vanuit de stekker naar de ABS ECU. Opnieuw geen reactie vanuit de ABS module. Nu ik 100% zeker wist dat de bedrading de juiste signalen en voedingen had.
Heb ik de module voor de 3e keer opgestuurd naar ac tronics overtuigt van mijn gelijk.

Nadat het een aantal dagen stil bleef vanuit hun kant ontving ik een mailtje : probleem gevonden en verholpen....
Omdat ik eerst wilde zijn en dan pas geloven heb ik afgewacht tot de module terug was en heb eest getest.
Nadat deze weer was ingebouwd en getest werkte alles weer zoals het hoort.

Telefonische contact met ac tronics leverde weinig informatie op over wat er nu deze keer gerepareerd was. Vreemd maargoed ik was allang blij dat het gevonden en gemaakt was. De auto ging dus weer terug naar de klant ( die het inmiddels ook wel beu was...). Eindgoed al goed dacht ik, maar helaas...

Zaterdag morgen is het ABS lampje weer gaan branden en de auto staat weer bij ons. Na de vorige keer is de auto 1 uur gebruikt en daarna 2 weken stil gezet.

Ik heb niet de kennis van de procestechniek in de ABS module om te beredeneren wat er aan de hand is? Het lijkt er op dat de processor vast loopt na een aantal dagen alleen spanning op de constante voedingen van de ABS ECU te hebben. Vervolgens reageert hij nergens meer op zodra de contact geschakelde plus erop komt.

Wat zouden julie doen of adviseren?

Geplaatst door

street driver (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als die auto telkens 2 weken stilstaat, word hij mischien elke keer met een starthulp gestart? piekspanning?
daar kunnen sommige niet goed tegen, succes ermee.

bvdw 0
badge

9 jaar

opnieuw inleren?
accu testen (bij doorgeslagen cel krijg je ook rare problemen)
kun je anders de foutcodes even plaatsen?

Auto word niet overgestart en de accu is uitstekend. Vaak is de Abs module de eerste die een foutcode opslaat bij een te lage accu spanning. Maar zodra de spanning weer is hersteld zou er gewoon communicatie mogenlijk moeten zijn.

Waar denk je aan bij inleren?

Foutcodes uit de ABS heb ik dus niet omdat die niet communiceerd. De foutcodes uit de motor ECU en instrumenten cluster zal ik morgen even opzoeken. Maar in beide ECU's staan de zelfde 2 fouten. Communicatie verlies ABS regelmudule. Niks specificers helaas.

Ik ben op dit moment op zoek naar een gebruikte ABS module om die te proberen. Maar dan heb ik nog steeds geen idee waardoor deze storing ontstaat.

kom toch vaak tegen bij modules als die niet uit te lezen zijn dat de +30 voeding slecht is. Deze draadjes zijn erg dun tegenwoordig en oxideren snel omdat er konstant spanning op staat.

janh5107 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.