close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford C-max: hoog olieverbruik

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Ben in bezit van een Ford focus c-max Ghia 1.8 benzine, bouwjaar 2005, km-stand 121.00. De laatste maanden verbruikt hij veel olie, ongeveer 1 liter op 1000km. Volgens de dealer verdwijnt er olie via de cylinders. Trouwens de uitlaat is zwart.
Men heeft mij 2 oplossingen gegeven. De motor vervangen door een gerefuseerde ( kosten X euro) of de olie om de 1000 km peilen en weer bijvullen. Welke van beiden is raadzaam of is er een andere oplossing voor dit probleem?

Geplaatst door

NiekGeelen (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De zwarte uitlaat?? daar zou ik me ongerust over maken. Is het olie???? vettig of roet (brandstof)

Na dat er vastgesteld zou zijn dat niet de brandstof maar de olie de zwarte uitlaat veroorzaakt? bv door uit te zoeken of d motor voldoende *snel) op temperatuur komt. zou ik voor de tweede optie kiezen... Maar dan anders...

Thermostaat (laten) controleren?? en ook het carterventilatie systeem schoon laten maken en laten controleren of het correct kan werken..

De olie moet gepeild worden in koude toestand. Omdat de olie zich hoofdzakel op twee plaatsen verzamelt. (boven op de kop en in het carter) kunnen er bij willekeurig meten grote verschillen zijn. een kwart liter loop wel of niet naar onder.

Ik zou er een gewoonte van maken om de olie s'morgens te peilen als de auto op zijn vaste parkeerplek staat. De peilstok hoeft niet schoongeveegd te worden. Je ziet direct het niveau. je vergelijkt het met de vorige peiling(en) en je bepaalt of er bijgevuld moet worden.. hoeft echt niet elke dag, maar 1000 km wachten is veel te lang...

Het verschil tussen minimum en maximum is 1 liter. Wachten tot onder het minimum is niet goed en vullen boven maximum al helemaal niet..Daarom aviseer ik om een 5 liter can met de juiste olie erin te kopen en steeds als het peil in de buurt van het minimum is gekomen een halve liter bij te vullen. opnieuw peilen hoeft niet. (dat doe je de volgende keer)
En we gaan opletten hoeveel olie er werkelijk gebruikt gaat worden..Veel minder. Wedden??? Dan nog ff een rekensommetje maken hoeveel olie je kunt kopen voor (laten we zeggen) de prijs van een halve revisie????? De keus is dan snel gemaakt denk ik.

het is makkelijk gezegt dat de motor vv moet worden. als dat zo is dan zijn de zuigerveren niet meer goed.
'
beste is controleren of de carterventilatie in orde is, of zo nodig vv.
daarna nog eens olieverbruiksmeting doen, blijkt hij inderdaad te hoog te zijn dan compressiemeting en cilinderlektest uitvoeren.
met de 2 laatste testen weet je of de motor in orde is of dat hij inwendig slijtage vertoont.
olieverbruiksmeting is simpel.

je motor warm draaien, dan als hij warm is. oliepeilstok en olievuldop losnemen.
carterplug eruit en alle olie eruit laten lopen, daarna 10minuten laten uitlekken.
olie vang je op in een maatbeker.
je zoekt op hoeveel olie in de motor gaat zonder dat de filter is vervangen.
je vult de maatbeker tot die hoeveelheid aan. deze olie gooi je in de motor weer terug.

dan na 1000km ongeveer haal je de olie op exact dezelfde wijze er weer uit.
dan kijk je hoeveel olie je nog bij moet vullen.

aan de hand van het verschil in km's kun je uitrekenen wat hij dan verbruikt per 1000km.
dit is de enige juiste manier om te meten.
zo wordt het bij peugeot gedaan en is de limiet op 0.5l/1000km gelegd.

blijkt dat hij erboven ligt en is nog in de garantie dan kunnen we compressiemeting en cilinderlektest uitvoeren. uit die resultaat sturen we allemaal door naar technisch platform en geven ons dan advies, op basis van de informatie die we geven.
daarna vragen we bij garantie het aan.

in dit geval is het geen garantie meer. maar de tests zijn wel nodig.
pas dan weet je of de motor moet vervangen of niet. kan zijn dat een klein ander onderdeel het is waardoor je de motor niet hoeft te vervangen
let op, met 20-25dkm per jaar rijdt dan kost het je ook 20-25liter 5w30. 5w30 ligt rond de 17euro per liter als je olie koopt (goedkoop namaak olie is er ook) dan zit je op jaar basis toch op 340-425euro aan alleen olie dat je bijvult.

Beste heren,
Tot dusverre is het probleem verholpen. Ben naar mijn onderhoudsmonteur gegaan en heb het probleem uitgelegd. Daarbij ook verteld over de twee opties die de dealer had gegeven.
Hij was bekend met de producten van Forté en heeft daarvan gebruik gemaakt. Eerst is er een specialist van Forté aan te pas gekomen . Hij heeft met een endoscoop de zuigers bekeken en gezien dat er
zich koolstof op vastgezet had, dus deze konden niet goed meer werken. Na 3 behandelingen is het probleem vooralsnog opgelost. Ik merk dat de auto beter start en sneller reageert.
Het probleem is waarschijnlijk het gevolg van het rijden van korte afstanden,waardoor de motor niet op voldoende temperatuur kan komen. Hiervoor is ook weer een middel van Forté dat je aan de benzine moet
toevoegen. Vooralsnog houden we alles goed in de gaten.
Vriendelijke groet,Niek.

NiekGeelen 0

11 jaar

Hallo,

Helaas hebben wij dezelfde probleem met onze Ford C Max 1.8 van 2005. Deze verbruikt ook onzettend veel olie.

Mijn vraag is of het probleem bij jou definitief is opgelost en heeft het echt alleen aan de koolstof gelegen dat vastzat?

dzomba 0

9 jaar

Is bij Mazda ook een probleem geweest. Oorzaak zijn de olieschraapveren. Zijn meerdere topics (AMT) over geweest

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.