Vreemd , ...
Koop ik voor mijn echtgenote een C-Max bij een in Belgisch-Limburg erg gekende Ford-dealer en heb ik een probleem , jedoch even wat historiek ...
Vooraleer ik de wagen aankoop neem ik contact op met de vorige eigenaar/bestuurder . Hij vertelt me geen problemen gehad te hebben (noch ongeval of overige prullen) maar maakt wel melding dat de auto als hij vertrekt aan het rode licht (als het groen wordt uiteraard :-)) een storing ondervindt op de radio. In een flits valt de stroom er precies weg. Hij had het al eens aangegeven bij een onderhoudsbeurt maar werd niet verholpen ...Als ik bij de dealer ben om de wagen te bezichtigen meld ik dit probleem en belooft men mij 'er eens naar te kijken' en de auto sowieso een onderhoud te geven en eens uit te lezen aan de computer. Al bij al een geruststelling , zeker als het jaar waarborg en assistance deel uitmaken van de koop. De auto heeft dan een 67000 km .
Ondertussen zitten we een 4000 km verder en valt het mij inderdaad op dat wanneer men uit stilstand wil vertrekken een flitsje is op de radio (ingebouwde gps) , echt niet langer dan een vingerknip, bliksemschicht. 's Avonds met de grootlichten op merk ik ook een flits in de verlichting, iets wat zeker opvalt als je achter een andere wagen staat.
Bevreemdend ...
Ondertussen bleek gisteren de H7-lamp rechts voor stuk te zijn (gesneuveld op die dag want dagen ervoor heb ik ze zeker zien branden). Is ondertussen vervangen maar ik denk dat het euvel wat zich stelt (het flitsen) uiteraard niet bevorderlijk kan zijn voor de levensduur van de lampen... laat staan voor dure componenten als de radio/GPS- combinatie.
Dus : melding van het euvel door vorige bestuurder , melding van dit euvel door mij voor aankoop maar blijkbaar niets te traceren op de boordcomputer. Nondedju !
Ik weet vanuit mijn ervaring dat de alternators van deze Ford's al eens graag de geest geven dus heb het sterke vermoeden dat het probleem daar zit ... Mja, met een jaar garantie ga'k daar zelf niet aan sleutelen (nog garantie tot juni 2014). Maar als de garage zegt dat er niets te traceren valt heb je aan die garantie ook geen zier ... Problem !!! Buiten de alternator zou het ook best wel iets anders kunnen zijn maar misschien dat dit weleens vaker voorkomt en iemand de ware toedracht kent .... Trouwens gewoon tijdens het rijden is er niets mis, enkel bij het vertrekken uit stilstand ... Strange things !
Mvg,
Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het ook niet op te wekken , door bij stilstand , plotseling gas te geven ?
Anders zou je denken dat het te maken heeft met bekabeling die in beweging komt bij het kantelen van de motor , als je optrekt.
Sluit eens een voltmeter op je accu aan en kijk eens of hij over de 14.5 v heen schiet als het gebeurt .
Misschien kun je een aansluiting maken via je sigaretten aansteker om onderweg iets te meten .
Wow , wel een erg snel antwoord op een (hier in Belgisch-Limburg althans) zonnige zondag ! Nu, wat jij vertelt zou uiteraard best wel eens waar kunnen zijn. Ik ga het zeker eens checken. Hopelijk dat het ook lukt als ik de handrem optrek en vrouwlief in eerste versnelling eens de boel laat kantelen . Is dit een probleem dat jij ooit al verholpen hebt of gaat het om probleemoplossend meedenken ? Na verschillende duizenden geproduceerde C-Max'en kan ik mij moeilijk voorstellen dat ik er dan juist weer eentje aangeschaft heb die een uniek probleem heeft. Verdere reacties altijd welkom zodat ik niet met een bek vol geplombeerde tanden bij de dealer sta om het euvel aan te kaarten ...
11 jaar
Proberen probleemoplossend mee te denken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar