Beste forum leden,
ik heb gisteren een Ford Ka uit 2004 met 151.000 km op de teller gekocht.
Al tijdens het proefrit merkte ik dat motor inhoud bij iets meer gas geven.
Starten doet het in een keer, zonder problemen, stationair draaien is ook prima.
Bijvoorbeeld, bij invoegen op de snelweg, kan ik gas pedaal ongeveer 1/3 gas geven. Bij meer dan dat voelt het alsof motor voor heel even (half seconde) inhoud, dan gaat weer, dan houd weer in... Ik heb 'gespeeld' met de gas pedaal en tot conclusie kwam dat dus meer gas deze probleem veroorzaakt.
Volgens de dealer waar ik auto gekocht heb heeft auto alle onderhoud gehad, er is ook recent LMM vervangen.
Ik ga als allereerst bougies vervangen (minst kostbaar oplossing, mocht het oplossing zijn). Verder las ik hier dat o.a. bougiekabels en / of bobine probleem kunnen zijn. Ik ben echter niet technisch genoeg om vast te kunnen stellen wat de oorzaak zou kunnen zijn i.v.m. gas accepteren bij minder gas en stotteren bij meer gas geven.
Alvast bedankt voor jullie meedenken en tips!
Ik zal na het vervangen van bougies (doe ik vandaag) een update plaatsen of dat probleem opgelost heeft.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste 405,
dank voor je reactie. Ik kijk zo in de onderhoud boekje wat is reeds gedaan. Tevens wil ik Ford dealer waar auto voorheen in onderhoud is geweest even bellen om na te vragen wat is reeds mee gedaan.
Reden waarom ik dacht om eerste bougies te vervagen is eerste omdat het niet zo kostbaar is (ik schat dat ik met +/- 20 euro klaar ben) en het kan nooit kwaad om nieuwe bougies te zetten. Mocht dat probleem oplossen dan bespaar ik mijzelf een rit naar de dealer (zo een 80 km van mij vandaan). Mocht het blijken dat het niet aan de bougies liggen, dan zal ik inderdaad overwegen om verkopende dealer hierop aan te spreken.
Ik zal deze post straks updaten.
Dank voor je input!
[quote=smilie]Beste forum leden,
..........
Al tijdens het proefrit merkte ik dat motor inhoud bij iets meer gas geven................[/quote]
Mag ik vragen als je het op die moment al voelde en merkte waarom heb je de auto dan überhaupt meegenomen?????
@Mas2011;
vragen mag altijd :)
Van alle Ka's welke ik gezien / proefgereden heb was deze alsnog de beste (binnen mijn budget dan). Van een 10+ jaar oude wagen mag je ook wel verwachten dat het e.e.a. niet in orde zal zijn en dat neem ik dan voor lief.
Verder is auto gekocht bij een garagist waar deze Ka afgelopen 4 jaar in onderhoud is geweest. Misschien beetje naïef van mijn kant, maar ik kreeg goed gevoel bij de eigenaar van de garage - dus ik heb alsnog alle vertrouwen dat het goed zal komen. Tevens, auto stond al een tijdje stil - wellicht dat er ergens 'verstopping' ontstaan was, maar na rit naar huis met 120 a 130 km/h was het nog steeds aanwezig.
Feit is dat het zo een 80 km van mij vandaan is. Indien ik (eventueel) probleem op kan lossen met 30e aan nieuwe bougies, dan bespaar ik mij dat rit.
Op advies van gebruiker 405 ga ik als allereerst contact met de verkoper zoeken (dus niet bij voorbaat beginnen met onderdelen vervangen :)).
9 jaar
Vandaag bougies vervangen en een kleine onderhoud (olie, oliefilter en luchtfilter vervangen).
Auto rijdt nu weer prima!
Wel nieuwe 'probleem' - motor storing lampje kwam vandaag aan :S
Ik zal hem deze week laten uitlezen, maar ik merk niks aan het rijgedrag van de wagen.
9 jaar
Even een update van mijn kant.
Na bougies vervangen en een kleine onderhoud kwam dus motor storing lampje. Echter, volgende ochtend was deze weer weg.
Auto blijft nog een klein beetje stotteren, minder dan voorheen maar wel aanwezig. Wat mij opviel is dat bij koude motor (meer brandstof / rijkere mengsel) auto houdt niet in en rijdt prima. Pas als (automatische) choke eraf gaat, komt het euvel terug en alleen bij wat meer gas geven. Bij normaal gas / normaal optrekken is er niks aan de hand.
Bij de kleine onderhoud was ik vergeten om brandstof filter te vervagen, dus dat gaat als eerste volgende gebeuren. Daarnaast heb ik lokale Ford dealer gevraagd of er eventueel software updates beschikbaar zijn voor de Ka. Auto is eerste paar jaar bij de dealer in onderhoud geweest, daarna niet meer.
Ook een vraag omtrent software update; zijn hier normaal gesproken kosten aan verbonden? Mijn logica zegt, fabrikant doet een (software) correctie, dus installatie zou ook gratis moeten zijn?! :)
Ik zal topic nog blijven updaten totdat de motor weer vrolijk draait!
PS. over het gebruik op dit moment ben ik echt niet te spreken! Met rustige rijstijl is 1:12 met veel moeite haalbaar. Uiteraard kan het ook consequentie zijn van een foute onderdeel, dus ik wacht nog daarmee af totdat probleem definitief opgelost is.
8 jaar
Dan maar live data uitlezen. Dat wil zeggen een ford gepaste apparatuur aanhangen en rijden.Dan de uitkomst van vooraal longterm trim hier vermelden.Dat zal dan veel vertellen over de mogelijke problemen waardoor de auto niet lekker rijdt en te veel gebruikt.
8 jaar
Volgens mij is 1 op 12 een bij een oude Ka passend verbruik en al helemaal als daar veel stadsritten en/of koude starts bij zitten.
8 jaar
Probleem opgelost. Het zat in een van de bougie kabels.
Voordat probleem opgelost was heb ik bobine vervangen, brandstof filter (welke blijkbaar nog origineel uit 2004 was) en gasklep schoon gemaakt.
Auto rijdt nu prima! Geen stoter meer bij gas geven. Deze week komt nog een resonantie achtig plastiek kap na de lucht filter welke ontbreekt.
Verbruik heb ik nog niet fatsoenlijk kunnen meten (te weinig kilometers na het vervangen van bougie kabels), maar lijkt wel zuiniger op basis van aantal kilimeters en het stand van brandstofmeter naald in dashboard. Na een volle tank zal ik daadwerkelijk verbruik vermelden.
Dank alle voor jullie reacties!
8 jaar
Nog een update;
auto rijd weer prima, echter verbruik is nog steeds erg hoog (1:12 met beetje geluk).
Via OBD kwam naar voren dat er veel te veel brandstof ingespoten wordt, dus mengsel is te rijk. Er komen verder geen (fout)meldingen naar voren.
Bekabeling van de lamdasonde is niet optimaal, dus zal eerste dat laten netter / beter zetten. Mocht dat geen oplossing bieden, wordt het verder zoeken.
Voor de goede orde zal ik deze topic blijven updaten totdat (en hopelijk snel) probleem vastgesteld en definitief opgelost is.
8 jaar
Laat eens een 4 gas meting doen , dat zegt meer over hoe je verbranding dan het uitlezen via obd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar