Ford Ka: Ford Ka acculampje brand en alternator geeft wel 13,44V

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: Ctek 1.3i 51kw

Ik heb hier voor de deur een Ka staan waar het acculampje sporadisch maar steeds vaker van gaat branden.

Er staat bijna 150k op de teller dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de alternator op is. Maar dat kan een voorbarige conclusie zijn :)

Vandaag dus begonnen met meten, stationair zonder verbruikers aan 13,44v. Met alle verbruikers aan schiet het naar beneden tot net boven de 12v, bij 3000 rpm heb ik 12,8 dus dat is al te weinig. MAAR hij levert nog wel 13,4 bij verbruikers uit en tóch heb ik een acculampje welke brand. Accu heeft overigens de hele nacht aan een Ctek mxs5.0 gehangen op de recondition stand.

Accu is getest en nog goed (aan tester gehangen) en ik heb ook alle elektrische verbindingen op accu, chassis, versnellingsbak en van/naar alternator los gehad, opgeschuurd en ingevet met zuurvrije vaseline.

Tevens de 3 pin connector op de alternator nagekeken en ingespoten met contactspray, zag geen corrosie en een extra massa gelegd van accu naar blok omdat dit bij mijn weten soms vage klachten kan oplossen.

Na alle handelingen nog steeds hetzelfde voltage en weer een acculampje.

Multiriem ziet er prima uit en spanning lijkt voldoend, slipt bij mijn weten niet, geen bijgeluiden ook niet uit de alternator.

Moet ik dan toch maar aan de bak voor de alternator of zijn er nog meer Ford specifieke trucjes welke ik kan proberen?

Alvast bedankt!

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 8 jaar geleden

Wat meet je achterop de B+ van de dynamo aan voltage met de verbruikers aan ?
Ik denk toch dat de dynamo het probleem is als ook daar de spanning in elkaar zakt.

Heino4267 (225), 8 jaar geleden

De dynamo levert te weinig stroom: je meet dat zelf al met de verbruikers aan ...

sanscorp (0), 8 jaar geleden

Twijfel sloeg toe.
Hoop ook, of er misschien nog een ford foefje was welke defect kon zijn.

Maar volgens mij word het op zijn minst de alternator demonteren. Hopelijk alleen koolborstels vervangen.

Ik vind 150k overigens wel bizar snel. Heb ze bij 3 ton wel al kapot gehad.

Met meten op B+ bedoel je dan gewoon de dikke draad van alternator naar accu? Of 1 van de 3 draden in de waterdichte connector?

Het meten (los van de twijfels) en het loshalen + vervangen van de boel lukt wel.

kaleido 1 (1610) PRO, 8 jaar geleden

De B+ is de dikke plus kabel achterop de dynamo , als je hier hetzelfde meet als op de accu , is de dynamo het probleem.

Peter-DHZ (0), 8 jaar geleden

13,44 V is sowieso te weinig, je zult minstens 14,4 V moeten meten, met en zonder gebruikers.
als het goed is zijn de spanningsregelaar en koolborstels 1 geheel en meestal goed bereikbaar zonder dynamo te demonteren. voordeel is ook dat een regelaar nog goed betaalbaar is. na demontage koolborstels even in dynamo kijken of de koolborstel al niet geheel ingesleten waren.

sanscorp (0), 8 jaar geleden

Bedankt, zal eens meten op de kabel, maar aangezien ik alles geschuurd en nagekeken heb blijft eigenlijk alleen de dynamo nog als verdachte over.

De regelaar en koolborstels heb ik zo snel niet gezien van boven/voren af. Bizar weinig ruimte ook, bij demontage zal bumper, koplamp en wellicht zelfs stuurpomp los moeten.

Inslijten zal wel meevallen denk ik, waren er snel bij.
Zal eens wat plaatjes opzoeken om te kijken waar de regelaar/borstels precies zitten.

Zodra ik meer heb kom ik er op terug :)

Heino4267 (225), 8 jaar geleden

Normaal gesproken zit de regelaar met twee schroefjes vast in de achterzijde van de dynamo (dus de kant tegenover de poelie).
Als je er een beetje bij kunt, is het een fluitje van een cent.

sanscorp (0), 8 jaar geleden

Bijzonder weinig ruimte :) dus zelfs bij koolborstels vervangen moet de dynamo los.

Hier een soortgelijke Ka, plaatje van google af:

[img]http://www.kaklub.co.uk/upload/U202935_l...[/img]

De poelie zit bijna recht achter de koplamp, achter de dwarsbalk, onder het inlaatspruitstuk en stuurpomp. Eigenlijk waar op dit voorbeeld de K&N sticker zit.

Met de koplamp er uit kan je hem zien, de aansluitingen (3 pin connector en B+) is net via een gaatje te zien maar had een tang nodig om het e.e.a. los te halen omdat mijn handen er niet tussen konden.

Moet gaan zoeken hoe de bumper los moet, evt wiel en wielkast loshalen om de spanner van de riem te kunnen benaderen en dan is het maar de vraag of er een ratel tussen poelies en chassis kan (er is zelfs niet genoeg ruimte om bijv. de waterpomp zo los te halen.)

Zie het niet zitten om van boven spul weg te halen, kwetsbare plastic inlaatspruitstuk en verroeste bouten blijven daar dus lekker zitten!

sanscorp (0), 8 jaar geleden

Inmiddels ben ik zo ver dat (na 2u sleutelen) de alternator er uit is.
De motor moet behoorlijk opgekrikt worden om ook maar een beetje ruimte te krijgen.

Gedaan (voor anderen in de toekomst):
- Spatbord rechts los (enkele schroeven)
- Bumper rechts los
- koplamp er uit
- stuurpomp los (slangen vast laten zitten en aan de kant "gelegd", zo ver mogelijk naar rechts.)
- alternator bouten los
- spanrol los (poelie)
- motorsteun voorste bout gelost
- motor opgekrikt (houten balk op de grens motorblok / aircocompressor steun)
- alternator draaien met poelie naar achteren en via het gat van de koplamp naar buiten.


Nu weer terug naar het probleem:
Het lijkt er op dat de koolborstels nog wel OK zijn, maar het kan beter, de sleepringen zijn wat minder.
Volgens mij mist er een mm op de sleepringen, zal zo de exacte maten nog even posten.

De regelaar lijkt ook wat mis mee, maar zonder meten is dat lastig, er zit een gel op de printplaat, maar 1 weerstand lijkt doorgefakkelt.

Er zit voor zover ik kan voelen geen speling op het lager maar helemaal geruisloos draait de boel niet. moet wel mijn oor in de buurt houden.
Ook zat er wat corrosie op de contacten naar de auto (3 polige connector) zou hier wellicht kortsluiting zijn ontstaan? Groene aanslag welke aan de achterkant van de pinnen wel bij elkaar kwam. Voorkant/binnenkant zijn z.g.a. schoon.

Hier wat foto's:

Bovenkant van sleepringen (as) en de koolborstels, het lijkt nog voldoende contact te hebben.
[img]https://lh3.googleusercontent.com/--5TmI...[/img]

Sleepringen, de onderste is minder ver heen dan de bovenste, de bovenste lijkt onscherp maar links in de afbeelding kan je goed het randje zien.
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-VrDFV...[/img]


PCB, printplaatje dus, lijkt er op dat de weerstand bij de pijl doorgefikt is:
[img]https://lh3.googleusercontent.com/--8jTr...[/img]

sanscorp (0), 7 jaar geleden

Stond nog open.. alternator is vervangen

Jorunn linden (0), 5 jaar geleden

Waar heb je de stuurpomp mee losgehaald?

sanscorp (0), 5 jaar geleden

Hoeft niet los, beide boutjes iets lossen, 1 er uit en dan alleen het metalen beugeltje aan de kant schuiven.

Jorunn linden (0), 5 jaar geleden

En waarmee heb je de boutjes losgedraaid? Ik kan er moeilijk bij. Het is een hoop werk die dynamo eruit halen.......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.