Ford C-max: Inconsequent en stotterend rijgedrag

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8TDCi

Beste,

sinds 2 maanden bezit ik een Ford C-Max 1.8TDCI 115pk (12500km).
Ik ben eigenlijk allerminst tevreden over deze motor.
Hieronder een opsomming van de problemen die ik tot nu toe ondervond (en die zich spijtig genoeg niet constant voordoen, waardoor het héél moeilijk is om dit aan te tonen wanneer ik de wagen binnenbreng voor onderhoud:

• Bij vertrek vanuit stilstand: onconsequent vertrekken, moeilijk om in te schatten hoe de wagen gaat reageren. Soms trekt de wagen ontzettend snel op bij de minste aanraking van het gaspedaal. Het gaspedaal op dat moment rustig terug lossen helpt niet, hij blijft optrekken.
• Schakelen: het is onmogelijk om te schakelen zonder schokken. Bij elke andere auto lukt mij dit (eveneens auto’s met een dubbel vliegwiel, dus daar kan het niet aan liggen). Deze Ford is de enige wagen waarbij dit niet lukt….
• Onmiddellijk na het schakelen van 1ste naar 2de versnelling en het terug gas geven, valt de motor even terug op stationair toerental (1000t/min)om direct daarna terug het “normale” toerental aan te nemen. Dit geeft een enorme schok en terugval in snelheid wanneer er geschakeld wordt.
• Schakelen van 1ste naar 2de: het toerental schiet vanzelf nog even door (minstens 500t/min)na het indrukken van de koppeling en het lossen van het gaspedaal.
• Bij rijden in 1ste aan zeer lage snelheden (0 – 10km/h, bijvoorbeeld bij het oprijden van een smal en omhoog slingerend kiezelbaantje of bij het aanschuiven in een file): onmogelijk controle te krijgen over gaspedaal. Bij het rustig en geleidelijk aan lossen van het gaspedaal vanaf bv. 1600t/min mindert het toerental eerst niet. Wanneer het gaspedaal verder gelost wordt stopt de motor plots heel bruusk tot 1000t/min. Wanneer dan het gaspedaal terug ingeduwd wordt reageert de wagen totaal weer niet, waardoor de koppeling moet ingeduwd worden enz…enz….!!!
• In 3de, 4de en 5de en bij perfect constante snelheid: 3 à 4-tal haperingen / schokjes te voelen in de motor. Het geeft het gevoel alsof de brandstoftoevoer precies even verstoord wordt…..

Ik heb de wagen al 5x bij Ford binnengestoken voor een nazicht, maar zij blijven beweren dat de wagen normaal rijdt. Iedere andere persoon die met mijn wagen rijdt, vindt ook dat hij héél raar reageert en dat je geen hoogte kan krijgen over hoe de wagen gaat reageren.
Over de Ford-service ben ik eigenlijk ook al niet te spreken: ze zoeken gewoon elke keer foutmeldingen met de computer, en wanneer ze die niet vinden, is er niks aan de hand!!!
Ik ben ernstig aan het overwegen om deze wagen te verkopen, want ik word er echt onnozel van!!!!

Heeft er iemand een idee waaraan bovenstaande problemen kunnen liggen?

Bedankt voor jullie tijd!
Geert Deurinck

Geert D.

Geplaatst door Geert D. (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

al eens geprobeert andere diesel te tanken b.v. vpower diesel

anders gooi er eens een paar flesjes fuel system cleaner voor diesel in

deed wonderen bij mijn c max 2.0 tdci 2008

kombikart (0), 15 jaar geleden

Niet accorrd gaan met die dealer. Eisen dat ze het ding aan de computer leggen en anders een mail aan Ford nederland.
Dat doet ook wel eens wonderen. Weet niet of je nog fabriekgarantie op de auto hebt, anders kan je naar elke dealer die je wil.

Gr Fred

VERMEER.HANS (0), 15 jaar geleden

dit zelfde heb ik ook ongeveer gehad en op de computer niets te vinden(geen foutmelding)
na veel verwisselen van onderdelen besloten de computer zelf te verwisselen ,toen was het euvel wel over.

gr Hans

Geert D. (0), 15 jaar geleden

Even een update:

de problemen blijven aanhouden en de garage maakt geen enkel aanstalten om te helpen, op welke manier dan ook.
Heb momenteel een vervangwagen wegens carrosseriewerken (eveneens Focus C-Max met 1.8TDCi 115pk, maar wel van het jaar 2006). HET VERSCHIL IS ENORM GROOT!!!
Deze vervangwagen is een juweeltje om mee te rijden, voldoende koppel, geen happeringen, goed schakelgedrag. Dit is zoals een wagen anno 2008 zou moeten rijden en waaraan ik enorm veel rijplezier beleef. Hetgeen bewijst dat de problemen die ik ondervind met mijn eigen wagen niet aan mijn rijstijl liggen.

Heeft er iemand weet van wijzigingen aan het motormanagement van de 1.8TDCI-motor tussen augustus 2006 en mei 2008? Ik begin te vrezen dat Ford wijzigingen heeft aangebracht waardoor ik met mijn wagen nooit het rijplezier zal bekomen zoals met de huidige vervangwagen.... Raar dat zo'n goede motor 2jaar later gans anders rijdt.

Ter info: de "aftersales-manager" heeft lettelijk toegegeven dat aangezien de wagen nog in garantie is, ze van Ford de uurlonen niet kunnen terugvorderen. Hetgeen dus wil zeggen dat ze er liefst niet teveel tijd in steken... Van service gesproken!
Alleszins: mijn aangetekende brief ligt klaar om verstuurd te worden naar Ford Belgium!

Als er iemand mij nog raad kan geven, laat maar komen!
Bedankt!
Geert Deurinck

772 (0), 15 jaar geleden

Stuur de brief op naar Foed Belgium met de klacht en wat je dealer zegt
succes 772

Hans vK (0), 15 jaar geleden

Miischien eens een andere dealer vragen voor een second opinion. Is in ieder geval niet goed en je niet zomaar weg laten sturen. En als ze een proefritje maken zelf meerijden.

RaliasR (0), 15 jaar geleden

Heeft de dealer het, volgens mij, "elektronische" gaspedaal al eens verwisseld met een ander exemplaar puur om deze mogelijkheid uit te sluiten. ?
alle regelingen kunnen wel binnen de gestelde marges vallen en daardoor geen foutmeldingen geven, maar een duidelijke verbetering welke nog geen volledige oplossing hoeft te betekenen , draagt veelal toch wel bij aan wat meer rijplezier met de auto.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Daar zat ik ook aan te denken Roelof!.
Dat pedaal geeft vaak vreemde storingen.

Geert D. (0), 15 jaar geleden

Even een update, na een proefrit deze morgen met de after-sales-manager en een garagist.

Ze begrijpen mijn probleem, ook al zijn het details waar zij zich tijdens het rijden absoluut niet aan storen (kleine schokken tijdens het gas geven, schokkend schakelen, ....) maar ze verstaan wel dat dat voor mij WEL belangrijk is.
Het schakelen met schokjes (hééél lichte schokjes, zeker in vergelijking met de rijstijl van de aftersales-manager en de garagist...): daar valt niks aan te doen, daar zal ik mee moeten leven.
Het moeilijk vertrekken (onder andere doordat de wagen automatisch gas bijgeeft wanneer enkel de koppeling gelost wordt): dat ligt aan de calibratie. Volgens de garagist heeft Ford ervoor gekozen om deze motorisatie in het gamma te behouden omdat hij nogal populair is, maar hebben ze daarvoor wel heel wat moeten 'prutsen' om aan de emissie-normen (Euro4) te kunnen voldoen. Dit zou de reden zijn waarom de wagen zo raar reageert. Er werd aan Ford gevraagd of er een andere calibratie beschikbaar is, maar dat weigeren ze! Naar het schijnt zou er ook een ingenieur van Ford bezig zijn met het probleem, maar ik vrees dat dit ook niet veel zal opleveren.

Ik heb ooit met een vervangwagen gereden (C-Max van 2006, 1.8TDCI 115pk) en deze reed subliem. Nu blijkt dat deze nog binnen de Euro3-norm viel en dat daar het verschil te verklaren valt met het rijgedrag van mijn wagen. Ford heeft perse deze motorisatie in het gamma willen houden en dus eigenlijk "brol' afgeleverd, of toch op zijn minst voor de veeleisende klant die met respect voor de techniek met zijn wagen omspringt.

DUS: ik heb 25000Euro betaald voor een wagen die mij geen rijplezier bezorgd en daar valt niks aan te doen! Omwille van wat vervuiling meer of minder, heb ik al 20000km afgelegd zonder al te veel rijcomfort (vriendin wordt ontzettend snel misselijk in de wagen, zeker wanneer er schokkend gereden wordt). Ik denk dat de vervuiling die ik veroorzaak door mij af en toe te moeten afreageren, véél méér is dan hetgeen ik bespaar met deze Euro4-norm-motor.

Ik geef toe dat ik kritisch ben op het vlak van schokken en dergelijke, maar waarom lukt dit met 20 andere (en vooral: versleten en oude) wagens wel, en niet met deze Ford?

Was ik maar bij Volkswagen gebleven....... Ik probeer alleszins hier op het bedrijf van wagen te verwisselen, want op deze manier zie ik het niet zitten om elke dag 120km af te leggen.

Grtz,
Geert

Geert D. (0), 14 jaar geleden

Nogmaals een update, meer dan één jaar na aankoopdatum....
Er was mij begin mei een nieuwe calibratie beloofd. Na lang wachten bel ik begin mei en krijg ik te horen dat deze is uitgesteld tot begin juni. Geen probleem, een maandje meer of minder wachten kon er nog wel bij.
Nu bel ik daarnet naar Ford Belgium om te vragen of er al een release-datum gekend is en wat krijg ik te horen??
Mijnheer, we hebben slecht nieuws voor u, want de nieuwe calibratie KOMT ER NIET!! Dat is voor onbepaalde tijd uitgesteld!
Mijn voorgevoel is dus opnieuw uitgekomen: ze sturen u van het kastje naar de muur.....
Volgens de klantendienst moet ik misschien eens proberen op een "andere" manier te rijden???? Iets vinniger bijvoorbeeld? Belachelijk vind ik zo'n uitspraken!

En daar sta je dan als klant.... Ronduit schandalig vind ik dit! Méér dan 1 jaar kunnen ze eraan werken en beloven ze u vanalles en 3 dagen voor de "deadline" laten ze u weten dat ze er - zo lijkt het toch - nog niet aan gewerkt hebben.

Aan iedereen: heeft er iemand een tip / idee / ..... over de volgende stap die ik kan ondernemen? Laat het mij dan alstublieft weten!!!
Test-Aankoop bijvoorbeeld?

Ik ben ten einde raad, maar zou niet liever willen dan verdere stappen te ondernemen
Alvast bedankt op voorhand,
Geert Deurinck

focuske (0), 14 jaar geleden

geert,

onder ford belgie moet ik verstaan ford antwerpen of iets anders?

ik heb een het verleden ook problemen gehad met mijn focus, garagist wou me absoluut
niet helpen. heb ik contact opgenomen met ford antwerpen en ging de bal direct aan het rollen
die hebben mij echt waar ontzettend goed geholpen

mvg focuske

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Geert, de auto een trap geven, je verlies nemen en een ander merk gaan rijden.
Hier kom je toch geen steek verder meer mee.

Geert D. (0), 14 jaar geleden

Beste,

dat ben ik inderdaad serieus aan het overwegen. Ik voel mij totaal machteloos als klant en vind het echt erg dat ik nu van werk moet veranderen, waar ik eigenlijk doodgraag werk...... Maar tegen zo'n firma's kan je gewoon niks beginnen, tenzij je er advocaten op zet, maar dan kan je met dat geld evengoed een nieuwe niet-Ford wagen kopen!
Daarnet nogmaals met Ford Belgium gebeld (zijn gevestigd in Sint-Agatha-Berchem te Brussel) en ze weigeren mij ook maar enig woordje uitleg op doodeenvoudige vragen als:
Waarom komt de calibratie er niet?
Is er hoegenaamd al aan gewerkt geweest?
Waarom ben ik 1jaar lang aan het lijntje gehouden geweest?

Hiervan komt een lezersbrief naar Test-Aankoop, Humo, Autogids enz.....enz.....

Geert D. (0), 14 jaar geleden

@ Davy uit Opoeteren

Wat moet ik verstaan onder Ford Antwerpen, want da's blijkbaar een groep van allerlei garages (www.fordantwerpen.be)?
Richt ik mij dan best tot DeNayer of Permeke of zo?
Heb je toevallig een nuttig email-adres?

Alvast hartelijk bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.