Hallo
Mijn ka rijd als een trein maar op moment dat ik de airco aan heb begint de auto in te houden op de snelweg.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik hoor het graag van jullie.
Gr Rene
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met "inhouden", maar het is normaal dat de motor minder vermogen levert als de airco aan staat. (de compressor moet immers aangedreven worden, en dat kost motorvermogen)
Bij een lichte motor merk je het verschil natuurlijk veel duidelijker als bij een zware motor.
Hoi
Het is net alsof hij steeds ff hapert dan en dan gaat hij weer ff normaal en dan weer inhouden.
Met airco uit nergens geen last van.
20 jaar
Nou dan heb je zelf de diagnose al gesteld. Dit is een veel voorkomende kwaal bij goedkopere uitvoeringen van airco's.
Heb je nog geluk dat je bij het inslaan van de aircocompressor de auto niet moet helpen met aanduwen.
Normaal hoort de airco niet zo vaak in- en uit te schakelen.
Kijk eens of je de aanjager niet een standje hoger kunt zetten, en zorg dat alle ventilatieopeningen open staan. (het zou namelijk kunnen dat er te weinig lucht langs de verdamper stroomt, waardoor deze te koud wordt, en de airco telkens uitgeschakeld wordt door het "de-ice thermostaat")
ps als het dan te koud wordt, kun je de verwarming iets hoger zetten.
1.Dat je wagen inhoudt als je airco aanstaat is vrij normaal bij auto's met lichte motor.
2. Het feit dat je het heel eventjes voelt is inherent aan de manier waarop de airco geregeld wordt. Ford gebruikt het goedkoopste systeem (er zijn uitzonderingen zoals escort, scorpio 95 en galaxy) met gecalibreerde boring. Het nadeel daarvan is dat de compressor wordt aan- en uitgeschakeld om te voorkomen dat je verdamper dichtvriest. Dit gebeurt door de lagedrukschakelaar en niet door een 'de-ice schakelaar' zoals hierboven vermeld. (dit even terzijde) En de mate van in- en uitschakelen is dan nog eens afhankelijk van een aantal factoren waaronder de buitentemperatuur. Als het buiten 30°C is, wordt de compressor weinig uitgeschakeld terwijl als het 10°C is het in- en uitschakelen wel in een regelmatige cyclus gebeurt.
Het andere systeem met expansieventiel, daar werkt de compressor in principe altijd en wordt de regeling gedaan door het expansieventiel en niet door het in- en uitschakelen van de compressor. Dus daar dan ook geen licht inhouden van de motor.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar