Auto staat uit, ruitenwisser-stuur-schakelaars staan ook allemaal uit. Als de contactsleutel dan op contact wordt gedraait,
wordt tegelijk de ruitenwissermotor van de ruitenwisser op de achterklep, met zijn wisser, circa: 4 seconden geactiveerd
Na deze 4 seconden, stopt de motor van de wisser, op een willekeurige plaats, die iedere keer dus weer anders is. Als de schakelaar bij het stuur van deze ruitenwisser, dan wordt ingeschakeld, start de wisser direct en blijft continu wissen, zolang de schakelaar ingeschakeld is. Wordt de schakelaar dan uitgeschakeld, stopt abrupt de wisser, weer op een wille-
keurige plaats, hij gaat dus NIET naar zijn neutrale stand, op het einde van het wisvlak, wat normaal wel zou moeten ge-beuren! In verband dat deze storing nog niet is opgelost, de aansluitconnector van deze motor, tijdelijk losgenomen, zodat
hij niet meer iedere keer bij het starten geactiveerd wordt. Buiten dit probleem met de ruitenwissermotor, functioneerd
verder alles in de auto normaal. Zie schema a.u.b. In het motortje wordt maar een “maak” kontakt gemaakt, als de wisser
op het einde van het wisvlak komt. Aan de connector van het motortje, bevinden zich 3 draden. Een, daar komt de + 12 Volt op, als de stuur-schakelaar wordt ingeschakeld en deze is rechtstreeks aangesloten op het motortje. Een, ligt tegen aarde, ook rechtstreeks vanaf het motortje. De derde zit aan het “maak” kontakt en deze schakeld naar aarde, als de wisser in de neutrale stand komt! Het schakelen loopt allemaal via de body-computer. Wie kan mij zeggen, wat hier aan de hand is. Het
motortje heb ik helemaal gecontroleerd en is perfect in orde. Ook de kabelboom die naar de achterklep gaat is geheel in
orde bevonden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt ook de bedrading in de rubberen doorvoer tussen klep en auto gecontroleerd, rubber los genomen en aan elk draadje getrokken eventuele breuk zit vaak in de isolatie verborgen.
Beste Kaleido 1. Het heeft even geduurd, maar ik heb alle draden, die door de rubberen doorvoer gaan op een eventuele breuk gecontroleerd. Helaas blijkt dat ze allemaal in orde zijn en geen enkel onderbroken is. Op het forum bij: Professional / Ford / HRautos / Ford KA 2010, van 21/12/2018, omschrijft hij een soortgelijke storing, met precies hetzelfde probleem. Hij geeft aan dat het mogelijk een fout in de programmatuur van het BSI-module is. Jammer dat hier nog niemand op heeft gereageerd. Nogmaal bedankt voor jou reaktie.
5 jaar
Vraag aan de ervaren autotechnici: Kan ik met een OBD2 diagnose-tool, ook de bovenstaande storing aan de ruitenwisser-motor zichtbaar maken. Nu heb ik de aansluitconnector van de motor losgenomen, dus het kontakt dat normaal in de ruststand gesloten is, is nu dus open. Als ik een lampje aansluit op de draden, waar normaal het motortje over spanning krijgt, gaat dit lampje circa 4 seconden branden, als ik de kontaktsleutel op kontakt zet. Ik zou me kunnen voorstellen, omdat het kontakt dus open ligt, als men de sleutel op kontakt zet, de software zich gaat initialiseren, maar omdat het kontakt niet gesloten is tijdens deze procedure, er een storingsmelding wordt gegenereerd door het systeem, in de vorm van de ruitenwisser circa 4 seconden aan te sturen. Mocht U hiermee ervaring hebben, zie ik deze graag met zeer veel belangstelling tegemoet.
5 jaar
Beste Techneuten.
Vandaag, ben ik me een hoedje geschrokken. Momenteel heb ik nog altijd de bovenstaande storing aan onze Ford KA, dus ik ben nog altijd zoekende. Kom ik op internet, zie de bijlage, een zelfde soort storing tegen en blijkt dat de "Body Computer" stuk is!!!! Deze is niet zomaar even te vervangen. De prijs schijnt ook nog vrij duur te zijn en hij moet weer geheel aangepast worden in de garage aan de rest van de auto! Nou, ik vind het toch GEEN positieve ontwikkeling van de autotechniek, dat een eenvoudige storing aan het motortje van je ruitenwisser uiteindelijk kan uitdraaien op een hele dure reparatie! Zijn er misschien nog andere mensen die soortgelijke ervaring hebben? Reakties zijn welkom.
5 jaar
ik denk 90% van autorijdend nederland.
Beste Harry4203, bedankt voor jou reaktie.
5 jaar
Kan een bedrijf als ACtronics niets voor je betekenen? Je zou ze even kunnen bellen ...
5 jaar
Beste Heino4267.
Bedankt voor jou reaktie. Ik ga eens kijken wat ze voor mij kunnen betekenen. Het is alleen jammer van de tegenwoordige autotechniek, dat het niet meer zo duidelijk is, waar het probleem zit. Je kunt nergens een exacte bedradingsschema van je auto krijgen, om te kijken waar die draadjes nu precies lopen. Zoals eerder al gezegd, heb ik een boek van Haynes, de workshop manual gekocht, zie ook eerder schema, waarop te zien is dat de draden van de wisser-motor naar de body-computer gaan. Is alleen niet duidelijk of de ECU van Magneti Marelli, die in onze auto zit, de body-computer is en deze niet alleen bestemd is voor het motor-management! Ik zal eens kontakt met ze opnemen, tenslotte hebben zij de kennis in huis en zullen er dus meer van weten. Ik laat nog wel iets horen van mij.
Groetjes.
5 jaar
OPGELOST! Bovenstaand probleem, met het spontaan activeren van de ruitenwisser is opgelost. Nadat het probleem met de ruitenwisser was begonnen, vielen er steeds meer elektrische functies van de achterklep uit, zoals: Geen ruitenverwarming meer, centrale deur- en kofferbakvergrendeling deed het niet meer, elektrische sloten werkten niet meer, enz. Kabeldoorvoer naar achterklep losgehaald. Blijkt dus inderdaad, dat er al draden blank waren en al bijna door! Reparatiesetje op internet besteld en hiermee de kabelboom gerepareerd. Zat ook een ruitensproeierleidingkje bij met koppelinkjes. Bleken ook nog twee smeltveiligheden van 30 en 20 Amp. stuk te zijn. Nadat de kabelboom gerepareerd was en de smeltveiligheden vervangen, was alles weer geheel in orde.
4 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar