Ik heb een probleem met mijn Scorpio. wie helpt mij op weg?
Sinds kort rijdt de auto als een krant. Als je optrekt of in welke versnelling dan ook wil versnellen, houdt de motor in. De auto rijdt op een LPG3 (Vialle) installatie en aanvankelijk dacht ik ook dat het hier mee te maken had. Dat is (denk ik) echter niet zo. De problemen doen zich nu ook de kop op bij het rijden op benzine. De bougies zijn inmiddels door de Ford garage vervangen. Tevens is er wat aan de bedrading gedaan, die sporen van slijtage hadden (door de hitte). Daarmee was het euvel niet opgelost. De bobine's zijn vervangen, maar ook dit had niet het gewenste resultaat. De garage, welke echt zijn best doet en me uitstekend helpt, heeft tenslotte de MAPI sensor vervangen, maar ook dit haalde niets uit. Hij blijft smoren. Ik heb nu voor donderdag een nieuwe afspraak staan. Heeft iemand van jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn of waar er gezocht moet worden. Is de oorzaak te wijten aan een probleem in de motor of moet ik het bij de LPG installatie zoeken. Wat zijn trouwens veel voorkomende problemen bij een LPG3 installatie.
Het gaat om een Ford Scorpio 2.3 Business Edition 16v Wagon uit 1997.
----------------------------------
Inmiddels ben ik bij de garage geweest. Dit is het resultaat;
Zojuist ben ik terug gekomen van de garage. Deze hadden een niet zo prettige mededeling voor me. In het spruitstuk zat een gaatje waardoorheen koelvloeistof spoot op de injectoren. Dit was volgens zeggen de oorzaak van het slechte rijden. Alleen aan onderdelen zou het al veel geld gaan kosten en daarnaast moesten de injectoren worden ingeboord (in het spruitstuk) door de gasboer (Vialle). Op de terugweg naar huis viel het mij op dat de auto nu wel goed liep op benzine, maar op gas echt voor geen meter liep. Zodra ik de auto op gas laat rijden stottert deze als een achterlijke en zet ik hem weer terug op benzine, dan trekt ie weer als vanouds. Dit veranderd een beetje de probleemstelling zoals ik hem afgelopen dinsdag voor het eerst op dit technisch forum plaatste. Heeft er iemand nu nog enig idee? Aanvankelijk liep de auto zowel op benzine als gas slecht. Als ik naar mijn auto kijk vind ik het zonde om de handdoek in de ring te gooien.
Ik hoop spoedig wat van jullie te vernemen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is het gat nu dan gedicht?
Als dat gat idd in het spruitstuk zit moet je ook op benzine daar last van hebben PUNT. Eerder denk ik dat je op gas en benzine tegelijk rijdt. Deze oudere Vialle systemen hadden benzine injector onderbreekrelais van matige kwaliteit. Je kan ze als volgt herkennen, het zijn twee dezelfde zwarte doosjes ter grootte van een luciferdoosje. Aan elk relais zitten twee kabelbomen. Aan een van de twee kabelboompjes zit een witte vierpolige connector met een blauw/groen, een witte, een bruine en een oranje/witte draad. Als je nu op het relais tikt zal het toerental veranderen, een bewijs dat het relais slecht is. Ook is het mogelijk dat van de witte connectoren de contactpennen verrot zijn.
Succes.
Beide bedankt voor jullie reactie. Nee, het gat is niet gedicht. Ik heb mijn best gedaan om het zelf te kunnen constateren, maar heb niets gezien. Nu is het wel zo dat mijn pakking van de thermostaat lek is. Maar die lekt zo weinig dat ik maar één keer in de twee weken mijn koelwater moet bijvullen. (is eigenlijk al te veel natuurlijk)
Dat de auto inderdaad ook rot had moeten lopen op benzine dacht ik ook. Maakt het gas gebruik van dezelfde injectoren (in het inlaatspruitstuk) als benzine? Excuus voor mijn simpele vraag misschien, maar ik weet het gewoonweg niet.
Jos, je geeft aan dat ik aan de hand van de relais een mogelijke oorzaak kan vinden. Hele domme vraag wederom; waar vind ik de relais precies? Ik kan dan morgen (bij daglicht) een en ander gaan uitproberen. In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie reactie's. Ik hou jullie op de hoogte.
20 jaar
Het LPI-systeem heeft eigen injectoren. De twee onderbreekrelais zitten aan de rechterzijde van de motor. Waarschijnlijk tegen het schutbord op bij de rechter veerpoothouder. Je kan ook proberen om tijdens het lopen op gas de stekkers van de benzine injectoren los te gooien.
Succes.
Ik ben zojuist terug van weggeweest. De auto is bij de gasboer geweest. Na een uitvoerig onderzoek bleek dat een injector niet meekwam. Na verwijderen van het spruitstuk (zeer tijdrovend klusje) kwam inderdaad de boosdoener te voorschijn. Na plaatsing van de nieuwe injector rijdt de auto nu als een trein.
Alleen .. er is een nieuw probleem erbij gekomen. Omdat ik de beste monteur had aangegeven dat er mogelijk een lek zou zitten in het spruitstuk is deze goedbedoeld het systeem gaan afpersen met asl gevolg dat het expansievat is gaan scheuren!!!!!! Stond ik daar met een gerepareerd gassysteem, kon ik niet rijden omdat ik koelwater verloor (in enkele seconden het hele systeem leeg). Omdat er geen expansievat voorhanden was te krijgen op de korte termijn heeft de ANWB mij geholpen. Deze heeft het vat professorisch weten te dichten waardoor ik in ieder geval kon rijden. Mijn temepratuurmeter staat nu nog wel steeds op voluit (in het rood) en blijft voluit staan als ik contact maak en dat terwijl de motor koel is. Zou door het plotselinge waterverlies de temperatuursensor nu kapot zijn? De thermostaat moet in ieder geval wel goed zijn, want hij verwarmd wel. Wie heeft er enig idee. Jos en Kees, in ieder geval in zoverre bedankt voor jullie reactie.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar