Hallo beste mensen,
Ik heb recent een ford fiesta uit 1995 gekocht en deze heeft de volgende problemen:
- Inhouden bij gas geven (stilstaand en rijdend)
- onregelmatig stationair
- uitvallen bij remmen aan een stoplicht
Het volgende is al gebeurd:
- bougies vervangen
- benzinefilter vervangen
- bougiekabels gecontroleerd
- luchtfilter vervangen
- luchtfilterhuis schoongemaakt
- gasklephuis schoongemaakt
- inlaat spruitstuk aangedraaid
- vaccuumslangen gecontroleerd en bij twijfel vervangen
- olie gewisseld
- computer gereset
- kleppen gesteld
Het is net alsof de motor verzuipt bij het volledig indrukken van het gaspedaal. Ik heb ook gelezen dat de luchtmassameter dit kan veroorzaken, maar helaas zit er geen op deze motor (CFI).
Iemand nog een idee?
Bedankt alvast!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
iemand nog een idee?
Map sensor bovenop inlaatspruitstuk vervangen, stationaire stelmotor reinigen/vervangen deze zit voorop inlaatspruitsuk.
Is een veelvoorkomend probleem, kijk maar eens bij andere berichten ( Ka en Fiesta )
Bedankt voor het advies.
Volgens mij zit er geen map sensor op, alleen een temperatuursensor net bovenin het gasklephuis.
Het is een CFI motor met zo'n ronde filter erbovenop.
De stappenmotor heb ik ook al gereinigd, deze beweegt ook goed op en neer.
13 jaar
Kun je gelijk in hebben dan is het een monopoint.
Heb je hem al laten uitlezen ? kan een verkeerde waarde zijn van bv een temp sensor.
Hoe zien je bougies er uit?
Ik heb hem nog niet laten uitlezen, ik zal ook eens de bougies gaan bekijken.
De bougies zijn in ieder geval reeds vernieuwd.
Ik heb ook de temp sensor vervangen door een weerstand en ook losgetrokken maar dit veranderde niks aan het stationair lopen of het inhouden van de motor...
Bedankt!
13 jaar
Ik heb de bougies gecontroleerd en deze zien er goed uit. Er zit toch een MAP sensor op!
Het vreemde is dat als ik de MAP sensor los trek het probleem tijdelijk verdwenen is!
Het gas geven gaat dan correct zonder stotteren en er is geen late reactie meer op het gas pedaal, maar na een tijdje komt het probleem veel erger terug.
Is de MAP sensor defect of heb ik toch nog ergens een vacuumlek??
13 jaar
Een MAP sensor is idd vacuum geregeld ( Manifold Air Pressure: Meet vacuum in het inlaatspruitstuk )
Als deze een verkeerde waarde doorgeeft zal de ECU daar verkeerd op reageren en kan het deze klachten gaan geven.
Trek je het los dan gaat ie waarschijnlijk de boel ineens corrigeren maar doordat het signaal uitblijft krijg je toch weer een verkeerde inpuiting.
Wat zeker kan en vaak voorkomt bij deze blokjes is idd een vacuumlek of sensor gewoon stuk, ook bij de multipoints hierna was het vaak raak.
Succes
Christiaan,
MAP staat voor Manifold Absolute Pressure, dit een een absolute druk meting, deze geeft de aanwezige druk aan (dus ook de 1B luchtdruk die er normaal is) een bandenspanning meter is een relatieve meter welke niet de 1B meet, maar een verschil tussen de buitenluchtdruk en de druk in de band
Je hebt gelijk...heb alleen mijn eigen tekste gekopieerd uit een ander artikel van mij dus incl de fout.
maar klopt het meet de absolute druk, daarom is 1 vacuumslangetje genoeg.
neemt niet weg dat deze wel de veroorzaker kan zijn :D
Gebeurd vaak dat het bolletje in de de sensor lekt.
Weer ff een update:
Ik heb de bougiekabels vervangen en een andere 2dehandse MAP sensor erop gezet. De auto trekt beter op en houd minder in maar toch heeft deze nog steeds af en toe een dip in het stationair lopen, ook de reactie op het gaspedaal is traag. Het lijkt alsof ie verzuipt in het begin, ik ruik dan ook een benzineluchtje. Ik heb nu de gasklep zo afgesteld dat het toerental hoger ligt dan normaal zodat de auto niet uitvalt tijdens zo'n dip.
Iemand enig idee?
13 jaar
gasklep kun je niet afstellen, er zit alleen een basisafstelling op.
De afregeling gebeurd door de ECU die deze weer bediend, kan nu zijn dat alles ontregeld raakt omdat de stand van je gasklep ook word gemeten en die klopt nu niet meer.
Ik heb de gasklep voor de gek gehouden door er een moertje tussen de hefboom van de gasklep te zetten. Het toerental is nu hoger.
Als ik dit moertje weghaal en de ECU reset, dan valt de motor dus af en toe uit...
13 jaar
Denk toch echt een verkeerde parameter, een lekje enz.
Ergens komt er een verkeerde waarde door en je zult toch moeten gaan uitlezen of dingen testen anders blijf je zoeken.
Dit soort problemen zijn altijd erg lastig te vinden en meestal eindig je wel bij de dealer omdat je eenvoudigweg thuis dit bijna niet kunt vinden.
OPGELOST !!
Het was de Gasklep Positie Sensor..
Ik heb deze vervangen en nu loopt ie prima! Stationair toerental is stabiel en de motor valt niet meer uit :) ook bij gas geven hapert de motor niet meer.
13 jaar
Zie je wel :D
Mooi zo Ralph... tot een volgende keer .
Gr,
Chris
Bedankt voor alle hulp!
Tot de volgende keer (hopelijk niet te snel ;) )
13 jaar
Ik heb nog even een vraagje bij dit zelfde probleem. Ik had een vacuumlekje aan het slangetje van de carterventilatie. Dit is wel bij een multipoint motor. Nu heb ik dit slangetje vervangen maar is het probleem nog steeds aanwezig nl. het afslaan bij terugvallen op stationair toerental. Moet het "closed loop" systeem ge-reset worden alvorens het probleem verdwijnt of is er iets anders aan de hand?
Mvg
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar