close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: Inhouden van motor bij gasgeven

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 Duratec-HE 92 kW

Als de motor goed op temperatuur is, pakt de motor niet goed op bij gasgeven. Het is net of te weinig benzine ingespoten wordt. Bij een koude motor is de accelleratie wel goed. Het verbruik op de snelweg is ongeveer 6.5 ltr/100 km. De Ford dealer kan niets vinden, geen storingen opgeslagen en het KAM geheugen is gereset, maar het probleem blijft bestaan.
Mondeo Wagon 80.000 km

Geplaatst door

Roorob10 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan een defecte sensor zijn (luchtmassameter, lambda sonde) of valse lucht.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als de auto met EOBD/OBD2 wordt uitgelezen staat er in live data de zogenaamde "Long Term Fuel Trim". Welke waarde heeft die?
Daaraan kun je zien of het mengsel goed is, te arm of te rijk.
Anders rijdend uitlezen en luchtmassameter en lambdasondes heel goed controleren.
Vooral of de luchtmassameter wel genoeg aan geeft bij vol gas.

oldford 0
badge

14 jaar

Deze klacht zit er nu twee jaar in en de dealer kan het blijkbaar niet oplossen. Er zijn proefritten mee gemaakt (met uitleesapparatuur), maar er was geen afwijking te zien. Mijn vertrouwen in deze dealer is niet zo hoog meer, want na de laatste beurt was het brandstoffilter verkeerd om gemonteerd. De uitlaat is volledig gasdicht en het spruitstuk en slangen zijn in orde. Motor loopt mooi stationair, bougies zijn vervangen. Bougiekabels geven een weerstandswaarde van 2.7 4.5 5.1 en 7.4 kOhm. Deze motor heeft geen luchtmassameter, maar een temperature and absolute pressure sensor.
Het probleem treed vooral op als de motor goed warm is, of zoals de laatste maand, de buitenluchttemperatuur rond de 30 graden is.
Zal vragen naar de long term fuel trim. Gezien het verbruik denk ik dat de motor op een arm mengsel loopt. Moet de lambdasensor dit niet corrigeren?
Ik lees in andere klachten dat ook de bobine het probleem kan zijn?

Roorob10 0

14 jaar

Lambdasonde moet het compenseren, maar dat duurt altijd heel even. genoeg om dat te voelen.
En op een gegeven moment vindt de ecu het genoeg en verandert de correctie niet meer.
Die correctie is de "Long Term Fuel Trim".

Ik zou de inlaat lucht temperatuur heel goed controleren.
Als de auto een pingelsensor heeft dan is die ook verdacht.

Bobine geloof ik nog niet zo in, koud is alles goed en dat zou foutcodes geven. Maar kun je zelf controleren.
Heb je nog een bobine met verdeler of Dis-bobine (dus niet een bobine per cylinder rechtstreeks op de bougie)?
Zo ja, vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

oldford 0
badge

14 jaar

Zijn het niet de wervelkleppen in het inlaatspruitstuk die misschien vast zitten??

Postie 0
badge

14 jaar

De ontsteking bestaat uit een bobine met daaraan de vier bougiekabels, dus geen bobine per cylinder. De truc met de plantenspuit zal ik eens proberen.
Over de wervelkleppen lees ik eigenlijk alleen problemen met te veel speling (tikkende geluiden). Hoe kom ik er achter dat de kleppen vast zitten, zonder het spruitstuk te demonteren?
In het Haynes boek zie ik wel een afbeelding van de T-MAP sensor, maar geen aanduiding op welke pinnen de temperatuursensor zit. Is de koelwater temperatuursensor ook een mogelijkheid? (ik weet daar alleen geen weerstandswaarde van).

Roorob10 0

14 jaar

Alles kan. Maar ik zou rijdend (laten) uitlezen. Zelfs met een algemene scanner kun je heel veel zien.
Alleen niet de pingelsensor en de invloed daar van. Weerstand meten is niet echt accuraat en je ziet dan ook de pieken tijdens het rijden niet.

Kun je de uiteinde van de wervelklep of de aandrijving/bediening daar van zien zitten?
Dan met warme motor eerst stationair en dan iemand even vol gas laten geven, moet je ze zien bewegen.

oldford 0
badge

14 jaar

Kan ik de wervelkleppen via de open gasklep zien?
Nog ter info, drie jaar geleden problemen gehad met starten van een warme motor. Daarvoor is de gasklep iets verder open gesteld door de dealer. Sindsdien geen problemen meer met starten, maar nu wel met accelleratie. In de garantie periode zijn ook de klepstoters vervangen (20.000 km).
Beste oplossing is een goede analyse door de dealer, maar die heeft er of geen zin in, of geen kennis voor.

Roorob10 0

14 jaar

Geen andere dealers in de buurt of in de buurt waar je werkt?

Volgens mij kun je die kleppen niet zien via de gasklep. Je moet aan de buitenkant van het spruitstuk zoeken.
Er moet ergens een vacuum aansluiting zitten voor de bediening of een motor.
Aan de andere kant, als de kleppen vast zitten, werken ze koud ook niet.

Heb je de problemen met de accelleratie meteen/onmiddelijk gekregen na het verder open stellen van de gasklep?
Dus gelijk toen je weg reed na de reparatie? Zo nee, hoe langer dit geleden is, hoe minder waarschijnlijk dat het er mee te maken heeft.
Al hoewel ik er wel vraagtekens bij zet. Waarschijnlijk een lapmiddel omdat ze de echte oorzaak voor het startprobleem niet konden vinden.

Wat betreft temperatuur sensoren: ik heb er ooit een gevonden (na een paar uur) die precies bij 72 graden de mist in ging en -30 aan gaf.
Bij 70 graden en bij 74 graden ging de sensor weer goed aangeven. Vandaar dat ik zeg rijdend uitlezen en niet weerstand meten.

oldford 0
badge

14 jaar

Goed, duidelijk verhaal. Met temperatuur sensor wordt de koelwatersensor bedoeld?
Een andere dealer is wat moeilijk, hier in het dorp zit een filiaal van het hoofdbedrijf, 20 km verderop.
Eerst maar een proefrit met een Pico scope. Dit kan even duren voor ik daar tijd voor heb, maar ik zal de uitkomsten door geven.
Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis!!

Roorob10 0

14 jaar

Met temperatuur sensoren bedoel ik er 2: de koelvloeistof temperatuur sensor en de inlaat lucht temperatuur sensor.

oldford 0
badge

14 jaar

hallo ik had voor 1 jaar terug het zelfde probleem .ik kreeg de tip om de dis bobiene los te draaien en de onderkant te bekijken en wat bleek in de gel achtige onder kan zat een haarscheurtje bijna niet te zien. heb een nieuwe dis bobiene er op gezet en het probleem is opgelost. suc 6 edwin

Binnenkort heb ik de mogelijkheid om de motor uit te lezen. Intussen heb ik de bobine gedemonteerd en doorgemeten. De onderzijde ziet er keurig uit, geen scheurtjes oid. Ook doorgemeten, op de primaire windingen twee maal 0.5 Ohm, op de secondaire windingen twee maal 10 kOhm en twee maal oneindig. Dus de bobine is goed.
De koelvloeistof sensor geeft 35 kOhm bij 22 C. Daar heb ik geen gegevens van, dus ik weet niet wat de juiste waarde moet zijn. De meter op het dashboard staat bij warme motor keurig op 12 uur positie.
De lucht inlaat temperatuur sensor heb ik niet gemeten. Als de auto niet op eenbrug staat is die moeilijk te bereiken en ik weet daat ook geen waarden van. Haynes repair manual zegt dat "testing of this component should be left to a Ford dealer".
Nu is het in Nederland niet meer zo warm, maar ik heb de indruk dat het probleem misschien niet verholpen, maar wel verbeterd is.
Zodra ik meer weet, laat ik dat weten.

Roorob10 0

14 jaar

[quote=Roorob10]Kan ik de wervelkleppen via de open gasklep zien?
Nog ter info, drie jaar geleden problemen gehad met starten van een warme motor. Daarvoor is de gasklep iets verder open gesteld door de dealer. Sindsdien geen problemen meer met starten, maar nu wel met accelleratie. In de garantie periode zijn ook de klepstoters vervangen (20.000 km).
Beste oplossing is een goede analyse door de dealer, maar die heeft er of geen zin in, of geen kennis voor.[/quote]
Dat is dus niet goed, de gasklep mag niet versteld worden, dit is een door fabriek vastgestelde afstelling, hierdoor gaat nu de motorregeling verkeerd werken, hij meet namelijk na contact aanzetten de laagste waarde van de gasklep, dit betekend voor de computer op dat moment dat de gasklep dicht staat maar dat staat hij dus niet.

Om probleem met starten met warme motor te "verhelpen" moet jij tijdens het starten iets gas geven, ook moet het gasklephuis schoon zijn, een randje vuil bij de gasklep kan ook voor vervelende startproblemen zorgen.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Gisteren de motor uitgelezen. Er lijken geen klachten te zijn. Bij stationnair draaien geeft de long term fuel trim tussen de 2.3 en 3.1 %.
Short term fuel trim tussen +1.6 en -4.8%.
Absolute gasklep positie 18 %. Ontstekings tijdstip 15 graden.
Lambda 1 tussen 0.1 en 0.9. Lambda 2 tussen 0.6 en 0.9. MAP 27 kPA.
Ook tijdens rijden geen bijzonderheden opgetreden.
Nu is het in Nederland geen 30 graden meer, maar het lijkt erop dat na het demonteren en weer monteren van de bobine het probleem verholpen is.
Ook heb ik zo veel mogelijk stekkerverbindingen gecontroleerd en alle zekeringen goed op hun plaats gedrukt.
Omdat de motor nu niet meer inhoudt en er geen afwijkingen te vinden zijn, ben ik er huiverig voor om verdere actie te ondernemen.
Daarom stel ik voor om deze topic af te sluiten en bij opnieuw optreden van de klacht weer te gaan zoeken.
Bedankt voor alle reacties.

Roorob10 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.