Beste Allen,
Ik heb via het Diagnose menu van instrumenten paneel een check gedaan op welk bedrijfstemp de koelvin inslaat.
Auto stond stil en draaide starionair. Verder geen toeren laten maken.
Bij 100 gr celc slaat de vin in en begint +- 10 sec te koelen tot 97 gr celcius.
Deze cyclus heeft zich een x of 5 netjes op dezelfde temps herhaald.
De naald op het paneel staat altjjd net onder de 90gr celc en beweegt ook verder niet. Echter komt de temp van de de diagnose welke digitaal oploopt tot 100c niet overeen met de Naald die onder de 90c hangt.
Mijn vraag:
Klopt het dat de vin pas bij 100c in moet slaan?
Of is.de temp sensor wellicht op eea manier niet in orde ( heb verder geen storingen op het paneel en naald klimt ook niet op )
Ik ben er een beetje huiverig vooe dat met volle toeren en bepakte auto met de zomer de vin ,op te hoge temps ,pas inslaat waardoor de motorblok onnodig oververhit zal raken. Wat dan weer mijn koppakking weer niet goed zal doen.
Hoor graag
Mvg sjef
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ford werkt met verschillende temperatuur sensoren.
Voor je dashboard meter zal wel de koelvloeistof temperatuur gebruikt worden (met een flinke vertraging).
Voor het diagnose menu kan de temperatuur sensor van de motor gebruikt worden en dat is volgens mij een cylinder kop temperatuur - die is meestal iets hoger dan de koelvloeistof temperatuur.
Oldford
Bedankt voor je reactie,
Is het normaal dat mijn vin pas bij 100c cylinder kop temperatuur inslaat dan?
Want 10gr verschil is best groot...vooral in de zomermaanden....
Is 100c een standaard waarde voor een ford galaxy? Of slaat de vin écht té laat in,
Met op termijn dus alle nare gevolgen van dien?
Hoor graag
Mvg sjef
6 jaar
Weet niet of desbetreffende sensor makkelijk te bereiken is (visueel)? Zo ja, dan is op de sensor zelf af te lezen bij welke temp deze schakelt.
Verder, verken deze systemen met overdruk, waardoor kookpunt stijgt.
KVS is ook zodanig ontworpen dat het ergens bij 120(geloof ik)kookt.
Anders dealer vragen naar. Een (getrainde) monteur kan(hoort) de sensor sneller te herkenen, cq te weten bij welke temperatuur hoort deze te schakelen.
6 jaar
Voyager
Hartelijk dank voor je reactie.
Mvg
Sjef
6 jaar
(Die 120 - 130 graden kooktemperatuur ligt overigens niet aan de koelvloeistof, maar aan de overdruk in het koelsysteem ...)
6 jaar
Heino4267
Dank voor je reactie.
Zal de dealer bellen om dit na te vragen.
Mvg
Sjef
6 jaar
[quote=Heino4267](Die 120 - 130 graden kooktemperatuur ligt overigens niet aan de koelvloeistof, maar aan de overdruk in het koelsysteem ...)[/quote]
Bijna goed, de glycol die toegevoegd zit in de koelvloeistof, heeft een kookpunt van ommenabij 200 graden. Het toevoegen daarvan ( Normaal +/- 50%) heeft dus wel degelijk invloed op het kookpunt/traject.
Neemt niet weg, dat onder druk zetten van een systeem het kookpunt verder verhoogt.
Hi ,
Heb vandaag 2 Ford dealers gebeld mbt het inslaan van de vin op 100grc. Via het diagnose menu.
En toegelicht dat mijn naald op het paneel constant 90c aangeeft.
Blijkbaar heeft mijn blok alleen een sensor op het thermostaatthuis en niet op de cilinderkop.
Dus de ene dealer gaf aan dat het verschil in temp niet goed was en dat waarschijnlijk mijn thermostaat te laat openging.
De andere gaf aan dat een verschil van 10gr wel kon.
Iemand enig idee of theorien?
Hoor graag
Mvg sjef
6 jaar
Ja, ik heb een theorie, en die is bewezen.
Wat wil je horen.
Je belt een tweede dealer omdat de eerste je niet een antwoord gaf wat je wilde ???
Het zit namelijk zo, dat autofabrikanten uitgaan van een menselijk brein, die ziet wat ze willen zien.
Als je rijdt, wil je de temperatuurwijzer netjes strak op 90 graden zien staan. Dus de programmeur van de software regelt dat. Pas als de temperatuur kritisch wordt, zal de naald verder omhoog gaan.
Dus, 90 graden is een mooie motortemperatuur. Waar wordt die gemeten ??? juist, ergens in de buurt van de kop, omdat dat de meest representatieve waarde voor het gehele koelsysteem weergeeft. Rondom de cilinderwanden is hij heet, in de kop iets kouder, in de radiateur wordt hij teruggekoeld en kouder water stroom terug het blok in.
100 graden is geen vreemde temperatuur om de vin in te laten slaan. zeker niet als hij hem netjes een aantal graden terugkoelt en dan weer uitslaat. netjes, perfect, geen haan die er naar kraait. Moderne motoren zijn zo geconstrueerd dat de dan het meest efficient lopen. Dus wat wil je nou horen. Dat je kans hebt op oververhitting als je met een caravan en volle bepakking in de zomer door de Pyreneeën gaat trekken, poot vol onderin en blik op oneindig ???? Ja, die kans bestaat, ook met een 100% onderhouden auto heb je die kans. Wil je die kans niet, ga met het vliegtuig.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier alles en iedereen helpen. Mocht ik twijfelen aan de toestand van jouw auto, zal ik het ook melden, maar op dit moment, met de gegevens die je nu aandraagt, zie ik geen problemen aan jouw auto.
Mocht er iets veranderen, meld het graag hier weer, dan gaan we ermee verder.
Met vriendelijke groet,
Marcel
Marcel
Bedankt voor je toelichting reactie,
Ik begrijp je zeker niet verkeerd.
Heb mijn ingeschreven omdat juist members bij Problemcar- recht toe recht aan zijn En daar is niets mis mee.
Ten slotte gaat het erom ofdat we een vinger op het probleem kunnen leggen Als dat er al is.
Ik ben een beetje huiverig op de bedrijfstemp. Omdat ik een 2 tal weken na aankoop van deze auto (eind okt 2017) erachter was gekomen dat de vin het niet deed. Hoe lang de vorige eigenaar zonder werkende vin heeft gereden is mij ook niet bekend?
Heb eigenlijk een 2de dealer gebeld nav schrijven van Oldford die had aangegeven dat waarschijnlijk 2 sensoren zijn (kvs en motor) . De 1ste dealer die wist het niet zo goed , ging checken en uiteimdelijk opgaaf gedaan dat mijn blok dus alleen maar een sensor op het thermostaatthuis had en niet op de cilinderkop.
Mocht de auto voorheen al overhit geraakt zijn kan dat natuurlijk effect hebben op mijn koppakking.
Nu is het kvs in mijn expansievat al wat gezakt. (Dit kan een tal van redenen hebben) en heb het idee dat mijn auto "overmatig rookt"
Heb ik vermoeden dat ik door de pakking heen ben ? Ofdat er interne lekkage is.
Gezien ik de auto met een kapotte vin heb gekocht ...is mijn vrees ...dat een late inslag van de vin mijn koppakking er niet beter op zal maken.
Enfin, als
100 graden geen vreemde temperatuur is om de vin in te laten slaan met feit dat hij hem netjes een aantal graden terugkoelt ben ik gerustgesteld dat oververhitting niet ter sprake zal zijn mbt koeling en dus geen verdere ditecte impact zal hebben op mijn koppakking.
Binnenkort even naar de garage om te laten testen of er gassen waarneembaar zijn in mijnnexpamsievat.
Mvg
Sjef
6 jaar
dat de koelvin defect is geweesthoeft niet altijd voor problemen te zorgen. Ik heb een aantal jaren terug problemen gehad met de visco-vin van mijn bus. Hier waren de lagers van defect en zorgde voor een trilling door de auto. Bij gebrek aan een tweedehands exemplaar, aftermarket niet te krijgen en nieuw niet te betalen heb ik een hele zomer zonder dat ding doorgereden, en geen enkel probleem gehad.
Koelvloeistoflekkage kan tientallen oorzaken hebben, slechte slang, ergens een o-ring of pakking slecht, lekkage op de waterpomp, radiateur slecht noem het maar op. Het beste kun je het systeem even onder druk laten zetten als je en lekkage vermoed. De koppakking lijkt me sterk, meestal gaat dit gepaard met een hoge overdruk in het koelsysteem, waardoor je slangen keihard worden, en zelfs kunnen klappen, ook heb je dan 9 van de tien keer problemen met de kachel en/of koeling.
Succes
Even voor de goede orde: je meldt nergens je model.
Ik heb zelf een Mondeo 2.0 Benzine automaat van 2001 en die gedraagt zich als volgt:
- starten: de ventilator op de radiateur onder de motorkap draait niet als de airco uit staat.
- zodra de airco aan of op auto staat, gaat bij het starten de ventilator op de radiateur wel draaien.
- de koelwater temperatuurmeter in het instrumentenpaneel stijgt vrij snel naar halverwege en blijft daar altijd staan als een huis: ook zomers, ook bergop, ook volbeladen met de caravan er achter.
- onder het rijden draait de ventilator op de radiateur onder de motorkap op commando van de motor (sensor/computer) en daar merken we in de auto niets van.
Wellicht heb je hier iets aan?
6 jaar
@HELLBAT /Marcel,
Dank voor je bericht en verdere toelichting.
Ik vermoedt idd dat er een lekkage is en denk dan nu aan de radiateur omdat een aantal weken geleden na een snelwegrit van 60km( koud en regen) de radiateur begon te roken.
Weet niet of :
-dit uitlaatgassen waren die in het gesloten kvs systeem terecht zijn gekomen.
- damp was van opspattend water op de radiateur
- damp vanwege een lekkende kvs
Nu het enigzins weer "droger" is en geen enorme plassen zijn op de weg, heb ik dit niet mser gezien.
In ieder geval worden
De radiateur slangen niet keihard.
Ik heb de wagen +- 45 min stationair laten lopen waarbij de vin netjes aan /uit ging en elke cyclus had afgerond. Geen harde slangen. En kachel wordt ook goed warm.
Met een kanttekening dat die pas warmte geeft als ik deze instel op 25gr of hoger.
Misschien is dit standaard zo bij een Galaxy..
Ik zal iig wat kvs bijgooien en de kvs peilen op een vaste parkeerplek om de volgende keer geen verschillen te zien. We hebben wat last van wortels en parkeerplaatsen die dus niet geheel recht zijn.
Mvg sjef
6 jaar
Zie stand expansievat
Beide opnames gemaakt toen de auto in hetzelfde parkeervak stond.
6 jaar
@Heino4267
Het is iig een Galaxy. Blijkbaar niet helemaal goed gegaan.
In ieder geval komen de gedragingen overeen. Is kenmerkend bij mijn auto.
Zoals ik eerder had aangegeven was ik er toevallig achtergekomen dat de vin het niet deed. Ik heb de auto pas en wist niet hoe lang de vorige eigenaat hier mee had gereden. Maakte me dus zorgen ofdat 100gr inslag coorect was.
Maar tis nu in orde met de vin
Bedankt
Mvg
Sjef
6 jaar
Dit probleem is verholpen, koelvinmodule was vervangen. Daarna alles ok.
Bedankt allemaal
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar