hoi
ik ben bezig met een aanschaf een ford escort TD
een clipper
ik vind de auto erg fijn rijden en trekkracht e.d. zijn super onderhouds historie (zover van belang) is bekend
maar hoeveel km's kan zon auto eigenlijk hebben? ik heb echt geen flauw idee van de betrouwbaarheid van een ford (als je deze vergelijkt met een een nissan almera/ golf diesel e,d,)
km stand van deze auto is 220 000 km wat ik zelf eigenlijk niet veel vind (18000 per jaar) ik zelf rij ongeveer 50.000 km per jaar dus km's komen er sowieso op.
Ben benieuwd
groetjes Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou een mazda xedos 6 kopen ruud!
hahahahahahhahah
17 jaar
als je 50000 km per jaar rijd hoelang wil je dan minimaal met deze wagen rijden het is algemeen bekend dat de onderhouds kosten hoger worden bij auto,s met deze kilometers ik zou kijken naar een wagen met minder kilometer want daar ben je zelf wel goed in ik denk dat als er kosten komen deze niet in verhouding staan tegen over de rest waarde van de auto staan soms zijn er wel grijs kenteken auto,s te koop met weinig km en deze zijn op het moment ook niet meer zo duur in aanschaf succes
17 jaar
auto's met grijs kenteken worden wel goedkoop aangeboden, hou er rekening mee... prijzen ex BTW (bij garagebedrijven)
paul,
max 2 jaar!
een grijs kenteken is inderdaad aantrekkelijk maar goed ... kindjes op het dak is minder aantrekkelijk ...
17 jaar
kindjes op het dak minder aantrekkelijk .ja elk voordeel heeft ook een nadeel.... maar efe terug op je ford over twee jaar zal deze wagen dus ongeveer 320000km hebben gelopen!!
ik zal niet zeggen dat het niet kan er zijn best auto,s die het met gemaak halen maar meestal zijn deze dan al van kinds af door de zelfde eigenaar bereden en als je het onderhoud netjes doet hoeft het ook geen probleem te zijn immers deze eigenaar kent zijn wagen door en door en weet wat er aan zit te komen de jeugd jaren van deze ford zijn al lang voor bij en hij heeft de nieuw prijs ook niet meer maar zelf denk ik dat je beter uit met een wagen die hoog uit 150000km heeft gelopen het kan even zoeken zijn maar is niet onmogelijk ,ik weet ook niet wat je uit wilt geven maar je kunt de escort die jij op het oog hebt is door een garage laten bekijken kan een hoop elende voor komen succes
17 jaar
Ik heb vorig jaar juli zelfde type auto gekocht. Deze is van '96 en had toen 240000 gelopen. Ik heb er tot nu toe geen enkel probleem mee gehad (staat nu op 260000). Maar je moet op de volgende dingen letten (mijn inziens dan):
- distributieriem en riem voor brandstofpomp van de escort zijn niet bepaald super, deze MOET echt tijdig vervangen worden. Kosten: 150,- als je het zelf doet. Als je niet weet hoe lang ie erop zit: vervangen. Levensduur 60000 km
- is nogal gevoelig voor roest, dus even op de brug zetten. Die van mij heeft nogal wat roest achteraan aan een kant van de chassis balken.
- koppeling kan wat lawaai maken bij laag toeren maar is verder niet erg, zijn de torsieveren die trillen
Wat de kilometerstand betreft...persoonlijk vind ik 220000 wel meevallen. Natuurlijk loop je risico maar dat is bij elke auto met zo'n stand en daar is de prijs ook naar. Mij is niet bekend dat de motor (kop, koppakking of klepproblemen) of versnellingsbak echt specifieke problemen oplevert.
Ben verder erg tevreden over de auto. Verbruik is wel een beetje hoog maar mijn rechtervoet staat dan vaak ook gelijk met de vloerplaat.
Als je hem koopt zou ik trouwens wel f de EGR klep buiten werking stellen, loopt ie onderin een stuk beter.
Succes
17 jaar
de egr klep ?
wasda?
:$ sorry ben niet mega technisch
17 jaar
pffffff, deze wagens zijn echt niet om 50 000km met te bollen hoor. Als hij 2,2 ton gelopen heeft is hij goed voor transport naar ergens in afrika of Oost-europa.
Roel zette al een aantal zaken op een rijtje wat de mogelijke problemen zijn van die escorts. Daar komt nog bij:
- wiellagers die snel slijten
- remmen slijten heel snel
- draagarmrubbers
- roest en "afscheuren" van de koffer (enkel break)
- motorsteunen
- zekeringkast
- ...
Ik weet niet wat je bedoeling is, maar bij mij dient zo'n wagen in de eerste plaats te rijden en niet voortdurend op de brug te staan. Neem een wagen met een lagere km-stand of een ander merk (Japanners zijn gekend voor hoge kwaliteit, hoewel ikzelf ook geen fan ben van Japanse wagens).
Wat die EGR betreft; EGR is Exhaust Gas Recirculation: Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.
EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.
Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).
Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk
Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.
De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.
Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.
De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste TDI rijders zelf niet in de gaten hebben.
Dit laatste heb ik ook maar ergens van een internet-sit vandaan gehaald. Zoek hier even met de zoekfunctie, moest het allemaal nog niet zo duidelijk zijn...
Veel succes
17 jaar
zijn er ook nadelen van een dichte klep?
wat zijn goede autos om veel km's mee te maken tegen een betaalbare prijs?
ps. op gas moet je koken
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar