Na ongeveer 20 minuten rijden begint het olielampje te knipperen. Oliepeil is goed, geen externe lekkage.
Intussen gedaan:
- sensor vervangen
- oliefilter vervangen
- nieuwe olie
Gezien de leeftijd van de auto en kmstand: 310.000 (jawel, ze zijn er nog) , is gekozen voor in eerste instantie de minst kostbare oplossingen. Derhalve is olie nu 10w40, in de hoop dat bij een klein intern lek (druk) dit de boel 'dichtte'. Mag volgens de Fors-specificaties, en bij deze motor waarschijnlijk niet eens zo verkeerd.
Het probleem blijft.
Al even het forum doorgekeken. Blijft volgens mij over:
- oliepomp, lekkend o-ringetje, daar ergens...
- oliedrukleiding in carter
Zie ik iets over het hoofd nog? Bijvoorbeeld in theorie een doorgesleten draad van de sensor, al lijkt me dat stug gezien het feit dat het pas na ongeveer 20 minuten optreedt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het toevallig niet zo dat ze net een reparatie aan de auto gedaan hebben waarbij het oliecarter ondersteund is??
Dan deukt deze namelijk in en zit de zeef tegen de bodem aan te zuigen. Krijg he dezelfde symptomen.
Nee, daar is geen sprake van. Vandaag nog even verder overlegd. Ook draadje is dus onmogelijk.
Het blijft dus, denk ik:
-oliepomp, ed
-oliedrukleiding
Bij het laatste zal de carter ook los moeten, en mocht het de zeef zijn dan komt dit ook aan het licht.
De olie met hogere viscositeit is overigens geen aanrader. Het lijkt nu eerder op te treden.
Voorlopig dus gewoon doorrijden, oliepeil regelmatig controleren, en bij een volgende beurt het maar eens meenemen. Dit is de beste oplossing naar het lijkt, vanuit kosten gezien dan.
Bedankt voor je reactie en meedenken!
13 jaar
ik zou eerst maar eens de oliedruk meten, is deze niet in orde dan loopt je motorblok onherroepelijk kapot
hallo
ik zit met het zelfde probleem bij mij heb de diesel 23700 km gelopen sensor al laten vervangen
morgen maar weer even bellen moet zeggen hoe harder ik gaat rijden hoe meer het lampje knippert
13 jaar
Klinkt als krukaslagerschalen, zodra die warm worden raak je daar je oliedruk kwijt. Als hij warm is, hoor je dan ook een gedempte metaaltik uit het blok komen bij stationair draaiende motor?
hallo kees
dat mag ik niet hopen en geluisterd bij stationiar lopen heb gedaan maar hoorde niets
als dat het is word wel een dure reparatie
13 jaar
hallo mensen
de garage had gebeld auto was klaar
er zat een deuk in de carterpan
en ik kan mij herineren dat ik in varseveld op de stoep mijn auto had geparkeerd en is een hoge stoep bij mijn stiefzooon voor
en de auto was met 4 man en een zware tent aardig beladen en ik weet zeker dat naar huis ging onderweg dat euvel had van de knipperen olielampje
ik hoop dat dat het was anders is het de oliepomp en dat gaat aardig wat kosten en met een auto met 223700km en van bouwjaar 1999 hmmm denk het niet
dus even duimen maar.
groet han
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar