close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Ka: Knopje kofferdeksel, radio en richtingaanwijzer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 Endura E 60pk

Hallo,

Op 31 december voor m'n vriendin een Ka gekocht. Net terug van een beurt en APK (kassa voor de dealer) maar ik heb nog wat probleempjes. (Niet bij de dealer laten nakijken in verband met de kosten)

Het knopje om het kofferdeksel te openen, linksvoor op het dashboard, werkt niet. Ik las in andere topics over vier contactpunten op de bumper, die zitten er niet in deze Ka. Ik wilde het relais bekijken maar daar kom ik op een normale manier niet bij. (Waarom stoppen ze die relais DAAR? Achterin het dashboard?) Iemand een idee waar dit probleem door kan komen?

Verder het volgende: Tijdens het rijden, stopte de radio er ineens mee. (FM). De CD-speler doet het nog wel. Het is een originele Ford-radio, de CD6000 als ik me niet vergis. Ik heb ff onder het dashboard gekeken, de antennestekker (met groene kabel) zit wel goed in de radio. Hoe krijg ik de radio er op een normale manier uit? Ik heb de twee ontgrendelsleutels niet bij de auto gekregen...

En dan nog de richtingaanwijzer: Bij het linksaf richtingaangeven, komt de hendel niet automatisch terug. Als je rechtsaf gaat, wel. Ik las dat het ook een schakelaar kan zijn, waarvoor het stuur er niet af hoeft? Iemand een tip hoe ik dit het beste kan controleren?

Als laatste doet de verlichting van de temperatuurknop, aanjager, etc het *soms* niet. (De verlichting van het hele paneel valt dan weg.) Ik denk aan een slechte stekkerverbinding oid. Is dat gedeelte van het dashboard een beetje op een normale manier los te krijgen? Ik zag in de asbak, bovenaan, een schroef zitten. Is dat de enige die los moet?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Geplaatst door

Prometheus (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Iemand enig idee?

Prometheus 0

13 jaar

Wat betreft de radio wel, die is waarschijnlijk overleden, de 6000 serie gaat wel vaker kapot. Even googelen volgensmij mot je een ic vervangen op de print. En als je de radio er uit hebt zijn het nog 2 schroefjes voor het paneel voor de verlichting. Nieuwe lampjes erin en is klaar. Richting aanwijzer schakelaar defect, andere monteren. Bovenste stuurkap eraf en je kan hem zo vervangen.

Postie 0
badge

13 jaar

@Postie: Bedankt voor je antwoorden! Radio stuk? WTF. Van het ene op het andere moment... Naja het blijft elektronica. Eerst maar ff een andere radio proberen om te kijken of die het wel doet, dan weet ik of het in de antenne/bekabeling of de Ford-radio zelf zit. Kzal eens gaan kijken naar die IC, hoe dat zit.

Eerst even twee van die pennen halen om de radio eruit te halen.

Verder ga ik op de sloop zoeken naar een schakelaar die het wel doet.

Bedankt tot zo ver!

Prometheus 0

13 jaar

als je koffer opent zie je aan de klep 4 verende koperen pennen en bij je rubber onder vier koperen stripjes, even schoonmaken, maar helpt meestal maar kort. onze ka opend 9 van de 10 keer niet met de schakelaar.
Schakelaars zijn zelden stuk, meet maar eens aan de pennen met een lampje.

Radio, bij automaterialenhandel kun je die pennetjes krijgen.. die erin drukken ( 4 stuks ) en iets naar buitendrukken en trekken tegelijk.
Radio is stuk, bekend probleem.
Ik zou een universeel inbouwframe kopen en een losse normale radio, veel beter

lampjes: er moet nog meer los maar dan moet ik even in een schema duiken, kom er op terug

je merkt ik heb ook een Ka :D

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Hoi Christiaan,

Die vier koperen pennen, had ik over gelezen in andere topics, zitten dus niet in deze Ka. Kan het zijn dat dat tot (of na) een bepaal bouwjaar gebruikt is op die manier? Deze Ka is van oktober 2001.
Voor wat betreft die schakelaar, ik denk ook niet dat die stuk is maar ik las in het instructieboekje dat er ook een relais voor wordt gebruikt. Het leek me aardig om die te controleren maar die zit ver weg, achterin het dashboard, weggebouwd. (Wie bedenkt zoiets...)

Ik ga eerst ff kijken voor dat IC, op internet kan ik er tot nog toe niets over vinden, wel mensen met hetzelfde probleem maar geen oplossing, en anders maar een gewone radio inderdaad...

Fijn dat je voor me wil kijken naar een schema!

Prometheus 0

13 jaar

Radio eruit met 2 philips pennen, dan zie je op het kachelpaneel 2 schroeven, dan kan het paneel aangetrokken worden, even goed opletten met de kabel van de kachelbediening. dan zie je de lampjes al zitten.

In deze ka zit geen contacten in de koffer. Hoor je het relais wel klikken als je de knop indrukt?? Zo niet controleer zekering nr 27 (10A)

Postie 0
badge

13 jaar

Oke, die radio eruit halen zal wel lukken dan. Ik hoor geen relais klikken bij het indrukken van de knop, zekering is in orde. (Dat is toch dezelfde zekering als die van de radio?) Ofnee, dat is zekering 2. Dan klopt het niet wat er in het boekje staat. Daar staat in dat zekering 2 die voor de achterklep is maar ook voor de radio en ik meen de binnenverlichting...

Prometheus 0

13 jaar

uit mijn hoofd weet ik dat zo niet, ik hoor ook geen relais als ik de knop indruk.
na 10 keer indrukken weet ik soms de koffer open te krijgen maar dan stap ik liever even uit ...
Is ook een hele mooie Ka en krijg dat met het slotje ook niet opgelost, ik heb dan wel van die verende pennen.
Achteruitwisser weigert dan ook vaak. twee keer massa twee keer voeding naar de klep.
Dan heb jij miss een draadbreukje bij de achterklep ?
Ik zou de bekleding er even afhalen, lampje op de stuurdraad van het motortje zetten en kijken of ie spanning krijgt bij het indrukken.
Waar het relais zo zit weet ik niet zou ik overdag even moeten kijken.

controleer ook even je stuurhuis op lekken, neem aan dat je stuurbekrachtiging hebt. zeer zwak punt

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Het is nr 27, relais zit er vlak naast. Je centrale deurvergrendeling werkt toch wel goed?

Postie 0
badge

13 jaar

@Christiaan: Draadbreuk denk ik niet, aangezien de ruitenwisser altijd goed werkt. Het ZOU natuurlijk wel kunnen hoor dus dat moet ik nog even nakijken.

Dat zwakke punt dat je noemt: Was ik al achter inderdaad. De dealer ook en dat is inmiddels voor veel geld gerepareerd allemaal :)

@Postie: In de Ka heb ik linksonderin het dashboard de kap waarachter alle zekeringen zitten, daar zitten geen relais naast. Niet 1. Wel erachter, voor zover ik heb kunnen zien met mn hoofd tussen de pedalen. Daar is op een normale manier niet bij te komen, of ik doe iets verkeerd.

Prometheus 0

13 jaar

is niet dezelfde draad, wel zelfde bundeltje :D dus kan nog steeds draadbreukje zijn.

Mijn stuurhuis lekt nu een beetje, moet hem nog vervangen, niet veel zin in nog best wel even een klusje bij huis. ga niet naar de garage kost rond 1000 euro.....slik

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Voorzijde zitten maar 22 zekeringen, kastje even losschroeven en laten zakken, dan kun je dat het beste zien, zijn maar 2 schroeven.
Schakelaar maakt massa via het relais.
In elk geval kan je de schakelaar demonteren en op geel/zwart en of wit/paars moet 12 volt staan. Is pootje nummer 2.

Postie 0
badge

13 jaar

@Christiaan: Dan was het bij de Ka niet het stuurhuis, als die reparatie ZO veel kost. 31-12 auto gekocht, 8 februari laten keuren en een beurt en kon meteen 895 euro aftikken. Veer linksachter gebroken, veerpoot oid linksvoor niet in orde, wat kleine APK-dingetjes en stuurbekrachtiging iets was lek dus moest ook worden vervangen... Naja, hij is tenminste weer (bijna) helemaal goed nu.

@Postie: Daar had ik nog niet aan gedacht,ff de zekeringkast losschroeven. Aannemelijk dat je dan wel op een normale manier bij de relais kan :-D Ga ik van 't weekend egven doen. En die schakelaar zal ik ook ff doormeten dan.

Prometheus 0

13 jaar

Oke, even een update:

Bij de Ford-dealer een verloopkabel gehaald, van de 2 niet-standaard Ford-audio-stekkers naar ISO. Een andere radio erop aangesloten en werkt iets beter. Nog niet helemaal naar mijn zin maar het kan ermee door. Originele radio is dus gewoon kapot. IC vervangen gaat m ook niet echt worden, ik heb m opengemaakt maar dat is allemaal SMD-spul.

Verder heb ik de zekeringenkast losgeschroefd. Die kwam alsnog niet omlaag omdat, bleek later, alles vast zit met tie-wraps..... Deze losgeknipt, zekeringenkast/relaiskast voor zover mogelijk omlaag gehaald, kwam nu maar liefst 6 cm lager. Nog te weinig dus. In ieder geval alles stevig aangedrukt, knopje voor de achterklep getest en dat werkt ook...

Lampjes van temperatuurknop etc (2 stuks) vervangen en werkt ook weer prima.

Dan blijft over: Controleren waarom de richtingaanwijzer niet terugkomt in neutraal na linksaf te zijn geslagen (zoals eerder hier vermeld, schakelaar checken, nog geen tijd voor gehad)
en: andere radio plaatsen. Frontje a 35 euro ... heb ik al in bezit, vanmiddag gehaald.

Tot zo ver.

Prometheus 0

13 jaar

goed bezig :D

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.