Hallo,
ik heb hier een Mondeo TDCI van 2006 staan welke een enkele koelvin heeft.
Als de motor te warm word slaat deze niet in en als ik de aurco inschakel dan slaat deze ook niet in.
De airco pomp gaat wel draaien maar doordat de koelvin niet in slaat schakeld hij dus weer voortijdig uit.
Het airco systeem is gevuld en de regel module op de koelvin is reeds vervangen. De regel module is aan de ingaande kant voorzien van 3 polige stekker waarvan de dikke massa en plus draad en een dunne blauwe (schakel) draad. Ik krijg op dikke plus gewoon spanning en op de massa gewoon massa. Alleen de blauwe draad geeft geen spanning. Ik heb ook al geprobeerd de blauwe draad zelf te sturen met een plus of massa maar dan gebeurd er ook niks.
Ik kan met mijn uitlees kast het climaat systeem uitlezen maar daar staan geen storingen in. Overigens staan er in het motor managment systeem ook geen storingen.
Als met al heb ik nu dus een mondeo van 2006 welke warm loopt doordat deze niet koelt en de airco niet werkt.
Weet er iemand raad?
Met vriendelijke groet:
Chris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zodra je de blauwe draad een massa of een plus geeft, heb je dan het koelvin-relais wel doorverbonden? M.a.w. zijn de plus en massa dan ook aanwezig op het moduul? Ik denk zelf dat de blauwe draad een massa-sturing vanuit de PCM is. Dit soort aansturingen is zelden met een plus.
Mvg. Jopiekees
Is cht-sensor inorde,komt binnen in pcm en is nodig voor aansturing signaal via de blauwe draad
Is cht-sensor inorde,komt binnen in pcm en is nodig voor aansturing signaal via de blauwe draad
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij word de ventilator PWM aangestuurd worden.
Ik kan je in ieder geval melden dat ze regelmatig stukgaan.
Als ik zo je klacht hoor zou ik het zelf wel aandurven.
Succes
Hallo,
ik heb inmiddels het probleem gevonden. Nadat ik de module van de koelvin vervangen heb constateerde ik dat het probleem nog niet verholpen was. Ik heb toen voor de zekerheid toch maar de motor warm laten draaien en via mijn test kast de temperatuur in de gaten gehouden. Toen de temperatuur bij 106 graden kwam zag ik dat de test kast nu wel aan gaf dat de vin ingeschakeld werd maar de vin draaide niet. Toen dus nogmaals spanning gemeten na de module en die was er nu wel.
Probleem zat hem dus ook in de koelvin. Ik heb de koelvin nu ook vervangen en alles werkt weer prima. Ik verwacht eigenlijk dat door sluiting of iets dergelijks in de motor van de koelvin de module ook defect is geraakt.
Ik heb de module compleet met koelvin moeten kopen bij de dealer (327,- ex btw) dus ik heb geen extra kosten hoeven maken.
Allen bedankt voor de reacties.
Groet Chris
[quote=antig01]Ik weet het niet zeker, maar volgens mij word de ventilator PWM aangestuurd worden.
Ik kan je in ieder geval melden dat ze regelmatig stukgaan.
Als ik zo je klacht hoor zou ik het zelf wel aandurven.
Succes[/quote]
de ventilator word inderdaad door een pwm aan gestuurd en hier kun je niet zomaar plus of min op zetten
gr dirk
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar