close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: Koelfan radiator slaat te laat aan

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 16V CLX

Hallo,

Zojuist ben ik de trotse eigenaar geworden van een rode Ford Escort.

De motor/koelwater werd in de stad direct te warm. De kabel van de koelfan bleek los te hangen. Na deze weer aangesloten te hebben bleek deze wel in orde te zijn. Hij slaat alleen pas aan als de temperatuur wijzer op het dashboard op 80% staat. Bijna in het rood dus. Is dit normaal? Of kan het zijn dat ik de sensor in de dikke koelwaterleiding onder de luchtaanzuig moet vervangen?

Op het moment dat de motor oververhit was, is er koelvloeistof uit de dop gelekt/verdampt ik heb dit aangevuld met kraanwater omdat dat op de dop staat vermeld. Half om half is toegestaan. Maar volgens de garage was dit een ernstig probleem in verband met corrosie van de koelkanalen. Moet ik nu mijn koelmiddel volledig verversen?

Als laatste zou ik graag wat informatie over de auto vergaren. Elektrische schema's, handboeken en dergelijke. Hoe zit het bijvoorbeeld met de kilometerstand? Deze staat op 28000, maar hij heeft minimaal een ton, maar er zijn maar vijf cijfers beschikbaar. Zit hij op 128000 of 228000?

Alvast bedankt. Alle hulp is welkom.

Morgen ga ik op vakantie dus ik kan dan twee weken niet reageren.

Vr groet
Guido

[url=http://imageshack.us][img]http://img116.imageshack.us/img116/5370/...[/img][/url]

Geplaatst door

guidodv (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Meestal zit er zowel een temperatuursensor om de koelwatertemperatuur in het motorblok te bepalen, als ook een temperatuurschakelaar op de radiator om de fan in te schakelen.

Zaak is om allebei even te controleren. (je thermostaat zou immers niet (volledig) open kunnen gaan, waardoor temperatuur in blok (te) heet is en in radiator koud)
Sensor kun je controleren door de weerstand bij verschillende temperaturen (in kokend water houden) te meten.
Schakelaar kun je zo ook controleren of hij bij de juiste temperatuur schakelt.
Er zijn vast wel ergens gegevens over te vinden. (b.v. vraagbaak bij bibliotheek of een behulpzaam forumlid)

Omdat je schrijft dat er koelvloeistof is uitgegooid, omdat de motor oververhit was, zal je temperatuursensor waarschijnlijk wel kloppen, dus ik zou eens beginnen om te kijken of je radiator niet te koud blijft. (wat op een defect thermostaat of defecte waterpomp zou kunnen duiden)

Als het defect verholpen is kun je inderdaad het beste alle koelvloeistof vervangen. (je weet immers niet wat er momenteel in zit)(als je alles eruit laat lopen en je spoelt nog wat met water, dan kun je misschien het nieuwere type antivries van Ford gebruiken wat veel langer meegaat en weer verbeterd is)(mengen met water 50/50)

[quote]Hoe zit het bijvoorbeeld met de kilometerstand? Deze staat op 28000, maar hij heeft minimaal een ton, maar er zijn maar vijf cijfers beschikbaar. Zit hij op 128000 of 228000?[/quote]
Dit had je beter voor de aanschaf kunnen checken!
Je kunt de gegevens echter opvragen bij een bedrijf dat is aangesloten bij de Nationale Autopas. ([url]http://www.nationaleautopas.nl[/url])

Mr. Floppy 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.