Van de week liep de motor temperatuur behoorlijk op, toen heb ik de koelvloeistof gecontroleerd.
En het expansievat bleek helemaal leeg te zijn die heb ik toen bijgevuld, maar vanaf die tijd blijft de temperatuur maar oplopen.
Als ik in het expansievat kijk dan en de motor heet begint te worden dan stijgt het niveau van de koelvloeistof van het minimum tot aan de rand.
De kachel word ook niet meer warm de onderste slang van de radiator blijft koel en een slang van de kachel blijft lauw, die naar de kachel ik heb die los gehaald met een warme motor toen kwam er wat lucht mee en spoot er vloeistof uit dit heb ik even laten lopen.
Toen weer bevestigd maar de kachel blijft koud en de motor temperatuur loopt op tot bijna in het rode.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn zou dit de thermostaat kunnen zijn?
Ik denk zelf niet aan de koppakking want de olie is mooi schoon, geen witte rook en geen uitlaat gaslucht in het expansietankje.
Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het zou de theromstaat kunnen ziijn.
maar ook een koppakking.
als je geen verbruik van koelvloeistof hebt dan zou ik beginnen met de thermostaat.
ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of de waterpomp werkt dus dat de vloeistof rond gepompt wordt kun je zien bij het terugvoerslangentje op het exspansie vat.
groetjes jan.
Je kachel blijft koud omdat er geen koelvloeistof meer komt vanwege een lekkage, je expansievat is leeg, maar hij heeft er veel meer eruit gegooit dan het expansievat, dus blijft je kachel koud.
Je moet 'm even rustig afvullen met koelvloeistof, tot ie helemaal doorgezakt is, je moet bijvullen tot het stilstaat in je expansievat, dan auto starten en een rustig blokje om tot ie op druk komt en dan gaan kijken of je nog meer moet bijvullen. Niet meteen die dop eraf draaien en draai 'm ook niet te strak want dan ontlucht ie niet goed.
Als je 'm nou bijgevuld hebt ga je kijken of ie lekt, zo niet dan start je 'm en kijk je nog eens of je het eronder ziet lekken of anders of het ergens verdampt, dat zie je bijna niet.
Als ie niet lekt draai je voorzichtig de dop van het expansievat en kijk je of de waterpomp het doet, hij spuit dan kleine straaltjes koelvloeistof uit het dunne slangetje terug in je expansievat.
Je thermostaat is kapot als je radiator na een half uur nog niet warm is, je kan 'm er ook uit halen en 'm in een pan met water doen en dan koken tot ie opengaat. Als je water kookt is ie kapot en als ie bij 90 graden opengaat dan is ie goed.
Kijk of je radiator lekt, zie je bijna niet, en kijk bij alle slangbevestigingspunten of er een scheur of iets anders is.
Aan je kachel ligt het niet, eerst bijvullen en dan je kachel voluit zetten, hij gooit er zoveel uit dat ie geen warm water krijgt. Tenzij ie natuurlijk zo lek als een zeef is, dan zou je natte matten moeten hebben in de auto en als je je verwarming aanzet krijg je een waas op je raam onderin. Maak ook de slangen weer goed vast en in de juiste volgorde.
Als het je koppakking is dan zou je het merken aan de motor, die houden niet koelvloeistof. Dan krijg je gestotter. En als je doorrijdt een hoop getik en gerammel.
Je zal er wel uitkomen zo toch
Marco
14 jaar
Beste Jan en Marco.
Bedankt voor jullie info.
Ik heb nu een paar dingen uitgeprobeerd.
Voordat ik vandaag de thermostaat verwijder had zag ik niets uit dat kleine slangetje het expansievat komen, maar toen de motor kokend heet werd toen begon die wel wat te sputteren en te spetteren maar geen mooi straaltje vloeistof.
Ik heb de thermostaat eruit gehaald en in kokend water gelegd maar hij doet helemaal niets (herstel met me duffe kop niet goed opgelet hij werkt wel goed)
Ik heb het hele systeem leeg laten lopen opnieuw bijgevuld flink op alles slangen lopen drukken voor eventuele luchtbellen ik heb het expansievat ook flink vol laten lopen dat kleine slangetje bij de thermostaat ff losgehaald en even door laten lopen tot het vloeistof niveau op het minimum stond in het expansievat.
ik ben toen een stuk gaan rijden zonder thermostaat, maar hij werd net zo snel heet als daarvoor als ik 1 a 2 KM gereden heb zit die bijna in het rood.
De onderkant van de radiator blijft ijskoud en de bovenkant kokend heet, het niveau van de vloeistof in het expansievat staat dan dik boven het maximum en lijkt te koken en blijft dit nog even dan als de motor uit is (dus geen uitlaatgassen lijkt me), maar zakt als de motor uit staat weer snel terug naar het minimum.
Hij lekt volgens mij nergens vloeistof.
Koppakking lijkt me dan ook niet want hij start gelijk hij loopt heel erg mooi, geen witte rook geen drap op de oliedop en ik ruik geen uitlaatgas in het tankje.
Dan neem ik aan dat de waterpomp defect is toch?
Is dit zelf goed te doen en waar moet ik op letten als ik hem ga vervangen?
14 jaar
ik weet niet hou het bij dze wagen is maar bij somige wagen loopt de motor warm als er geen thermostaat is zit.
als je geen circulatie hebt dan kom je op een waterpomp uit ja.
groetjes jan.
en is het opgelost?
14 jaar
[quote=fiatmarea1998]en is het opgelost?[/quote]
Ja het is gelukkig opgelost.
Het was de waterpomp, al de schoepjes waren afgebroken.
Het heeft nog wel een tijdje geduurd dat ik iemand gevonden had die het kon en wilde doen.
Want een waterpomp vervangen op deze auto valt nog niet mee, het distributie gebeuren alles moet er af voordat je bij de waterpomp kunt komen.
Maar het is gelukkig gelukt.
Iedereen trouwens nog bedankt voor de hulp.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar