Ford Focus: Koelventilator gaat bij koude motor draaien.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,


Wij hebben een Ford Focus 1.6 van 1999 voor reparatie binnen gekregen omdat de koelventilator bij koude motor al begint te draaien.
Dit is een Ford focus zonder airco!
Na 3 KM gereden te hebben staat koelventilator te draaien,als je dan de motor uit zet en daarna weer aan stopt koelventilator met draaien, en als je lang wacht stopt deze ook vanzelf.
Wij hebben reeds thermostaat waterpomp en tempzender in cilinderkop vervangen
maar het probleem blijft.
Ook ontluchtingsprocedure is ons bekend. (4500 toeren dop half open).
Kan het zijn dat motor tijdens opwarmperiode in noodloop gaat en dat dan ook koelventilator gaat draaien?
Met ons uitleesapperaat (Launch) geen storingscode waargenomen.
Ik vind wel dat het erg lang duurt voordat onderste radiatorslang warm word.
Radiator reeds gedemonteerd en gecontroleerd op doorstroming.


Gaarne uw hulp a.u.b
Met VR groet, Hugo K

Hugo K

Geplaatst door Hugo K (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

yoshi (0) PRO, 17 jaar geleden

Komt het signaal van de temperatuursensor wel binnen bij de PCM? Als de bedrading van de sensor ergens onderbroken of kortgesloten ligt, krijgt de PCM geen signaal binnen en zal uit veiligheid de koelventilator aangestuurd worden. Ik weet niet of je met je uitleesapparaat ook actuele waarden van sensoren kan bekijken; als je dat wel kan, moet je de waarde van de temperatuursensor maar eens bekijken. Ik denk niet dat er een code wordt geset als de sensor onderbroken of kortgesloten ligt.

Hugo K (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi Yoshi,

Ik kan waarde tempsensor morgen in werkplaats nog eens bekijken,
maar als ik bedrading tempsensor verwijder met kontakt aan en motor uit ,gaat
koelventilator draaien,daaruit concludeer ik dat signaal wel binnenkomt bij PCM.
Motor loopt ook prima, tempmeter komt nooit in het rood.

Groetjes Hugo K

jhl (0) PRO, 17 jaar geleden

Hugo, dit probleem komt nog voor bij Focus. Je moet beginnen met de "weerstand" van de chauffage (aanjagermotor) te vervangen achter het handschoenkastje. Ik heb dit reeds tweemaal voorgehad. Kost niet veel en is het proberen waard.

Suc6

Jan

Hugo4602 (0), 17 jaar geleden

[quote=jhl]Hugo, dit probleem komt nog voor bij Focus. Je moet beginnen met de "weerstand" van de chauffage (aanjagermotor) te vervangen achter het handschoenkastje. Ik heb dit reeds tweemaal voorgehad. Kost niet veel en is het proberen waard.

Suc6

Jan[/quote]
Hoi Jan,


Bedankt voor je reactie,auto is nu niet in werkplaats.
Maar ik kan de link nog niet leggen met deze weerstand van de kachelventilator en het probleem met de koeling!
Kun jij mij dit uitleggen?

groet Hugo

Hugo4602 (0), 17 jaar geleden

[quote=Hugo4602][quote=jhl]Hugo, dit probleem komt nog voor bij Focus. Je moet beginnen met de "weerstand" van de chauffage (aanjagermotor) te vervangen achter het handschoenkastje. Ik heb dit reeds tweemaal voorgehad. Kost niet veel en is het proberen waard.

Suc6

Jan[/quote]
Hoi Jan,


Bedankt voor je reactie,auto is nu niet in werkplaats.
Maar ik kan de link nog niet leggen met deze weerstand van de kachelventilator en het probleem met de koeling!
Kun jij mij dit uitleggen?

groet Hugo[/quote]

jhl (0) PRO, 17 jaar geleden

Vraag het mij ook niet, bij Ford blijven ze mij ook het antwoord schuldig. Maar ik heb er reeds 2 klanten mee geholpen en de derde komt een dezer dagen binnen

Groeten, Jan

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

je kunt ook de tempsender temp digitaal aflezen op de teller klok moet je de dagteller ingedrukt houden als je hem op contact zet en dan drukken dat je de goede waarde heb hij loopt ongeveer tot zoon 120 graden op

Hugo4602 (0), 17 jaar geleden

Hoi Jan

Kachelweerstand vervangen,helaas probleem niet opgelost.
Koelventilator gaat nog steeds te vroeg draaien. Koelventilator draait voor Jan.......want thermostaat is nog gesloten.
Wat nu? Computer vervangen?
Is er softwarematig iets te veranderen?
Tip van Dirk is wel handig om juiste temperatuur vast te stellen.

Groetjes, Hugo

jhl (0) PRO, 17 jaar geleden

airco leeg gemaakt en opnieuw opgevuld?

Hugo4602 (0), 17 jaar geleden

Hoi Jan,

Auto heef geen airco.

jhl (0) PRO, 17 jaar geleden

tja, dan moet ik ook het antwoord schuldig blijven,.........
Ik heb tweemaal het probleem zo opgelost. Maar ik krijg binnenkort ook nog zo'n wagen binnen, ik zal nog zien

Suc6

Jan

jhl (0) PRO, 17 jaar geleden

Er staat toch geen weerstand op de ventilatoren van de radiator, zoals bij de Mondeo???

christophe (0) PRO, 17 jaar geleden

de wagen werkt met een cilinderkop voeler die de temp. van de cilinderkop meet, zit niet in het koelwater. ik vermoed dat je water niet vlot rondstoomd. waterpomp schoepen af ? termostaat? doe eens wat dirk zei, zodat je uw temperatuur kan aflezen in het instrumentenpanneel

Hugo K (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi meedenkers,


Bij verder onderzoek blijkt kachel erg warm te worden.
Zit er in deze auto in een van de slangen een kachelthermostaat gemonteerd?
Als deze open blijft staan kan ik hiermee waarschijnlijk dit probleem oplossen.

Chanmaster (0) PRO, 17 jaar geleden

Er kan zich in het koelwatersysteem, metname naar de kachelradiator een smoorklep gemonteerd zijn maar dat heeft helemaal niets met de fan te maken.
Gezien de omschrijving van uw probleem zijn er een aantal opties.
De meest voor de hand liggende omschrijf ik even.

* De accu kan een te lage spanning hebben (accu versleten) waardoor het relais niet wordt aangetrokken. Gezien het feit dat de fan, na enkele kilometer te hebben gereden en de motor te zijn uitgezet, stopt met draaien ligt dit als het meest toepasselijke antwoord voor de hand. De accu is dan namelijk vers opgeladen en draag voldoende spanning om het relais de bekrachtigen.
Accu vernieuwen dus.

Succes

asje (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo;

Ik denk dat je het toch moet zoeken in het ontluchten. Ik ken niet de geschiedenis van de auto, maar uit mijn ervaring weet ik dat lucht het probleem kan veroorzaken. Zorg dat het onderblok volledig gevuld is met koelvloeistof. Auto voor omhoog zetten, kachelslang aan achterzijde cilinderkop losmaken, expansietank vullen en wachten tot het uit de cilinderkop loopt. Soms helpt het om de auto een tijd te laten staan, met de neus omhoog (slang weer aangesloten), en daana te laten lopen in deze positie.

Succes.

sanny (0) PRO, 17 jaar geleden

Wij hebben een focus gehad met een temperatuur probleem dat volgens de WDS te hoog opliep.
Als we dan met datalogger gingen kijken zagen we de temperatuur oplopen tot 140 °celcius.
Maar in werkelijkheid was de motor maar 60° gemeten met infrarood temperatuur meter op de sensor zelf.
de sensor vervangen gaf geen oplossing.
Daarna een software updat gedaan en probleem was opgelost.
Misschien ook de temperatuur eens vegelijken met infrarood meter als dit klopt!!

suc6 Alex.

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

Als er een tijdrelais op zit, zou dit misschien kapot kunnen zijn.

Chanmaster (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=rvesch]Als er een tijdrelais op zit, zou dit misschien kapot kunnen zijn.[/quote]
Een tijdrelais op een koelfan?
Het al dan niet in werking zijn van de koelfan relateert aan de koelwatertemperatuur en niet aan tijd.
Ik zal mijn eerder aangedragen optie nader toelichten.
Wanneer de accu een slecht cel heeft daalt daarin de spanning gedurende het stilstaan van de motor.
Meet die spanning maar eens, ze moet 12 volt bedragen.
Zodra de motor enige tijd heeft gedraaid is de spanning op de accu beduidend hoger en kan het relais aangesproken worden.
Dus de accu is weldegelijk een voor de hand liggende optie
Meten is weten maar laat horen als u hebt gemeten.

Succes

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Chanmaster]Een tijdrelais op een koelfan?
Het al dan niet in werking zijn van de koelfan relateert aan de koelwatertemperatuur en niet aan tijd.[/quote]
Bij sommige auto's (b.v. Audi) zit er wel degelijk ook nog een tijdrelais op. Deze zorgt ervoor dat de fan gedurende 10 minuten na het uitzetten van de motor nog aan [b]mag[/b] slaan. (daarna niet meer) Of hij dan aanslaat wordt bepaald door de omgevingstemperatuur onder de motorkap. (niet koelwater) Als de fan na 10 minuten dus nog zou draaien, dan valt het tijdrelais dus af, waardoor de fan stopt.
Naast deze besturing zit er idd ook nog een besturing via andere relais en temperatuurschakelaars in het koelwater (radiateur).
Als de electronica in het tijdrelais kapot is, dan kan hij dus uit zichzelf bekrachtigd worden.

[quote=Chanmaster]Ik zal mijn eerder aangedragen optie nader toelichten.
Wanneer de accu een slecht cel heeft daalt daarin de spanning gedurende het stilstaan van de motor.
Meet die spanning maar eens, ze moet 12 volt bedragen.
Zodra de motor enige tijd heeft gedraaid is de spanning op de accu beduidend hoger en kan het relais aangesproken worden.
Dus de accu is weldegelijk een voor de hand liggende optie.[/quote]
Als je goed gelezen had, dan had je geweten dat het in dit topic heel ergens anders over ging. (de fan gaat wel draaien, maar dan ongewenst)
Overigens zal de fan bij een lege accu wel eerst uit zichzelf stoppen ipv dat het relais eerst afvalt. (het relais heeft maar heel erg weinig stroom nodig om bekrachtigd te blijven)

Chanmaster (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb ruimschoot kennis genomen van het topic en mij daartoe beperkt.
Wens hierop verder niet in te gaan, het was slechts een poging om tot een probleemoplossing bij te dragen.

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Chanmaster]Ik heb ruimschoot kennis genomen van het topic en mij daartoe beperkt.
Wens hierop verder niet in te gaan, het was slechts een poging om tot een probleemoplossing bij te dragen.[/quote]
Jammer dat er zoveel mensen zijn die zich zo gauw op hun teentjes getrapt voelen en in de verdediging gaan, als ze op een foutje gewezen worden.
Als ik een keer een denkfoutje maak, dan vind ik het fijn als iemand me daar op wijst, en geef ik mijn fout gewoon toe. (fouten maken is menselijk)

Het zit helaas in het instinct van de mens om zo te reageren, en er zijn [b]in de praktijk[/b] maar weinig mensen die zich over die instictieve gevoelens heen kunnen zetten.

Oei, het begint een beetje op een psychologie forum te lijken. Sorry daarvoor. [img]http://www.pichotel.com/pic/3417DOU9m/52...[/img]

Chanmaster (0) PRO, 17 jaar geleden

Daar gaat het helemaal niet om. Ik besteed mijn aandacht dan gewoon aan belangrijkere dingen en laat u met uw problemen voor wat het is.
Als ik niet tegen critiek zou kunnen was ik hieraan niet begonnen.
Even goede vrieden dus.

Mondeon52 (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Ik heb ooit een keer meegemaakt dat er een verkeerd type thermocontact was gemonteerd ( universeel ),een origineel thermocontact gemonteerd en probleem was opgelost. Het thermocontact wat er in zat was van het verbonden type en draaide dus constant,terwijl er een onderbroken type thermocontact in moest zitten. Succes.

Hugo K (0) PRO, 17 jaar geleden

Alle meedenkers bedankt.

10 zoekuren verder!!!
Thermostaat nu voor derde keer vervangen(was twee keer vervangen door orginele thermostaat).
Nu een thermostaat uit andere goed werkende Ford Focus gehaald en overgezet:
probleem is nu opgelost.

Probleemthermostaat in verkoopauto gezet, deze heeft nu het probleem.
Ik zal (om problemen te voorkomen) hier een nieuwe immitatie thermostaat inzetten.

Groetjes Hugo K

jhl (0) PRO, 17 jaar geleden

hugo, zeker dat het probleem opgelost is? Want ik heb er ook terug één binnen zo.......

Hugo K (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi JAN,


Ik heb klant verder niet meer gesproken.

GEEN BERICHT IS GOED BERICHT ZULLEN WE VOOR DEZE ENE KEER MAAR ZEGGEN.

Groetjes,

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

En wat was er dan mis met die 3 thermostaten?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.