close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Transit: Koelvloeistof borrelt na uitzetten motor

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NAT, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 57

Hallo, techneuten en meedenkers!
Ik ben Peter en ik bezit een oude legerambulance uit 1990 met 101000km. Op de klok. Ik heb deze gerenoveerd en omgebouwd naar een basic campertje.
Nu, na een jaartje sleutelen en inrichten was ik van plan er een weekeindje mee op stap te gaan. Echter gisteren ben ik de wagen gaan voltanken en een (test) ritje van een kleine 8 km. Gaan doen om te zien of alles het nog goed doet na een jaartje stilstand. De bus reed perfect en alles werkte zoals het hoort. Echter, toen ik terug thuis kwam en de bus in de loods parkeerde hoorde ik, na het afzetten van de warme motor, een gebooel van onder de motorkap komen. Dus kap open en gekeken van waar het geluid kwam. Het bleek uit het expansie vatje te komen. Ik heb eerst gekeken of er geen overmatige druk op de waterslangen stond en dit was niet het geval. Toen heb ik, met behulp van een grote vod ( om mij te beschermen tegen de hete koelvloeistof) de dop van het expansievat gedraaid maar ook hier zat GEEN DRUK op. En terwijl het vat openstond bleef het borrelen terwijl de motor uit stond. Uit het invoerslangetje dat vertrekt nabij de waterpomp kwam er dus water uit gespoten in het vatje. Niet constant zoals bij draaiende motor maar iedere 1 a 2 seconden een scheut kvs. Dit gedurende ongeveer (max)2minuten. Daarna is het gestopt. Nu ben ik bang dat er een probleem is met de koppakking. Maar ik ben niet zeker. Daarom deze vraag: hoe kan er nog kvs in het expansievat spuiten terwijl de motor, en dus de waterpomp ook, niet draait? Zoals vermeld had de bus een jaartje stilgestaan in een droge loods. Er is een groot onderhoud uitgevoerd gisteren VOOR ik de testrit gemaakt heb. De meter van de temperatuur is, tijdens de (stads) rit niet hoger gegaan dan iets minder dan de helft op de schaalverdeling. Er lekt ook geen water. De verwarming werkt zeer goed en er zijn geen andere symptomen zoals witte rook of geur van warme kvs te bespeuren. De radiator is nieuw dus daar kan het ook niet aanliggen en de ventilator wordt aangedreven door de V-snaar.
Heeft er iemand een idee om welke reden de kvs in het expansievat gaat borrelen?
Ik weet dat dit door de koppakking kan komen maar dan zouden er volgens mij toch meerder symptomen moeten zijn.
Zoals druk op het exp. Vat.
Iemand ooit zoiets gezien of meegemaakt of een verklaring hiervoor??? Indien ja, hoor ik het graag want nu durf ik er niet meer mee rijden.

Alvast bedankt om mee te denken.
Groeten,
Peter.

Geplaatst door

crysler3000 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Op het expansievat hoort druk te staan en de slangen horen hard te zijn bij lopende motor.
Ik denk dus dat je óf een gescheurd expansievat hebt (bekend euvel), óf een kapotte dop van het expansievat (ook een bekend euvel) óf een lekkende koppakking.

Het goede nieuws is dat dat laatste mij in jouw geval niet voor de hand lijkt te liggen (als enige oorzaak), omdat je expansievat geen druk opbouwt.
Dáár zou ik eerst naar kijken.

En die "scheuten water" komen mi. van oververhitting doordat de kooktemperatuur van je koelvloeistof te laag is door de ontbrekende overdruk.

Heino4267 655

6 jaar

Hallo, Heino.
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik had al ergens iets gelezen over die "overdruk" maar begrijp die redenering niet zo goed. Als het goed is zou de kvs beginnen koken nadat de motor is gestopt met draaien!? Het expansievat is in ieder geval lucht en waterdicht. Over de dop heb ik twijfels maar die ga ik alvast vernieuwen want die zou best wel eens versleten kunnen zijn. Een lekke koppakking zou toch meer symptomen moeten geven, he!? Ik heb daarnet de olie, die ik gisteren afgelaten heb, onderzocht en die heeft volgens mij geen enkel spoor van water in zich. Ook de oude oliefilter lijkt zo goed als nieuw. Ik heb al de sugestie gehoord dat het de thermostaat zou kunnen zijn maar dan zou de temp. Meter toch hoger moeten uitslaan, doch die komt maar tot net onder halfweg.

Groeten, peter.

crysler3000 0

6 jaar

Het koelsysteem hoort normaal op overdruk te staan , druk verhoging geeft kookpunt verlaging , doordat het koelsysteem niet op overdruk komt te staan , redenen , dop , tankje lek of elders een lek zodat het systeem geen druk kan opbouwen , gaat je koelvloeistof aan de kook op het moment dat je de motor uit zet , door de restwarmte in je motorblok en het gebrek aan overdruk.

Aha, ik dacht dat het kookpunt verhoogd werd door de koelvloeistof alleen. Ik kan alleen bedenken dat de dop niet 100% meer afsluit. De dichting is redelijk versleten door jarenlang gebruik.
Dat zou dan goed nieuws zijn voor mij! Zo een dop kost nieuw een tientje verzending inclusief.
Ga deze week kijken of de afmetingen kloppen en indien zo, eentje bestellen.

Groeten, peter.

crysler3000 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.