Ford FOCUS: Koelvloeistof verdwijnt

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: EYDB, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 85

Hallo
Hoop dat iemand me wat verder kan helpen. Mijn ford focus 1.8i 16v uit 2000 heeft 3 "mankementen"
Nr 1 is dat de koelvloeistof verdwijnt op mysterieuze wijze. Hij lekt nergens. De olie is schoon, geen prut aan de dop. Bijvullen levert telkens na paar dagen weer een lege reservoir op. Bijzonder is dat de temp van de auto altijd 90 graden blijft, netjes in het midden Ook wanneer het reservoir leeg is en niet bijgevuld word. Terwijl ik best lange afstanden maak.
Nr 2 is dat de snelheidsmeter af en toe ineens naar 0km valt , tegelijkertijd houd de auto ook wat vermogen in en gaat geluid van de radio ook wat omlaag. Zo ineens schiet de meter dan weer omhoog en is geluid van de radio ook weer normaal.
Nr 3 is dat de motor soms doodvalt met afremmen vanuit hogere snelheid terug naar stilstand bvb.
Hoop dat iemand wat duidelijkheid kan verschaffen
Vr gr R. W.

Re82

Geplaatst door Re82 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Heino4267 (225), 6 jaar geleden

1: Doe eens de motorkap open en kijk met een goede zaklamp goed naar alle slangen e.d. terwijl iemand in de bus de motor flink op toeren houdt (pakweg 3000 toeren).
Grote kans dat je een lek in een slang/intercooler of het vloeistofreservoir hebt wat alleen bij hoge druk lekt. Zo kan je dat opsporen.

2: Laat je massaverbindingen eens goed checken, vooral de massakabel tussen motor en carrosserie en ook de accupolen, of die goed contact maken en vast zitten.

3: ??

Probeo (0), 6 jaar geleden

Hallo Re82,

Wanneer je er van overtuigd ben dat je geen uitwendige lekkage aan koelsysteem of kachelradiateur ziet is er nog de mogelijkheid van een niet goed afdichtende dop van expansiereservoir. Wanneer deze defect is kan er geen druk in het koelsysteem opgebouwd worden waardoor de koelvloeistof kan koken en via de dop kan "verdampen". Werking van dop is eventueel te controleren door de dop bij warme motor voorzichtig een beetje los te draaien. Hoor je nu druk ontsnappen is de dop orde, hoor je geen druk ontsnappen en kun je de dop verder los draaien zonder dat je iets hoort is de dop stuk. Let op, gebruik een doek als bescherming, als er druk ontsnapt kan dit tot brandwonden leiden!!!
De kans is ook aanwezig dat het via de koppakking in de verbrandingsruimte komt. Dit zou kunnen opvallen bij de koude start na een lange rit als de motor kortstondig op 3 cilinders loopt. Ook zou het te zien kunnen zijn op gedemonteerde bougie. De cilinder waar lekkage is zal een bougie hebben waarvan de omgeving van de electroden is schoongebrand. Lekke koppakking komt bij deze motoren eigenlijk niet zo veel voor.
Voor wat betreft de snelheidsmeter en radio, deze storing is het gevolg van een defecte sensor of aandrijving hiervan in de versnellingsbak. Sensor vervangen is de oplossing. Sensor zit boven de rechter aandrijfas in de versnellingsbak.
Ook het stilvallen van de motor kan hier mee te maken hebben, motorcomputer gebruikt dit signaal om o.a. het gewenste toerental te bereken.

Succes.

Re82 (0), 6 jaar geleden

Dankjewel Heino 4267 en Probeo.
Hier heb ik iets aan ik laat mijn broer er naar kijken
Bedankt!

Theo Sparenburg (5), 6 jaar geleden

Bepaalde Fordtypes hebben last van lekkage op de naad van het koelstofreservoir. Is een bekend probleem.



vr.gr. Theo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.