Goedenavond,
Bij deze Ford valt na ongeveer 15km rijden op de snelweg de druk van het koppelingpedaal weg, na een paar keer flink pompen komt de druk weer terug. Als je alleen rondom de woonplaats rijdt blijft het pedaal prima op druk en werkt het naar behoren. 2 dagen beetje rond gereden geen probleem maar zodra je de snelweg gebruikt na ongeveer 15 km valt de druk weg en ontkoppelt het niet meer.
Na 2 dagen stilstaand is de druk ook goed, de vloeistof blijft op peil en geen vloeistof lekkage bij de versnellingsbak te zien. Toch de druk cylinder bij het pedaal vervangen en goed ontlucht maar het probleem blijft.
Het lijkt erop zodra je constant een hoger toerental rijdt de druk verdwijnt, we weten niet wat dit zou kunnen zijn,
Herkend iemand dit en hoe los ik het op?
Gr. Mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de vloeistof al eens vervangen?
Dit lijkt op vapour lock.
Vloeistof wordt heet en er gaat zich damp vormen door het vocht wat er in zit...
Ik heb een keer een hoofdkoppelingscilinder lek gehad. Kwam er pas achter na een blik bij de pedalen.
[quote=Hans4040]Is de vloeistof al eens vervangen?
Dit lijkt op vapour lock.
Vloeistof wordt heet en er gaat zich damp vormen door het vocht wat er in zit...[/quote]
Hans4040: blijft de damp dan in het systeem? We hebben het een aantal keer ontlucht, er komt geen lucht uit.
De hoofddrukcyllinder is vervangen.
Remvloeistof, dus ook koppelingsloeistof, is hychroscopisch.
Trekt dus vocht aan, naarmate de vloeistof ouder wordt.
Wanneer de vloeistof heet wordt zal het vocht zich gaan omzetten in damp (lucht) en lucht is samendrukbaar, dus dan werken de remmen en/of de koppeling niet meer.
Ik heb zelf eens in de Oostenrijkse bergen gestaan zonder koppeling en na afkoelen deed alles het weer.
De koppelingscilinder op de bak wordt heet en de damp gaat zich vormen.
Na afkoelen wordt de damp weer vloeibaar en mengt zich weer met de vloeistof.
Het vervangen van de vloeistof is daarom belangrijk.
Elke fabrikant adviseerd vervangen elke 2 jaar en in bergachtige landen zoals Oostenrijk vervangt men zelfs elk jaar, om die reden.
Nog even een uitleg van wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Remvloeist...
We gaan de vloeistof van het hele systeem spoelen en verversen, wordt vervolgd.
Vloeistof ververst, systeem leeg gehaald, gespoelt en ontlucht. Pedaal voelt goed aan en koppelt prima, tot we een km of 10 op de snelweg gereden en ja hoor pedaal druk weer weg, paar keer pompen en weer druk, daarna op de provenciale weg gereden en dan blijft de pedaaldruk goed.
Dus probleem blijft, wat Nu ??
Heeft deze een hydraulisch druklager? Ook al eens gehad dat er geen lekkage te zien was van buiten af.
Toen we de bak er af hadden zag je wel dat het druklager minimaal gelekt had.
Als de vingers van de diafragmaveer niet vlak liggen krijg je dit effect ook .
Door trilling ontstaat gasvorming. Kwam jaren geleden al voor bij de busjes met een sterlogo de 206- 207.
Succes.
Probleem opgelost, versnellingsbak gedemonteerd, Druklager, drukgroep, koppelingsplaten, leidingen, drukcylinder bij het pedaal vervangen, en wederom nieuwe vloeistof, kortom alles vervangen en hij doet het weer, was wel een kostbare oplossing maar wel een tevreden klant en die is onbetaalbaar.
Bedankt voor het meedenken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar