Wanneer de auto koud wordt gestart slaat de motor direct aan, maar wil dan vaak niet op toeren komen, hij blijft rond stationair toerental hangen bij het gas geven. De auto komt met enige moeite net van zijn plaats, maar vaak pas bij plankgas (niet leuk bij een koude diesel) wordt de motor "wakker" en rijdt hij weer normaal.
Mogelijk gerelateerd: bij tussenacceleraties duurt het soms even voordat de motor op het gaspedaal reageert, hij hangt niet zo lekker aan het gas als mijn vorige auto met dezelfde motor.
Ik heb het terloops bij een monteur genoemd en die dacht aan vervuiling van de EGR-klep, kan dit kloppen?
Het betreft een Ford Focus C-Max 1.6 TDCI 80 KW uit 2006 met CVT-automaat en 128.000 km op de teller.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
uit laten lezen
Inmiddels de OBD uitgelezen: geen codes.
Ook bij het wegrijden met warme motor duurt het vaak even voordat de auto oppakt.
Iemand suggesties?
13 jaar
EGR klinkt aannemelijk, op den duur zal hij ook slecht aan gaan slaan en/of roken tijdens rijden.
Inmiddels door een Ford-specialist onder handen genomen. Eerst leek het de luchtmassameter te zijn, deze was vervuild door een kapotte carterontluchting. Dit loste het probleem echter niet op. Vervolgens hebben ze de verstuivers gedemonteerd en laten testen, en er bleek eentje kapot te zijn. Die is vervangen en daarmee lijkt het probleem opgelost. Het was een dure reparatie...
Het enige wat ik nu nog merk is dat het toerental bij warme motor en een constante snelheid van 100 km/h steeds op en neer gaat tussen 1600 en 1800 toeren. Bij 90 en 120 km/h treedt het niet op, het is gerelateerd aan het toerental. Het is niet de cruise control, het treedt zowel op bij cruise control aan als uit. Het is ook niet de CVT, want wanneer deze op handschakeling wordt gezet treedt het probleem ook op en wanneer dan een ander verzet wordt ingeschakeld (dus een ander toerental) is het probleem weer weg.
Heeft hier nog iemand ideeën over?
13 jaar
Egr?
Inmiddels is de EGR gedemonteerd geweest en gereinigd en is tevens een reiniger door het brandstofsysteem gespeoeld - maar met weinig succes.
Zou het een sensor kunnen zijn die onjuiste informatie aan het motor management doorgeeft?
12 jaar
Als de snelheid constant blijft en toerental gaat op en neer is er slip in automaat bak.
12 jaar
Dan heb ik het niet goed omschreven - ik bedoel als je probeert een constante snelheid van 100 aan te houden gaat het toerental op en neer, de snelheid gaat voelbaar gewoon mee op en neer maar omdat het met vrij snelle wisselingen gaat blift de gemiddelde snelheid wel rond de 100 liggen.
12 jaar
Nadat eerder al de koeler en nu ook de dynamo moest worden vervangen, en opnieuw storingen aan o.a. de waterpomp en de EGR naar voren kwamen, adviseerde de garage de auto weg te doen - het is een bodemloze put. Ik had zelf inmiddels ook die conclusie getrokken. Bij het informeren naar inruil bleek ook dat er in het verleden gerommeld is met de kilometerstand (>80.000 km weggepoetst). Uiteindelijk is de auto voor exportwaarde omgeruild tegen een smetteloze Focus Wagon uit 2002 met een volledig gedocumenteerd verleden 6 maanden BOVAG garantie.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar