Ford Mondeo : Lekkage koelvloeistof

Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2500

Ik heb een Mondeo 2.5 V6 automaat met het volgende probleem.
Ik heb sinds kort een kleine lekkage ergens bij de waterpomp. Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is na een stuk gereden te hebben begint het te druppelen onder aan de waterpomp. Daar ik dacht dat de pakking van de pomp lekte heb ik deze er afgehaald om de pakking te vervangen. Omdat er wat speling op de pomp-as zat heb ik de pomp maar gelijk vervangen. Nadat ik de hele zaak weer gemonteerd had lekte het nog steeds en ben toen alle slangen maar eens nagelopen en waar nodig een extra slagenklem gemonteerd. Het lekt nu nog steeds. Om gek van te worden.
Wat me overigens opvalt is dat er behoorlijk wat druk op het systeem komt te staan bij warme motor, dat lijkt me wel logisch maar als ik één van de slanklemmen maar een klein beetje losdraai begint het behoorlijk te spuiten. Het lijkt wel of er ergens in het circuit wat dicht staat.
Is het trouwens normaal dat deze motor al na een minuut of twee op temperatuur is. Verder blijft de temperatuur onder alle omstandigheden normaal, meter staat op de helft.
Graag hoor ik jullie reacties.

Joop

Joop5830

Geplaatst door Joop5830 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

H.v.d.Schoot (0), 18 jaar geleden

Mogelijk een constante topdruk op het koelsysteem door een gering lek van de koppakking, zeker gezien dat ook het koelsysteem zo snel op temperatuur komt door lekkende hete verbrandingsgassen naar het koelsysteem.
Koelsysteem heeft voldoende overcapaciteit om de verhoogde temperatuur toch op normale waarde te houden.
Heb ik ook gehad, door een gebroken kopbout.

Even het koelsysteem in de garage laten snuffelen/testen op co2 gassen.

Groeten,

H .v.d. Schoot

Joop5830 (0), 18 jaar geleden

Het koelsysteem is getest op CO en daar is niets uitgekomen.
Het systeem is vervolgens onder druk gezet en daar kwam alleen een lichte lekkage uit op de slang aan het thermostaat huis en er zijn leksporen zichtbaar bij de temperatuur sensor. Ik heb de klem van de slang op advies van de garage vervangen.
Verder heeft de garage niets kunnen ontdekken. Ze zeggen ook bij bedrijfstemperatuur niets gezien te hebben.
Onbegrijpelijk want ondanks alles ontstaat er nog steeds druppelvorming onder aan de waterpomp als de motor op bedrijfstemperatuur komt. De lekkage begint vlak voordat de koelventilator aanslaat.
Enkele vragen: Kan het ook zijn dat de thermostaat niet voldoende open gaat. Wat is de normale bedrijfstemperatuur en wanneer slaat de ventilator aan ?

Groeten,

Joop

Joop5830 (0), 18 jaar geleden

Oorzaak gevonden.
De druk in het koelsysteem loopt te hoog op door het te laat aanslaan van de koelventilator waaroor de temperatuur te hoog oploopt en zodoende meer druk opbouwd. De temperatuursensor onder in de radiateur werkt blijkbaar niet goed die ga ik dus vervangen. Normaal zou de druk via de dop van het expansievat moeten ontsnappen maar dat gebeurde niet, daardoor begon het systeem te lekken bij de waterpomp. De dop is inmiddels vervangen en daarna geen lekkage meer gezien.
We zijn erachter gekomen doordat we de airco constant aan hadden staan en de temperatuurmeter toen niet verder kwam dan net voor de helft ( dan staan er namelijk twee koelventilatoren te draaien). Het was ons opgevallen dat we toen geen lekkage zagen. Na een rit zonder airco kwam de lekkage weer terug. De temperatuurmeter ging dan net over de helft.
We hebben trouwens voor de zekerheid ook de thermostaat nog vervangen.
Ik heb overigens ook nog een vraag over de werking van de koelventilatoren en met name over de momenten waarop deze aanslaan. (vraag staat in nieuwe rubriek)

Groeten,

Joop

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.