Ford 0: Lekkage olie? dieselolie? en rookvorming bij file rijden

Bouwjaar: 2006

Ford Focus Tddi 1.8 Wagon Trend uit april 2001

179.000 km's ....
Onlangs reparatie gehad na aflopen/gescheurd gerafelde multiriem.
Was olie/vettigheid te zien op riem, is verder niet meer ter sprake gekomen na reparatie.....

Nu heb ik het volgende probleem:
Gisteren in de file een stanklucht en later zichtbare rook rechtsvoor uit motorruimte.
Motorttemperatuur, als ook kachel waren in orde. Motoroliepeil stond net boven max...... (bij aflevering in maart gedaan vrees ik)
aan de kant van de snelweg met motor aan, uiteraard geen rook te zien, eventuele rook kon meteen weg denk ik.
Wel gezien is olie?lekkage aan ingang van de intercooler, waarschijnlijk de oorzaak van de rook?? uiteindelijk doorgereden.
Motor trekt iets minder goed, klinkt iets metaliger, geeft wat roet.

Wat kan de oorzaak zijn van de lekkage?
Turbo stuk alsgevolg van roet? = onvolledige verbrandig? = verkeerde afstelling na vervanging distributieriem? of kan het ook een slangetje zijn?

Het 2e probleem was er al, maar begint erger en vaker te worden:

Hevig trillen bij accelereren van 80- 120 km/u in verschillende versnellingen (voelbaar in hele auto).
Constanbte snelheid geeft geen probleem erchtuit of bocht maakt niet uit. Remmen goed ook zonder handen.
Heb gehoord over aandrijfhoezen?

Als laatste vraag wat zij nde te verwachte kosten voor een nieuwe brandstofpomp? vervangen aandrijfhoezen, vervangen/ repareren turbo?

Ik loop misschien een beetje opde zaken vooruit, maar ik vrees dat deze auto me niet gelukkig gaat maken...
Bij inschatting kosten maar weer op zoek naar een andere auto... zucht en nu bij een erkend bovag bedrijf....

alvast bedankt voor de reacties...

Imre Rolleman

Rolloos

Geplaatst door Rolloos (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

wivo12282 (0), 18 jaar geleden

Ik ben geen ford-expert maar heb wel enige ervaring met dit soort dingen: als de intercooler aan de toevoerzijde (dus vanaf de turbo) vet is, zal de turbo zelf ook vet zijn. Olielekkage komt vaker voor bij turbo's tot een bepaalde mate is dit ook niet verwonderlijk: de olie zorgt voor aanklemmen van de afsluitringen in de turbo, indien deze ringen versleten zijn komt er meer olie naar buiten dan toelaatbaar. Ook raakt de fan in onbalans en gaat trillen (metaalachtig geluid). Hierdoor wordt ook de druk op de toevoerleiding verminderd met minder power tot gevolg. Ook komt er minder zuurstof in de cylinders terecht met slechte verbranding tot gevolg, dus overmatige roetvorming...
Je kunt checken of de druk erg is weggevallen door in de toevoerslang (dus tussen turbo en intercooler) te knijpen terwijl je redelijk gas geeft. Door de turbo zal de druk in de slang toenemen en deze zo hard worden dat je hem vrijwel niet meer kunt indrukken; is dit niet zo dan heb je grote problemen: een revisieturbo kost al gauw zo'n 500.- exc. De brandstofpomp vergelijkbaar. De slangen kun je gewon schoonmaken.
Ik vermoed echter dat het de turbo is, een brandstofpomp laat geen olie door omdat daar naar mijn weten helemaal geen olie voorkomt. Als een injector versleten is dan merk je dat gegarandeerd, hij zal dan onregelmatig lopen. Je kunt de injectors checken door ze er een voor een uit te halen, aan de pomp te koppelen en de motor te starten (leg er een plankje of stevige doek voor zodat niet alles drijfnat wordt). Als de injector mooi verstuift -als een douche zeg maar- dan is er niks loos. Doe dit bij alle injectors.
Suc6! Willem

hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden

ik ben ook geen ford-expert, maar indien je turbo inderdaad teveel olie spuwt, zou ik eens een klein gaatje boren, onderin de intercooler ( 3mm ofzo), het kan zijn dat deze nu vol olie staat en op deze manier de luchtstroom tegenhoud. Door dit gaatje kan dan de olie ontsnappen, waarna de auto beter zou moeten gaan rijden, deze olie kan ook de oorzaak zijn van het plotselinge roken, als er ineens een flinke slok is meegenomen naar de cilinders.

succes Marcel

Rolloos (0), 18 jaar geleden

(onderaan ook nog een paar vraagjes)

Vandaag auto bij garage gebracht.
Allereerst banden gebalanceerd en motorolie op peil gebracht (was te hoog..... sinds aflevering zelf niets aan gedaan ....zucht)

Helaas vond de monteur een lekkage (was erbij heb het zien druppelen) van dieseolie.. blijkt de brandstofpomp te lekken op een van de keringen. Is waarschijnlijk ook de rook geweest die we hebben gezien.

Is waarschijnlijk ook de oorzaak van het (vorig probleem) eraf lopen van de multiriem.
Monteur raadt mij aan niet verder te rijden, gezien de distributieriem waarschijnlijk ook zeiknat is. en wederom de multiriem.

Geschatte reparatie:
- nieuwe distributieriem (wegens nat door dieselolie) (die er om ligt sinds begin maart)
- nieuwe multiriem (zelfde verhaal)
- nieuwe of gereviseerde brandstofpomp
eventueel vervangen spanrollen
verder eventuele schade door dieselolie lekkage checken, wat er verder te nat kan zijn geworden met kans op schade...
is verder toe aan grote beurt
dus ik gok op 1500 tot 2000 euro...

Iemand enig idee of dit een juiste inschatting is? (ervaringen)
Weet iemand ook wat voor spanrollen er bij een ford focus diesel 2001 omliggen (automatische spanners of niet?) en wat het kost deze te vernieuwen?
Kan een brandstofpomp kapot (lek) gaan door onvakkundig plaatsen van een nieuwe distributieriem?

we zijn nu aan het beraden of we de auto wel willen repareren....

Imre Rolleman

wivo12282 (0), 18 jaar geleden

De brandstofpomp kan niet kapot gaan door verkeerd geplaatste riem, de werking van een lijnpomp is te vergelijken met een lijnmotor; elke keer gaat er een plunjer op en neer en perst dan op een bepaald moment de dieselolie naar de verstuivers en deze weer in de cylinders. Bij een roterende pomp is het anders, maar ook dan kan een onjuist moment van druklevering niet to schade leiden. Doordat de ontbranding niet op het juiste tijdstip zal plaatsvinden wordt de druk in de cylinders en dus op de verstuivers anders en kan hier wel schade veroorzaken.
Reviseren van een brandstofpomp is prijzig! Is het niet gewoon mogelijk om de keerring te vervangen? Hangt natuurlijk sterk af van type pomp, en waar de lekkage zit. Een alternatief kan zijn dat je op bv. onderdelenlijn.nl een 2ehands zoekt (ik heb helaas bij 'altijdraak' in Vlaardingen meerdere keren zeer slechte ervaringen... gewaarschuwd man dus.... )Realiseer wel dat zelf een pomp 'op tijd' stellen niet haalbaar is; ik bedoel dus niet het inwendige van de pomp -dat kan al helemaal niet met de hand-, maar na demonteren en herplaatsen! Ik spreek uit eigen -zeer veel- ervaring. Je hebt er echt heel speciaal gereedschap voor nodig als je hem optimaal wilt afstellen. Dus zit je sowieso weer vast aan een garagebedrijf. Maar als de wagen nog zo jong is, dan is een bedrag van 1500.- toch niet echt de reden dat je hem mogelijk niet wilt laten repareren?

remy20 (0) PRO, 18 jaar geleden

de diesels hebben geen spanrol van de distributieriem
de pomp kan niet defect gaan na het vervangen van de d-riem
maar waar lekt hij?

Rolloos (0), 18 jaar geleden

Hij lekt op een kering. volgens mij aan de kant va nde distributie is dus slecht te zien....
hij staat nu bij garage. Morgen zal hij verder contact opnemen.
een heel spoor aan de onderkant van de auto is nat. Je zag wel druppels naar beneden komen, heldere vloeistof. (ik neem aan diesel)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford 0 of stel zelf een nieuwe vraag.