Ford Focus: Lekkende brandstoffilter diesel TDDi, motor start niet meer

Bouwjaar: 2002

Hallo,

Mijn brandstoffilter lekte onderaan de aftap (?), er is dus waarschijnlijk lucht in dit systeem gekomen en de motor was afgeslagen. Nu is dat euvel verholpen maar de motor wil niet meer aanslaan. Dient men een procedure te volgen om de brandstofpomp te resetten?
Ford Focus Clipper TDDI 90pk bwj. 2002
Alvast bedankt

Francis

Francis3119

Geplaatst door Francis3119 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Niels8175 (0) PRO, 19 jaar geleden

Je hoeft niets met de brandstofpomp te doen.
Heb je het filter wel met diesel gevuld,voordat je de motor gestart hebt?
Want dan heb je er lucht in zitten,en die Diesels zijn nogal moeilijk te ontluchten.Vul het filter dus ff met diesel,en dan ontluchten.

Niels

yoshi (0) PRO, 19 jaar geleden

De meeste makkelijke manier om zo'n VP30 pomp te ontluchten, is via de retour van de pomp. Als je via de retour van de pomp, dat is de rode aansluiting, vacuum zet, zuig je de brandstof door de pomp. Zo gaat het het makkelijkst.

Niels8175 (0) PRO, 19 jaar geleden

de makkelijkste manier is toch anders yoshi.
Probeer maar eens.
Druk zetten op de toevoer,verstuivers allemaal los,contact op stand II,en dan de motor telkens 180 graden handmatig ronddraaien,totdat de diesel uit de brandstofleidingen komt bij de verstuivers.
Dan alles vastdraaien,en de startmotor 1 tikje geven,en hij loopt.

Niels

jan4968 (0) PRO, 19 jaar geleden

De werkwijze van yoshi is de juiste manier om een vp30 te ontluchten.

Francis3119 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor de tips, de motor loopt terug. Ik had al eerder de filter met brandstof volgetrokken d.m.v. vacuum te zetten op de retour. Echter de motor wou maar niet aanslaan. Na het losmaken van de verstuivers lukte dat wel.

Merci, Francis

Niels8175 (0) PRO, 19 jaar geleden

@ jan Gastmans,
Up-date je werkplaatshandboeken eens voor de VP30 pomp,of voor de transit VP35,en je zult zien dat er dan het verhaal staat wat ik er neergezet heb.

@ Yoshi,kijk eens op E-tis,en je zult zien dat het er zo staat,en ik spreek uit ervaring.werkt perfect!

Niels

yoshi (0) PRO, 19 jaar geleden

de werkwijze die Niels beschrijft is ook juist en staat idd zo beschreven. Maar met druk zetten op de toevoer moet je echter opletten dat je de druk niet te hoog opvoert. Anders zou het wel eens kunnen gebeuren dat de dichting van de pompas gaat lekken en je brandstof bij de motorolie krijgt. Bij transit is het iets makkelijker en veiliger om druk te zetten op de toevoer. Pomp boven op het filter continue laten draaien en je kan ontluchten.
Maar focus heeft zo'n pompje niet en wat wordt er dan gebruikt om druk te zetten; meestal een oude brandstofpomp van een benzinemotor die meer druk kan zetten dan zo'n elektrische opvoerpomp. Een nieuwe pomp zal daar geen problemen mee hebben maar een pomp die al wat km heeft misschien wel.
Reeds van bij het begin werd op de technische training gezegd om een VP30 te ontluchten via de retour. Deze manier kan je voor alle types gebruiken en hoef je niet lopen prutsen om er een pomp tussen te zetten om druk te steken.

Yoshi

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.