Als ik tussen de 2000 en 2500 toeren rijdt, dan voel je de auto lichte schokjes geven. Dit is nogal oncomfortabel rijden. Ben al bij ford geweest. Zij merken dit ook maar weten niet wat het is. Kan van alles zijn. En daar moet je het mee doen. Ik persoonlijk heb niet het gevoel dat het de motor is, maar dat het van de aandrijflijn is. Dit is natuurlijk in strijd met het gegeven dat het specifiek in dat toerengebied valt. Misschienhet vermelden waard is dat als ik door dit toerengebied heen trekt, de motor in dat gebied af en toe even inhoud. Ik heb er verder niet zoveel verstand van, maar wellicht kan ik met een tip van jullie naar ford gaan om dit
na te laten kijken. Verder echt een uitstekende wagen, maar dit probleem vergalt behoorlijk het rijgenot.
Tweede vraag: Mijn stoelverwarming aan de bestuurderskant is uitgevallen. Geen zekering. Iemand een tip?
Bij voorbaat dank.
Frank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EGR vuil of defect.
Willem
Mag ik vragen wat een EGR is en waar die zit?
Bedankt.
Frank.
19 jaar
EGR = Exhaust Gas Recirculation = Uitlaat gas recirculatie
Dit is een klep die regelt of er uitlaatgassen opnieuw de motor in gaan om herverbrand te worden (milieu besparing)
Ik weet niet waar deze op deze auto precies zit, maar er is al over geschreven onder de ford topics Misschien dat een zoekopdracht de uitkomst bied.
Willem
Hallo Frank,
Die EGR-klep zit als je voor de motor staat en op de kleppendeksel kijkt, links boven/achter de kleppendeksel op het luchtinlaat kanaal. De klep wordt bediend door een schotelvormige actuator (messingkleurig ding met een diameter van ongeveer 8cm). Als je de intercooler er af haalt (4 moertjes) dan zie je vanaf die plek die ik net heb beschreven een metalen buisje (diameter 2 cm) naar de uitlaat lopen. Dat buisje zit met 2 schroeven vast op de uitlaat. Als je die los schroeft kan je een dun metalen plaatje aanbrengen die de doorstroom van uitlaatgassen blokkeerd. Op die manier is de EGR-klep buiten spel gezet en wordt je inlaatkanaal niet meer vervuild door uitlaat gassen....
groeten, Bob.
19 jaar
Op deze site staat het beschreven voor een VW, maar bij een Ford ziet die er juist hetzelfde uit. En zoals Bob al zei: Die EGR bevindt zich onder de intercooler. Effe intercooler losschroeven en een plaatje tussen steken zoals beschreven op de site.
Nu is het wel zo... Ik denk niet dat u probleem met die EGR te maken heeft. Ik denk eerder dat je het moet gaan zoeken in de FITZ-klep, stappenmotor, magneetschakelaar (allemaal synoniemen). Dit is een rond metalen busje dat op de inspuitpomp staat met een draadje aan. Zoek hier op de site een beetje over, er is al wat over geschreven. Trouwens deze magneetschakelaar kan uitgelezen worden met de Datalogger. Heb dit bij mijn Escort ook gehad en het was daarmee opgelost. Maar let er op, zo'n klepje kost wel veel geld hoor!!!!
EGR klep kan je natuurlijk ook altijd afsluiten om de motor proper te houden, maar hier gaat je probleem niet met opgelost zijn volgens mij.
Laat iets weten. Succes
19 jaar
mag ik jullie hartelijk bedanken voor jullie reactie's. Ik ga hier mee aan de slag. Ik laat het weten wat het resultaat is.
Groet, Frank
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar