auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Transit: lood-calcium batterij

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tddi 100 pk

De originele batterij steekt nog steeds in de Transit, en doet het op dit ogenblik nog uitstekend.
Toch verwacht ik me eerstdaags gezien de leeftijd (8 jaar) aan problemen.
Volgens het instructieboekje steekt er een lood calciumbatterij in en mag deze enkel door een gelijkaardige vervangen worden.
In de automaterialenzaak hebben ze precies nog nooit van een lood-calciumaccu gehoord.
Wat is er van aan, is dit inderdaad niet te vervangen door de courante lood accu?
Iemand vertelde me dat de laadspanning iets anders is??

Geplaatst door

Roland10244 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Roland

Had je deze vraag al niet eens eerder gesteld?

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Gr. paul (Moderator Problemcar)

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Inderdaad, en daar was de reactie dat alle accu's tegenwoordig calcium accu's zijn.
Waarom staat dan in het instructieboek zo uitdrukkelijk de waarschuwing geen gewone accu te plaatsen.
In de automaterialenzaak (met een zeer goede reputatie) hebben ze geen weet van het calciumverhaal)
Ik neem aan dat u kan begrijpen dat ik de vraag nogmaals stel in de hoop meer duidelijkheid te krijgen zodat als ik straks problemen krijg met de accu, weet wat me te doen staat.

Roland10244 0

14 jaar

Voor een originele, zelfde batterij kunt u natuurlijk altijd bij ford terecht.
Ik begrijp uw zorgen niet zo....?

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

De Bosch Silver en ook de Varta Silver voldoen aan die eisen. In onderdelenzaken is men naar mijn idee zelden op de hoogte van de technische kant. Dat zijn verkopers, geen techneuten.

Hendrik4290 0
badge

14 jaar

Dank voor de reacties. Heb wat opgezocht op het net en weerhoud volgende conclusies:
-loodcalcium batterij heeft zelfontlading van 2 à 3 % per maand , lood batterij ca. 15%
-lood-calcium batterij vergt veel minder onderhoud (water bijvullen) en gaan langer mee
- de laadspanning van lood-calcium batterij ligt iets hoger 14,2 à 14,5 V
De laatste jaren is geleidelijk meer calcium in batterijen toegepast en zou ook de laadspanning bij recentere wagens iets zijn opgevoerd.
Met deze info neem ik aan dat ik me geen zorgen hoef te maken zoals gesteld door P. Kelder
Sommige merken Bosch, Varta,...) zoals aangegeven door Hendrik 4290 staan het verst met deze techniek

Roland10244 0

14 jaar

Mijn Transit , 2002 125 pk T280, TDCi, heeft net een paar nieuwe accu's gekregen( gekocht dus).
De standaard accu's in de Transit , bij mij dus, zijn 2 x 60Ah.
Tegenwoordig wordt er alleen nog maar 80Ah ingebouwd op de Transit.
Mijn oude accu's gebruikte ik ook als kampeeraccu's. Onder de passagierstoel heb ik een 15A lader
die de accu's opladen op de camping.
Je schrijft lood-calcium batterij, maar het zijn zilver-calcium accu's.
Deze accu's hebben geen onderhoud nodig, misschien kijken of de poolklemmen niet geoxideerd zijn.
Je kan er eigenlijk ook niet bij om te zien hoe het met de vloeistof nivo staat.
Deze accu's hebben een laadspanning nodig van 14,4 Volt.
Dat wordt dus ook geleverd door de dynamo.
Als je gewone loodaccu's zou plaatsen, dan is deze laadspanning te hoog.
Daarom staat er ook in je instructie boekje dat je alleen deze accu's mag gebruiken.

HanK44 0

14 jaar

Hank veel wat jij schreef is waar Maar dat(kleine)deel zilver wat men heeft toegevoegd is een vinding om hem met de normale laadspanning weer te kunnen vullen bij totale ontlading. Bij lood-calcium accu's moet deze meer dan 17 volt zijn om hem wakker te krijgen. Vandaar die DURE Zelf regelende acculaders . groetjes Jan

Punt 65
badge

14 jaar

Ik begrijp dus dat er een verschil is tussen lood-calcium en silver-calcium accu's.
Maar als lood-calcium accu's in auto's geplaatst worden, wat is dan de laadspanning van die dynamo?

HanK44 0

14 jaar

Exacte getallen weet ik niet maar bij voltage boven de 14,2 moet je wel een zak lampen in je auto paraat hebben. Bij zo'n 13,7 komt een lood-calcium nooit goed vol en dat is weer nadelig voor de levensduur. Mvg Jan

Punt 65
badge

14 jaar

Even terug naar de TS.
Hij heeft nog geen problemen met de accu,dan zou ik me pas druk maken als het zover is.
Dit is problemen maken die er op dit moment helemaal nog niet zijn.

primera p11 0

14 jaar

[quote=Punt]Exacte getallen weet ik niet maar bij voltage boven de 14,2 moet je wel een zak lampen in je auto paraat hebben. Bij zo'n 13,7 komt een lood-calcium nooit goed vol en dat is weer nadelig voor de levensduur. Mvg Jan[/quote]
Een 12 V lamp is eigenlijk gemaakt voor 14 V. En de lampen zijn tegenwoordig met zo een dunne kabels aangesloten dat hierdoor weer spanningsval ontstaat die er voor zorgt dat de lampen niet meer spanning krijgen dan ze aankunnen.

Hendrik4290 0
badge

14 jaar

Hendrikus dat van die dunne draadjes is zeker waar maar op mijn werk was vrijdagmiddag prime-time met lampjes wisselen . Ook door het met constant lichtaan rijden worden er veel meer lampjes vervangen. Bij opel waren/zijn setjes verkrijgbaar met een diode er in om de spanning met 0.7 volt te laten dalen. voor de H7 lampen. Groot Succes. groeten.

Punt 65
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.