Ford Escort: Loopt slecht als de motor koud is

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Hallo.

Mijn Ford Escort Clipper 1.6 16V uit 1997 loopt slecht als 'ie koud is.
Meestal slaat de motor af of loopt heel slecht en stottert.
Na een paar honderd meter rijden is het probleem verdwenen.
Het enige wat er nog aan mankeert is dat als ie een tijdje stationair draait, bijvoorbeeld voor een stoplicht, dat het stationair toerental niet stabiel is en telkens een klein beetje inzakt.
De auto is naar de garage geweest maar die kunnen eigenlijk niets vinden.
Ze hebben een probleem met de HEGO sensor uitgelezen, de viergastest zegt mengsel te arm, zuurstof te hoog.
Ze hebben geen lekkages kunnen vinden aan het inlaatciruit. Compressie is ook goed, rond de 12 op alle cilinders. Het enige dat hun opviel is dat er een stoorsignaal stond op de massa lijn van de lambdasonde naar de computer, een paar honderd millivolt, gemeten met een oscilloscoop.

Kan iemand mij verder helpen?

Groeten, Ron.

Rontronix

Geplaatst door Rontronix (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

Heb deze problemen ook gehad.
grote kans dat het je stappenmotor is of je lmm en heel misschien de lamdasonde/

Beginnen om de stappenmotor schoon te maken of te vervangen(liefst voor een nieuwe aangezien deze dingen snel kapot gaan)
Lmm kun je uitspoelen met remmenreiniger om te kijken of dit helpt.

Of eventueel even de stekker van de lamda lostrekken en dan een stukje gaan rijden ditzelfde met de lmm.

Computer neemt dan vaste waarden aan voor deze sensors en als hij dan wel goed loopt weet je of er 1 kapot is/



Voor de duidelijkheid bij mij had ik de stappenmotor en de lmm kapot eerst de stappenmotor vervangen toen liep hij stationair weer super alleen met een koude start nog slecht,maar dit was weg nadat ik ook de lmm had vervang.

Auto loopt nu weer super

Succes

Groet,
Koen

Rontronix (0), 14 jaar geleden

Hallo Koen.

Dank je voor je antwoord. Ik ga vanavond de sensors eens nameten met een universeelmeter. Ik heb hier op het forum daarover wat informatie gevonden. Nu ben ik een redelijk technisch mannetje met een elektro achtergrond maar aan auto's heb ik nog niet veel gesleuteld. Gereedschap ed. is wel aanwezig. De stappenmotor, waar zit die precies, dat wil zeggen, hoe kom ik daar bij?

Groeten, Ron.

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

Stappenmotor ligt eraan of je een alumium inlaatspruitstuk hebt of 1 van plastic?

Als je een van plastic heb zoals die van mij dan zit hij tussen de motor en het inlaatstuk in helemaal onderaan.
Zit met twee boutjes vast wil eventueel wel een foto sturen als je dat wil.

Hij is erg lastig te zien en nog moeilijker te demonteren.
Sommige zeggen dat het niet gaat zonder brug,maar mij is het ook gelukt zij het wel met veel moeite en kapotte knokkels.


Lmm zit tussen de luchtfilterbak en de slang die naar de inlaat loopt.
Zit een platte stekker op.
Hoor het wel.

Groet,
Koen

slayer1981 (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat voor olie heb je erin zitten?

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

Moet inderdaad 5w30 in,maar heb deze toen ook vervangen,maar dat loste niet alle problemen op.
Hij loopt er overings wel beter op dus het is wel aant te raden.

Groet,
Koen

Rontronix (0), 14 jaar geleden

Hallo.

Bedankt voor alle antwoorden. Vrijdag avond een en ander eens nagemeten maar niets speciaals kunnen vinden. Daarna de uitgebreide post van Koen eens doorgelezen en de lmm maar eens losgetrokken.
Hij loopt een stuk beter nu. Ik zal eens op zoek gaan naar een nieuwe.
Ik hoop dat dat het probleem oplost zodat ik niet de stappenmotor hoef te vervangen. Het inlaatspruitstuk is trouwens van kunststof.
Olie is vlgs mij 10W40 maar dat zou ik even bij de garage moeten vragen wat ze er in gedaan hebben.
Wat me wel opviel trouwens was een sissend geluid ergens rond het inlaat spruitstuk, net alsof ie valse lucht trekt maar ik heb niets kunnen vinden. Is daar nog iets wat wel vaker stuk gaat?

Groeten, Ron.

Rontronix (0), 14 jaar geleden

Hallo.

Inmiddels een andere LMM gemonteerd maar dat heeft het probleem niet opgelost.
Door tijdgebrek heb ik er even niets meer aan gedaan maar ik ga binnenkort op zoek naar de oorzaak van het sissende geluid.

Groeten, Ron.

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

Sissend geluid is vrijwel zeker een vacumslang.
Kijk(voel)maar eens aan die dikke vacumslang achter op de inlaat die loopt met een bocht naar de motor.

Even heen en weer bewegen als de motor loopt en het gesis houdt dan waarschijnlijk wel op,zoja deze slang even vernieuwen.

Groet,
Koen

Rontronix (0), 14 jaar geleden

Hallo.

Dank je voor de tip. Ik zal er speciaal op letten.
Binnenkort even naar een kennis met een smeerput, dat kijkt wat makkelijker onder de auto.

Groeten, Ron.

Rontronix (0), 14 jaar geleden

Hallo.

Eindelijk tot een oplossing gekomen. Ik had almaar geen tijd om er zelf grondig naar te kijken. De auto moest nu toch naar de garage voor een beurt, zij hebben het probleem opgelost. Uiteindelijk bleek er een klep defekt die in de luchtslang uit het carter zit. Daardoor trok de motor valse lucht uit het carter. Klep vervangen en de motor loopt weer goed.

Groeten, Ron.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.