Heb van een Focus 1.6 vorige week de bobine vervangen, motor liep op 2 cilinders.
Nu kwam de klant terug dat MIL lampje brand maar hij merkte geen ander rijgedrag.
Ik had code P0420PCM
Deze staat voor beperkte werking katalysator.
Nu kan het natuurlijk heel goed dat deze defect is gegaan maar ik heb al meer bobines vervangen en daarbij was er verder geen probleem meer.
Heeft iemand dit eerder gehad en kan het toch nog iets anders zijn of word het gewoon een nieuwe katalysator?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je orginele bougies gemonteerd, 4 gasmeting is in orde?Staionaire omloopregeling gereinigd? Kabels goed,katalysator getest.Codes gewist en komt hij weer terug? Succes
ik zou gewoon de foutcode wissen en de klant met de wagen laten rijden. De kans is groot dat het MIL-lampje is aangegaan door het stukgaan van de bobijn. De ontsteking wordt namelijk gecontroleerd door de EOBD. Gaat er iets fout met de ontsteking dan kan dit invloed hebben op de uitstoot van de motor en daarom dus MIL-lampje aan. De kans dat de katalysator direct stuk gaat door korte tijd met kapotte bobijn te rijden is klein. Schade aan katalysators door teveel brandstof manifesteert zich pas een hele tijd later.
Vervang de achterste lambdasensor eens,dan moet het goed zijn,anders is de kat defect.
Maar ik zou ook eerst de code's wissen,en kijken of het MIL lampje weer aan gaat.
niels
de dtc zijn zaterdag ook al gewist, dus is wel harde code.
dtc vermeld inderdaad ook dat in ontsteking kan zitten, dus misschien eerst bougies en kabels wisselen en nogmaals laten rijden?
Achterste lambdasonde vervangen,en dan weer laten rijden,zoals ik hierboven ook al zei.
De achterste controleert de werking van de kat,en geeft dan ook deze storingscode,omdat deze verkeerde waardes doorgeeft.
Heb ik al een paar keer gehad.
Mocht het dan nog niet goed zijn,dan de kat vervangen.
Niels
hee Cornee
je hebt toch een WDS met daarop Datalogger !, controleer daarmee eens de werking van de katelysator/achterste lambdasonde , pendelt hij mee met de voorste(ook op toeren proberen)dan werkt de kat niet goed(kat moet wel heet zijn)
bij een goed werkend systeem geeft hij continu "rijk" aan,dus een spanning van +- 0,8v
succes
Ik heb contact gehad met klant, lampje is inmiddels 4 dagen uit gebleven, kijk even hoe het gaat en ander ga ik zeker deze punten controleren, bedankt.
Cornee
Lampje was weer gaan branden
Heb de werking/signalen van de lambdasonde gecontroleerd met WDS.
achter sonde pendelde soms mee stationair, op toeren pendelde hij altijd mee.
Heb de kat vervangen en mogmaals gemeten, nu is hij stationair heel strak op 0.9 Volt.
Op toeren blijft hij ook strak maar met wat rommelen met gaspedaal zakt de spanning stapsgewijs, hij pendeld absoluut niet meer mee.
Dus ik ga er vanuit dat nu in orde is.
Meten is Weten! en je hebt tenminste niet onnodig onderdelen vervangen
groeten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar