Ford Focus: MIL lampje gaat branden

Bouwjaar: 2002

Heb van een Focus 1.6 vorige week de bobine vervangen, motor liep op 2 cilinders.
Nu kwam de klant terug dat MIL lampje brand maar hij merkte geen ander rijgedrag.
Ik had code P0420PCM
Deze staat voor beperkte werking katalysator.
Nu kan het natuurlijk heel goed dat deze defect is gegaan maar ik heb al meer bobines vervangen en daarbij was er verder geen probleem meer.
Heeft iemand dit eerder gehad en kan het toch nog iets anders zijn of word het gewoon een nieuwe katalysator?

Cornee

Geplaatst door Cornee (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jjbalmszonen (0) PRO, 18 jaar geleden

Heb je orginele bougies gemonteerd, 4 gasmeting is in orde?Staionaire omloopregeling gereinigd? Kabels goed,katalysator getest.Codes gewist en komt hij weer terug? Succes

yoshi (0) PRO, 18 jaar geleden

ik zou gewoon de foutcode wissen en de klant met de wagen laten rijden. De kans is groot dat het MIL-lampje is aangegaan door het stukgaan van de bobijn. De ontsteking wordt namelijk gecontroleerd door de EOBD. Gaat er iets fout met de ontsteking dan kan dit invloed hebben op de uitstoot van de motor en daarom dus MIL-lampje aan. De kans dat de katalysator direct stuk gaat door korte tijd met kapotte bobijn te rijden is klein. Schade aan katalysators door teveel brandstof manifesteert zich pas een hele tijd later.

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Vervang de achterste lambdasensor eens,dan moet het goed zijn,anders is de kat defect.

Maar ik zou ook eerst de code's wissen,en kijken of het MIL lampje weer aan gaat.

niels

Cornee (0) PRO, 18 jaar geleden

de dtc zijn zaterdag ook al gewist, dus is wel harde code.
dtc vermeld inderdaad ook dat in ontsteking kan zitten, dus misschien eerst bougies en kabels wisselen en nogmaals laten rijden?

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Achterste lambdasonde vervangen,en dan weer laten rijden,zoals ik hierboven ook al zei.

De achterste controleert de werking van de kat,en geeft dan ook deze storingscode,omdat deze verkeerde waardes doorgeeft.
Heb ik al een paar keer gehad.

Mocht het dan nog niet goed zijn,dan de kat vervangen.

Niels

Richard9694 (0) PRO, 18 jaar geleden

hee Cornee
je hebt toch een WDS met daarop Datalogger !, controleer daarmee eens de werking van de katelysator/achterste lambdasonde , pendelt hij mee met de voorste(ook op toeren proberen)dan werkt de kat niet goed(kat moet wel heet zijn)
bij een goed werkend systeem geeft hij continu "rijk" aan,dus een spanning van +- 0,8v
succes

Cornee (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik heb contact gehad met klant, lampje is inmiddels 4 dagen uit gebleven, kijk even hoe het gaat en ander ga ik zeker deze punten controleren, bedankt.

Cornee

Cornee (0) PRO, 18 jaar geleden

Lampje was weer gaan branden
Heb de werking/signalen van de lambdasonde gecontroleerd met WDS.
achter sonde pendelde soms mee stationair, op toeren pendelde hij altijd mee.
Heb de kat vervangen en mogmaals gemeten, nu is hij stationair heel strak op 0.9 Volt.
Op toeren blijft hij ook strak maar met wat rommelen met gaspedaal zakt de spanning stapsgewijs, hij pendeld absoluut niet meer mee.
Dus ik ga er vanuit dat nu in orde is.

Richard9694 (0) PRO, 18 jaar geleden

Meten is Weten! en je hebt tenminste niet onnodig onderdelen vervangen

groeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.