Ford Focus: Mogelijk probleem met stuurhuis/stuuruitslag ongelijk Ford Focus

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Beste allen,

Na het verlagen van mijn auto inclusief het monteren van originele 18 inch Ford ST velgen ben ik tegen het volgende probleem aangelopen. Alle werkzaamheden zijn verricht door Bandencenter XXXXX.
Na het verlagen en monteren van de 18 inch band/velg combinaties viel het de monteur op dat ik een verschil heb zitten in het aantal slagen dat ik het stuur vanuit de middenpositie links en rechts kan draaien. Links dik 1,5 slag en rechts komt ik 1/8 slag tekort. De monteur gaf aan dat er mogelijk een probleem in het stuurhuis zou kunnen zitten. Tevens kregen we het na 3 keer uitlijnen het niet voor elkaar om het stuur recht te krijgen. Stuur meerdere keren vast gezet alvorens we begonnen met uitlijnen. Dit gaf allemaal geen resultaat. Ik blijf een kleine afwijking naar een kant houden als de auto van de brug af is en ik ga rijden. Ook na het finetunen op de stuurstangen kwam niet het gewenste resultaat om het stuur recht te krijgen. Ik moet dus op bijna alle wegen het stuur een tikje naar rechts bewegen om rechtuit te rijden.

Hierna ben ik naar Ford xxxxxx te Dordrecht gegaan om het probleem aan te kaarten. Hier heb ik de Focus november vorig jaar ook gekocht. De auto heeft er een hele dag gestaan en s'avonds bij het afhalen kreeg ik van de monteur te horen dat hij had geconstateerd dat de 18 inch velg ook aanliep en hij aan één zijde een stuurslagbegrenzer had gemonteerd. Nu loopt de band niet meer aan en is meteen het verschil in stuuruitslag verholpen kreeg ik te horen. Hiermee was natuurlijke het originele verschil niet verholpen waarvoor ik kwam. Van de monteur kreeg ik te horen dat er verschil in stuurhuizen kan zitten en dit wel vaker voorkomt. Ik moest er maar mee leven kwam het min of meer over. Hierna heb ik verteld dat ik met dat antwoord niet akkoord ga.
Ze gaan het nu bij Ford Nederland aankaarten hebben ze mij beloofd.

Heeft iemand enig idee wat hier precies aan de hand is waarom er een verschil in het aantal stuuruitslagen zit en het tevens maar niet lukt om het stuur recht te krijgen. Mogelijk toch een probleem in het stuurhuis?

Alvast bedankt.

Akrapovic

Geplaatst door Akrapovic (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

DexterXL (0), 11 jaar geleden

Ik denk dat je je "probleem" moet opsplitsen in 2 "problemen":
1e: stuur niet recht willen.....lijkt mij gewoon een kwestie van goed uitlijnen, dit is een menselijke
factoor, en als je in het begin een klein foutje maakt, werkt dat het hele proces door.
2e: stuuruitslag/omwentelingen....dat heb ik gecontroleerd op mijn Focus 2.0i 2008, en wat denk je???
exact hetzelfde, dus het zal wel zo horen, want ik ondervind geen enkele hinder hier van.
Ik heb hem dan ook niet verlaagd, en geen 18" inch maar 17" inch
het stuurhuis word elektronisch aangestuurd, en staat bij mij op ingesteld op "sportief" via de BC.

Akrapovic (0), 11 jaar geleden

Beste Dexter,

Jij hebt dus ook een verschil tussen het aantal slagen links en rechts zitten. Hoeveel verschil zit er bij jouw dan in?
Het stuurhuis wordt elektronisch aangestuurd zeg je en je kan deze instellen? Kan ik dit zelf wijzigen aangezien jij hem op sportief hebt staan?

V.w.b. het stuur dat niet recht wil staan. De auto is 3 keer volledig opnieuw vanaf de basis uitgelijnd dus geloof wel dat dat goed is.
Dus vreemd waaraan het dan wel kan liggen.

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

stuur moet je met uitlijnen recht kunnen krijgen
dit is de enige manier en lukt altijd

DexterXL (0), 11 jaar geleden

Ja, ik heb exact hetzelfde, iets meer als 1,5 slag links en net iets minder naar rechts.
Als je in je boardcomputer in het menu gaat zoeken, kom je vanzelf deze instellingen tegen,
je kunt uit 3 standen kiezen, sportief, normaal, en comfort

Akrapovic (0), 11 jaar geleden

Beste Dexter,

Tijdens het uitlijnen ben ik zelf in de auto blijven zitten om het stuur kaarsrecht te houden. En zelfs daarna nog niet recht.
Snap jij het nog......ik niet.

Ford Ardea beweerde dat mijn 18 inch velgen aanliepen op de spatkuipen. Er is dus nu aan de linkerzijde een stuurslagbegrenzer gemonteerd.
Was dit allemaal niet nodig geweest als ik een andere stand uit de 3 standen had gekozen?
Of hebben deze standen niets te maken met hoeveel slagen je links en rechtsom kunt draaien?

Bedankt.

Akrapovic (0), 11 jaar geleden

Dag Dexter,

Heb bij stilstaande auto zitten kijken of ik in het hoofdmenu van de Bc de optie stuur zag staan maar helaas.
Volgens mijn boekje moet deze functie er wel op zitten. Maar zie niets. Alleen Esp trip klok en instellingen.

Akrapovic (0), 11 jaar geleden

Dag Dexter,

Heb bij stilstaande auto zitten kijken of ik in het hoofdmenu van de Bc de optie stuur zag staan maar helaas.
Volgens mijn boekje moet deze functie er wel op zitten. Maar zie niets. Alleen Esp trip klok en instellingen.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

de 3standen gaan alleen over je stuurbekrachting deze kan veel of minder zijn
ik heb bij mij deze standen wel op zitten echter je voelt nauwlijks verschil

dit zit bij jouw niet op
denk dat je een mechanische stuurpomp hebt en geen electrische stuurpomp
je moet namelijk dan electrische stuurpomp hebben


ik heb bij mijn focus 2006 2.0I rally edition eigenlijk nooit gelet op mijn stuur
voor mij is het belangrijkste dat hij goed stuurt en als ik het stuur recht heb ook rechtdoor ga, dat doet hij
of hij nu 1.5 link en 1.4 rechtsom gaat boeit me niet

enige manier is door de stuur te demonteren en fractie 1 a 2 tanden verder naar links zetten dan stuur rechthouden en de auto uitlijnen
als hij dan net omgedraaid het probleem zit dan valt dit niet op te lossen
als hij wel naar wens is ben je 150-200euro lichter en heb je geluk.

je zou vragen waarom dit komt omdat op fabriek alles gemonteerd wordt en dan uitgelijnd wordt hierdoor kan een fractie verschil in zitten. hiemee bedoel ik dat stuurhuis is dan uitgelijnd terwijl hij niet in midden stond
dit is de enige reden. dit kan door montage zijn (1 a 2 mm is al meer dan genoeg om dit probleem te krijgen) of door 1 a 2 tanden je stuur scheef opgezet
het is echter dat vaak de stuur een extra brede gleuf heeft waardoor hij maar op 1 manier op kan
of door een markering op stuur en stuurkolom

verder is juist verkeerd om in de auto te gaan zitten en stuur recht te houden
dit door dat de auto dan links in de veren zakt en rechts niet
domste fout die gemaakt kan worden, voornamelijk degene die eronder staat
zal niet veel schelen maar ik zou het nooit willen doen op deze manier
enige goeie manier is
uitlijnen op een brug die waterpas staat en dan waterpas op stuur zetten
deze waterpas zetten en blokkeren (voor allebeid gereedschap zit er bij de uitlijn apparaat)
stuur staat dan altijd recht
deze scherm lijn ik mee uit
onderaan staat de stuwhoek/stuurhoek, deze op 0.0 en stuur recht wil zeggen dat uitlijning zegt dat auto altijd recht rijdt met stuur recht
gebeurt dit niet
4 andere banden met velg onder, probleem dan over. dan weet je dat het in de wielen zit (dit heb ik dus al een keer meegemaakt met andere set banden ree de auto rechtuit)
verder kun je de focus acher en voor uitlijnen
dit maakt het alleen maar beter voor je banden en uitlijnen gaat altijd eerst achter en dan voor

zoals Fordmannetje zegt het lukt altijd
je moet alleen weten wat je doet en hoe je het doet

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

door fout internet per ongeluk 2x bericht verstuurt vandaar deze gewijzigd en kan negeert worden, sorry voor ongemak

Fuelburner 001 (0), 11 jaar geleden

heb het zelf eens voorgehad door erin te zitten tijdens het uitlijnen..

Akrapovic (0), 11 jaar geleden

Dag truckerowner,

De monteur heeft de eerste 2 x uitlijnen gewoon het waterpas gereedschap gebruikt.
En bij alle 2 keer uitlijnen nog steeds tijdens het rijden scheef stuur.
Als de waterpas erop staat moet het stuur ook war scheef gezet worden om waterpas te krijgen.

Bij mijn set 17 inch heb ik er inderdaad nooit last van gehad. Nu bij deze 18 inch set wel.
Zou niet weten waarom het door deze originele set 18 inch niet goed te krijgen is.

Ik heb een elektronische pomp volgens mij hoor. Misschien staat deze functie niet aangevinkt in mijn systeem en kan de dealer het activeren?

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

Als de waterpas erop staat moet het stuur ook war scheef gezet worden om waterpas te krijgen.

met deze zin gaat het fout
je zet het stuur dus zelf scheef???

Akrapovic (0), 11 jaar geleden

Klopt, vond het ook vreemd.
De monteur liet het mij zien. Om het stuur waterpas te krijgen moet het een tikkeltje scheef gezet worden.
Vanuit hier begonnen ze met uitlijnen. Met als gevolg een scheef stuur natuurlijk. Daarna zonder waterpas gewerkt en zelf het stuur recht gezet. Dus kaarsrecht vanuit mijn oogpunt. En nog steeds tijdens het rijden een scheef stuur.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

als de brug waterpas staat en dus in zijn vergrendeling
dan zal de stuur ook waterpas moeten staan
als dan blijkt dat stuur toch zichtbaar scheef staat klopt er iets niet met de auto
of de veren zijn ingeveert de ene kant
of de kap over de stuurkolom zitten scheef
of waterpas is scheef/krom

ik werk zelf bij peugeot en alle auto's die ik op deze manier uitlijn staat stuur waterpas en de stuur ook direct recht
na schade aan mijn auto heb ik bij mijn eigen auto (focus 2 2006) met de waterpas, waterpas gezet. resultaat stuur recht en auto rijdt ook recht

verder altijd achter eerst uitlijnen en dan voor
als je klaar bent staat op het systeem ook de stuwhoek/stuurhoek
dit geeft resultaat weer dat als stuur staat zoals hij mee uitgelijnd is de auto naar links of rechts kan trekken of rechtuit gaat


ik zou heel graag van alle 3 keren de uitdraai van de uitlijning willen zien
ik geef ze altijd mee aan de klant, als klant ze niet wil blijven ze in dossier bij ons
daar staat genoeg info op of hij goed of niet goed afgesteld staat

zou je instaat zijn om de uitlijn rapporten te publiceren

Akrapovic (0), 11 jaar geleden

Ik kan je de 3 uitlijn rapporten laten zien. Zal ze inscannen. Kun je mij je mail geven?
Er is natuurlijk een eibach set veren onder gegaan. Soms lijkt het ook wel dat de auto aan de linkerzijde wat scheef hangt maar dit is af en toe. Het lijkt met de ondergrond te maken te hebben hoe de auto staat.

Ben zelf geregeld in Tilburg te vinden. Ik kan de rapporten en de auto ook een keer laten zien. Uiteraard mag jij ook tegen betaling hem proberen uit te lijnen.

Mvg

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

email verzonden naar jouw zodat je mijn email adres hebt, en de bestanden naar mij kunt door mailen
tevens zou je kunnen zeggen welke 1ste keer is en laatste keer is
zodat ik kan zien of er verschillen in zitten

als er eibach veren onder zijn gegaan dan kan hier ook een soort van probleem ontstaan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.