Ford Mondeo: Mondeo Rookt en schokt, veel onderdelen vervangen nog geen oplos

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDCi/TDDi 115 16_V

Ik heb een probleem, met mijn mondeo.
Heb al talloze fora doorzocht en veel problemen komen overeen maar zijn het niet.

Ik heb deze auto vorig jaar juli gekocht met 103.000 km op de teller, ik dacht toen een goede deal te hebben gemaakt toen ik deze auto voor net geen 6000 kocht.

Inmiddels bijna een jaar verder en de afgelopen maand al meer dan 2800 euro moeten afrekenen aan reparaties en nog steeds is de auto niet gemaakt.

Deze auto is geimporteerd uit België en heeft een NAP (wassen neus gaat pas in als hij ingevoerd is) en wij verdenken dan ook het bedrijf waar ik deze auto heb gekocht ervan de teller terug gedraait te hebben (gerenommeerde keten)
Ik rijd deze vrijdag naar Turnhout (Be) om een carpass op te halen zodat ik de laatste geregistreerde stand heb die hij in België had


Het begon toen ik met mijn boot achter de auto aan het rijden was en ik merkte dat deze meer rookte dan normaal, en dit werd gaande weg steeds erger en ik kreeg minder vermogen. (niet schrikbarend minder maar merkbaar)

Uiteindelijk thuis gekomen en ben gaan zoeken, ik kwam er uit aan de hand van de klachten dat dit de EGR klep moest zijn.
Naar garage en EGR laten vervangen, was ook nodig volgens garage houder, die gelijk zei dat de motor wel heel veel slijtage had voor 103.000 km auto.




EGR gemaakt en nog steeds roken, nu laten nakijken door garage houder met de opmerking dat hij gewoon gemaakt moest worden.

Injectoren kapot (2x) dus nieuwe injectoren erin, resultaat..... nog steeds roken.
Ik had al gevraagd of het misschien de LMM zou kunnen zijn maar deze kwam als ok uit de test als hij werd uitgelezen.
Maar thermostaat werd als kapot aangegeven.

Thermostaat gemaakt nog steeds roken....

Uiteindelijk zelf de LMM eruit gehaald en nagekeken en deze was WEL stuk (een van de draadjes was doorgebroken) nieuwe LMM gehaald (hella) ik blij want dit moest het zijn.

Maar helaas toen ik de LMM aansloot rookte hij als nooit tevoren en schokte hij zelfs meer.

Maar ik ben het nu ff kwijt, ik heb geen leggende gelden en kan niet zonder auto.

In de Noodloop rijd de auto goed alleen met wat minder vermogen, maar zodra ik de LMM aansluit schokt hij rond de 2000 toeren en rookt als een malle, auto's wijken soms uit voor de roetwolk als ik gas geef.

Ik heb nu de LMM weer losgekoppeld en rij met de auto in noodloop.

de Turbo zou volgens de garage houder goed moeten zijn en ik denk zelf dat het iets electronisch is (misschien een andere sensor kapot??) omdat hij in de noodloop goed loopt.

Is er iemand die een licht op dit probleem kan schijnen??

Alex Boom

Geplaatst door Alex Boom (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Was de originele LMM ook van Hella? Of was dat een ander merk?

oortje61 (20) PRO, 8 jaar geleden

is de slang naar de intercooler niet gescheurd

Alex Boom (0), 8 jaar geleden

@ oldford, de orginele was orgineel ford onderdeel, de hella was 100% identiek
@ oortje61 de garage houder had deze gecontroleerd en die was goed, maar als deze stuk was zou hij toch ook in de noodloop niet goed moeten lopen?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Hoe weet je dat die Hella LMM 100% identiek is? Omdat de verkoper/fabrikant dat zegt?
Ik heb wel meer van dat soort beweringen gehoord en dan week het signaal van de LMM nieuw al 15% af van de originele LMM.
Vandaar dat ik uitsluitend LMM's gebruik van het originele merk met exact hetzelfde nummer - die eventueel ergens anders gekocht kan worden.

Alex Boom (0), 8 jaar geleden

Hoi Oldford,

Ik ben hiervan uitgegaan van het orginele bestel nummer van ford, en daar bij was dit het alternatief, andere was een pierenburg of bosch.
De pierenburg was het goedkoopste, en de bosch het duurste (bosch is als ik me niet vergis de standaard die ook ford gebruikt)
Maar als zouden de waarden 15% hoger of lager liggen dan zou dit nog niet verklaren waarom de auto nog steeds zoveel rookt, in mijn ogen. maar ik ben wat dat aangaat een hobby monteur die 20 jaar geleden veel gesleuteld heeft aan auto's maar daar houd het mee op.

De auto loopt goed in Noodloop daarom denk ik ook dat er iets anders aan de hand moet zijn.
Ik weet niet aan welke andere sensoren de LMM is gekoppeld maar ik denk dat het hiermee te maken heeft.
Ook weet ik dat ik iets speling op de poelie heb zitten maar nog niet zo erg dat deze vervangen moet worden.

Maar ik heb wat speur werk gedaan en ik begrijp dat de lambda sonde ook direct gekoppeld is aan de LMM kan het zijn dat deze versleten is en dat daardoor de motor slecht loopt als de Lmm is aangesloten?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Heeft jouw auto überhaupt wel een lambda sonde? Dat was bij een diesel uit die tijd nog geen gemeen goed.
Als er een lambdasonde aanwezig is dan is dat een breedband sonde die gebruikt wordt tijdens het regenereren van het roetfilter.

Enne, sensoren zijn niet aan elkaar gekoppeld. Ze zijn wel allemaal op de motor-computer aangesloten.

Alex Boom (0), 8 jaar geleden

kijk weer wat geleerd :) maar serieus kan niet anders zeggen dat ik blij ben met je feedback.
Ik probeer zoveel mogelijk zelf uit te zoeken, maar moet eerlijk zeggen dat ik op een gegeven moment ook niet meer weet waar ik het moet zoeken.
Ik weet er gewoon te weinig vanaf.

Wat ik ook heb kunnen terug vinden is dat er een sensor op de turbo zit (die de turbo druk meet?), die als deze kapot is ook een oorzaak kan zijn van de zwarte rook en het schokken rond de 2000 toeren.

Als ik het technisch bekijk zoals ik het vroeger geleerd heb moet je dingen uitsluiten om bij de oorzaak te komen, en de volgende dingen zijn door mij of door de garage houder al uitgesloten:

EGR klep; deze is vervangen
Injectie; twee injectoren vervangen omdat ze kapot waren en opnieuw ingeleerd(?)
Thermostaat: was kapot is vervangen
LMM: werd bij het uitlezen als storings vrij aangegeven, maar na optische inspectie een draadje door, nieuwe LMM erin gezet.
Turbo; deze zou volgens mijn garage houder goed moeten zijn (0 speling op de as en geen vreemde geluiden, hij heeft hem hiervoor gedeeltelijk uit elkaar gehaald vertelde hij mij)
Intercooler; alle slangen en leidingen heeft de garagehouder gecontroleerd, hier zaten geen scheuren of lekken in volgens hem.

dus welke stappen moet ik verder doen om andere dingen te kunnen uitsluiten?

Fordrat (0) PRO, 8 jaar geleden

Waarom geen reactie op het antwoord van ford menneke ??? Volgens mij zijn jullie veel te ver aan het zoeken

Hans4040 (310) PRO, 8 jaar geleden

@Fordrat:

zie #4

Alex Boom (0), 8 jaar geleden

kan iemand mij vertellen hoe die 'druksensor'op de turbo eruit ziet en of ik deze zelf kan testen?

oortje61 (20) PRO, 8 jaar geleden

o

oortje61 (20) PRO, 8 jaar geleden

oke sorry maar wanneer gaat hy in noodloop

ibo (0) PRO, 8 jaar geleden

Rookt zwart, dan heeft de motor lucht te kort.

Het is waar dat sommige voertuigen problemen geven als er niet een originele luchtmassa meter gemonteerd word.

Alex Boom (0), 8 jaar geleden

Hoi Oortje,

Hij loopt al in noodloop, ik heb de stekker van de LMM los getrokken, dan heeft hij helemaal geen problemen rookt niet en schokt niet, alleen minder vermogen en hij verbruikt veel meer

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.