auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Mondeo TDCi 2003 spontaan gasgeven

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDCi

Beste collega's

Ik ben al geruime tijd bezig met een Mondeo TDCI 130pk van 2003.
De klacht is als volgt.

Als je s'morgens (niet altijd) wegrijd en je rijdt een constante snelheid gaat de auto spontaan gasgeven. Van 60km p/u bv gaat hij ligt gasgeven naar bv 90km p/u, net of je de cruisecontrol opschroeft. Als je vervolgens de koppeling intrapt zakt het toerental weer netjes naar stationair en na het loslaten herhaald het ritueel zich tot de auto warm is. Nogmaals dit komt zo weken niet voor en komt ineens weer opzetten. Ik heb wel het idee dat het bij heel koud of heet weer erger is.

Het volgende heb ik al gedaan:

Verschillende keren de auto uitgelezen maar geen storingen.

Alle massakabels vervangen en pluskabel van de accu naar zekeringkast.

Alle stekkers en aansluitingen gecontroleerd.

De auto heeft in het verleden bij de klant op vakantie een kokende accu gehad maar de plaatselijke ford dealer kon niets vinden. Er is toen een nieuwe accu gemonteerd. Het betreft hier een dynamo dit aangestuurd word door de ECU. In de ECU werd 14.4v gemeten en bij de accu 18v. Mijn beredenering was dat de stuurkast door weerstand ergens in de bedrading een te laag voltage binnenkreeg en dus de dynamo het commando gaf om meer te gaan laden. Ik heb toen de massa en de voeding van de accu naar de ECU vervangen en het probleem was verholpen.
Wel is na het dynamo verhaal al een keer de dachbordverlichting vervangen en vreet hij H7 lampen (welke auto niet tegenwoordig) maar dit kan ook toeval zijn.

Hopelijk herkend iemand dit probleem.

Dank en ik zie jullie reactie tegemoet.

Geplaatst door

Roy C (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je kan in het instrumentenpaneel via een zelftest de accuspanning laten zien, kijk eens of tijdens de storing deze dan soms toch te hoog is.
Zelftest inschakelen: contact uit, knop dagteller ingedrukt houden, starten en knop pas loslaten als test begint (zie je vanzelf) daarna op de knop drukken totdat je de accuspanning ziet.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Ok, deze is nieuw voor mij maar ga het zeker controleren.
Bedankt.

Roy C 0
badge

14 jaar

Beste Dokter,

Ik heb het geprobeerd met de zelftest. Uiteraard reed de auto nu normaal.
De spanning in het instrumentenpaneel geeft 15.0V of 15,1V aan terwijl bij de accu 14,4v word gemeten.
Dit kan natuurlijk een afwijking zijn en lijkt ook niet schokkend maar weet je toevallig hoe de waardes normaal liggen?
In ieder geval gaat het verhaal van te hoge systeemspanning t.o.v. ECU spanning nu niet op. Per slot van rekening is de spanning bij de accu nu lager dan bij het instrumentenpaneel.

Maar nogmaals, de auto vertoonde nu ook geen kuren.

Roy C 0
badge

14 jaar

is de stekker op het elektronische gaspedaal nog goed/goed gemonteerd? hier komen ook storingen in voor.

maarten4874 0
badge

14 jaar

[quote=Roy C]Beste Dokter,

Ik heb het geprobeerd met de zelftest. Uiteraard reed de auto nu normaal.
De spanning in het instrumentenpaneel geeft 15.0V of 15,1V aan terwijl bij de accu 14,4v word gemeten.
Dit kan natuurlijk een afwijking zijn en lijkt ook niet schokkend maar weet je toevallig hoe de waardes normaal liggen?
In ieder geval gaat het verhaal van te hoge systeemspanning t.o.v. ECU spanning nu niet op. Per slot van rekening is de spanning bij de accu nu lager dan bij het instrumentenpaneel.

Maar nogmaals, de auto vertoonde nu ook geen kuren.[/quote]
Die 15V zou toch aan de hoge kant zijn, vreemd dat je op datzelfde moment op de accu 14V meet

Heb je de massakabel onder de accu ook gecontrolleerd/vervangen?
Controleer ook de massapunten net achter de koplampen en bij de A-stijl/dorpel L+R.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Nou Collega's,

Hier even de tussenstand.
De mondeo blijft vooralsnog goed rijden en de meter in het cluster blijft tussen de 14,8v en 15,0v aangeven.
Massapunten en gaspedaal stekker lijken allemaal ok.
Als het het gaspedaal zou zijn klopt het dan ook dat het toerental na het intrappen van de koppeling direct naar stationair zakt?

Groeten.

Roy C 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.