Ford Mondeo: Mondeo TDCi Durashift slaat spontaan af

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDCi

Mijn Mondeo heeft heel af en toe het probleem dat de auto na een kort stukje rijden afslaat.
Eerst gebeurde dat alleen na een koude start, maar net was het ook na een kwartiertje stilstaan na een flinke rit.

Het gebeurt uitsluitend in een "gas los" situatie en meestal (maar niet altijd) als ik aan het sturen ben en - tot nog toe - altijd met lage snelheid.
Aangezien het een automaat is kan ik de auto pas weer starten na totale stilstand, kan niet even de koppeling op laten komen.

Het is nu in het afgelopen jaar een keer of 7 a 8 gebeurd. De auto start en loopt prima (ook voor en na het uitvallen) en er knippert niets op het dash.

Iemand suggesties...?

Mikkem

Geplaatst door Mikkem (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

paddo (0), 16 jaar geleden

Is het storingsgeheugen al uitgelezen?

gr paddo

Mikkem (0), 16 jaar geleden

Niet recentelijk, wel in een eerder stadium nadat dit een paar maal gebeurd was (geen codes).

paddo (0), 16 jaar geleden

ook vermogensverlies dan?

gr paddo

paddo (0), 16 jaar geleden

Ik denk aan de temperatuursensor op het blok maar vind het vreemd dat er geen codes zijn opgeslagen.

gr paddo

Mikkem (0), 16 jaar geleden

Voor en na het probleem is er geen vermogensverlies.

Ik heb ondertussen als suggesties allerlei sensors staan (ook vanuit andere bronnen):
nokkenassensor
stuurbekrachtigingssensor
temperatuursensor

Zijn dit prijzige vervangingen?

paddo (0), 16 jaar geleden

de prijzen vallen volgens mij wel mee. Je kan ook om het makkelijk te houden eens kijken of alle stekkers goed zijn bevsestigd van deze sensoren en de kabels niet zijn beschadigd.

gr paddo

Mikkem (0), 16 jaar geleden

OK, zal eens kijken. In ieder geval bedankt voor de tip!

paddo (0), 16 jaar geleden

kijk vooral eens naar kabels of stekkers in de buurt van het stuurhuis en stuurstangen.

gr paddo

Hans vK (0), 16 jaar geleden

Ergens een lek in de (vacuum)slangen?

paddo (0), 16 jaar geleden

[quote=Hans vK]Ergens een lek in de (vacuum)slangen?[/quote]
zou het probleem dan niet constant aanwezig zijn?

Hans vK (0), 16 jaar geleden

Misschien niet omdat het alleen bij een "gas-los situatie" gebeurt. Maar uiteraard kan ook een van de vele sensoren een rol spelen, al zou je dan in veel gevallen wel een foutmelding moeten krijgen.

Mikkem (0), 16 jaar geleden

Had voor volgende week een afspraak gemaakt bij de lokale Ford dealer, maar kreeg een instructie in handen om zelf de foutcodes uit te lezen.
Dit levert op: dtc none.

Geen foutcodes dus. Dit is uitgelezen met de motor uit. Kan de dealer nog andere info boven water halen of zal die dezelfde uitkomst geven?

kerim (0), 16 jaar geleden

Motor uit is goed , maar neem aan dat het contact wel aan was ?!!
Anders weinig contact met het regelapparaat van de auto

Mikkem (0), 16 jaar geleden

Ja, sleutel op contact met knop voor tripcomputer ingedrukt activeert het menu'tje. Kan niet zonder dus.

Morgenochtend afspraak bij de dealer. Benieuwd of ze er nog andere waarden uit kunnen toveren. De monteur van de dealer had nog nooit van deze uitleesmanier gehoord. Zei hij.

kerim (0), 16 jaar geleden

Lekker dan , van kastje naar de muur heet dat .
Hoop dat ze wat kunnen vinden daar .

Succes

Hans vK (0), 16 jaar geleden

Wat hier denk ik op zijn plaats is is het rijdend uitlezen van de auto (datalogging). Daarna kun je wellicht zien waar het probleem zich voordoet.

Mikkem (0), 16 jaar geleden

Rijdend uitlezen is niet echt een optie (denk ik) omdat het probleem hooguit 2 keer per maand voorkomt.

Vanochtend bij de dealer geweest, en inderdaad geen foutcodes. De nokkenassensor laten vervangen, hopen dat het probleem nu weg is...

Mikkem (0), 16 jaar geleden

Toeval of niet, maar na het vervangen van die sensor stond ik vandaag (met behoorlijk warme motor) voor een open brug. Motor afgezet (ging al niet helemaal lekker), paar minuten gewacht en vervolgens weer gestart.
Twee meter rijden en vervolgens boven op de rem. Auto sloeg niet af, maar begon te horten in de toeren (tussen 500 en 1500 grofweg). Iets gas bij en rijden.

Bij aankomst de codes (via het dashboard) nog maar eens uitgelezen, en voor het eerst staan er nu daadwerkelijk codes in. Nu nog weten wat ze betekenen...

De codes:

Eerst zie ik: dtEF85
Vervolgens afwisselend knipperend: dtc d262
en daarna, ook afwisselend knipperen: dtc E200

Wie kan me vertellen wat deze codes betekenen???

Hans vK (0), 16 jaar geleden

Je zult de auto uit moeten laten lezen. Je krijgt met die zelftest maar een beperkt aantal codes (volgens mij alleen die codes die te maken hebben met het instrumentencluster).

Mikkem (0), 16 jaar geleden

Nee, de zelftest kan een volledige range aan codes geven. Ik heb een bijlage met heel veel codes er op, maar degene die ik nu gevonden heb staan er niet tussen.

Weer uitlezen is weer 40 euro en weer een Ford dealer die zegt "leuk, maar geen idee".

Hans vK (0), 16 jaar geleden

Als je even googled op "dtc d262" kom je de betekenis wel tegen (en ook dat je niet alle codes zo kunt uitlezen).

Mikkem (0), 16 jaar geleden

D262 - Fehlende Daten für Fahrgeschwindigkeit, Drehzahl, Kühlmitteltemperatur oder Kilometerzähler
Tja.
Ik had wel gezocht, maar dan op de combinatie van codes (dus met E200 erbij). Dan hou je weinig over.

Ik begrijp je standpunt wel, maar ik neem aan dat je het mijne ook begrijpt. Ik ben afgelopen donderdagochtend bij de dealer geweest die niets kon vinden. Factuurtje maken lukte wel natuurlijk. Probleem hadden ze nog nooit van gehoord (en ook die opmerking is mij bepaald niet onbekend).

Dus ik heb in eerste instantie erg weinig trek om 'm daar weer heen te brengen, weer 40 euro af te tikken en opnieuw geen centimeter verder te komen...

Hans vK (0), 16 jaar geleden

Ja hoor, begrijp het wel. Ik geef ook liever geen geld uit voor niets. Misschien iemand die dit leest met een OBD-II scanner die in de buurt van Mikkem woont? (ik heb een scanner maar helaas woon ik niet in de buurt).
En dat van die codes alleen voor het dashboard dat las ik dus toen ik de foutcode opzocht.

Mikkem (0), 16 jaar geleden

Probleem heeft zich in de tussentijd nog een keer voorgedaan, en een tweetal keren heb ik gereden met een knipperend voorgloeilampje (zonder vermogensverlies, dus geen noodloop). Na stoppen en weer starten was het knipperen voorbij.

Met deze info naar Buchli in Harderwijk geweest, waar ze de verstuivers getest hebben. Die gaven geen problemen. Wel zat het brandstoffilter wat vol (waardoor er lucht mee kwam) en heeft men aan de hand van een gevonden foutcode (0251 dacht ik) de retourklep van de brandstofpomp vervangen. Men kon echter niet garanderen dat dit het probleem op zou lossen, maar het was een goede mogelijkheid.

Prijzig geintje, maar ik hoop er nu van af te zijn. Zal het (positief of negatief) in ieder geval hier melden.

Mikkem (0), 16 jaar geleden

Auto is sinds de reparatie door Buchli niet meer afgeslagen, en het voorgloeilampje heeft ook niet meer geknipperd.

Probleem opgelost dus!

Serge B (0), 15 jaar geleden

Beste MikeM,

Zoe je me kunnen vertellen wat zo'n brandstofretourklep kost?

Gr. Serge

Mikkem (0), 15 jaar geleden

[quote=Serge B]Beste MikeM,

Zoe je me kunnen vertellen wat zo'n brandstofretourklep kost?

Gr. Serge[/quote]
Op zich wel, al is de rekening uitgebreider en weet ik niet precies wat waarbij hoort.

De brandstofretourklep ("imv kit cr") kost 82,75 ex btw. De totale rekening (inclusief het testen van de verstuivers, duur klusje) is 370,61 inclusief btw.
Daar kan nog vanaf: dieselfilter van 46,20 ex btw en een fuel conditioner van 14,24 ex btw.
Geen idee voor hoeveel werkloon die laatste 2 zorgen. Zal niet heel veel zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.