close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Transit Connect: Motor houdt in en snelheidsmeter valt 15 km/h terug tijdens het

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8Tdci 110pk

We hebben een hele vreemde storing aan de hand;

Tijdens het rijden valt de snelheidsmeter zo'n 10 - 20 km/h terug en gelijktijdig houdt de motor heel even in. In een fractie van een seconde komt de snelheidsmeter weer terug in de juiste positie.

De storing komt op verschillende momenten, vaak bij constante snelheid.
Soms komt het 3x per 10 kilometer voor en soms dagen aan een stuk niet.

Met het uitlezen van de ECU is niets te vinden, er zijn geen meldingen opgeslagen. De ECU is voorzien van de laatste software versie. Ook het instrumentarium is nagekeken en geeft geen meldingen.

De Transit Connect is een 110 pk versie met ASR/ABS en airco. De storing is vanaf nieuw aanwezig.

Waar moeten we gaan zoeken?

Geplaatst door

JPS_Tuningshop (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lastig,

Probeer eens te rijden met datalogger en kijk naar de signalen van alle 4 de wielsensoren of daar iest vreemd mee gebeurd.

Suc6

Doktor 0
badge

15 jaar

We zijn inmiddels weer al een tijdje verder. De auto is ruim een week bij de Ford dealer geweest waar er o.a. door een techneut van Ford Nederland naar gekeken is. Zij hebben niets vreemds kunnen ontdekken.

Nadat we de auto terug gekregen hebben heeft de storing zich nog maar 1x voorgedaan.
Met de datalogger kunnen we niets vinden. Er komen na een rit 3 meldingen in het systeem voor:

- motor overboost functie actief
- olietemperatuur sensor waarde niet waarschijnlijk
- labdasonde 1 storing

Deze gegevens hebben we aan de dealer door gegeven. Volgens hun zit er geen labdasonde in deze auto. De melding van de olietemperatuursensor zou niets met de storing van doen kunnen hebben.

Nadat we de auto terug gekregen hebben heb ik de indruk dat er minder vermogen uitkomt dan wat zou moeten. ook kan ik geen diagnose codes meer vinden, zelfs die van de overboost functie niet!
De auto reageerd heel erg schokkerig op het gaspedaal. Tijdens de live data uitlezing valt het op dat de load% aan de hoge kant is; met 80 km/h in 5 schommeld deze rond de 40 - 48%.
Tijdens stationair toerental in vrij zit de load% altijd nog rond de 20 - 24%. Volgens mij zou dit dan 0% moeten zijn?

Op verzoek van Goldautomotive is de cruisecontrol weer terug aangesloten. Het resultaat is dat de motor nu enorm stottert, zeker als hij koud is.
Tijdens het rijden met constante snelheid lijkt het of het gaspedaal konstant aan het regelen is. Op de live data is dit ook te zien, de waardes lopen tussen de 25 en 50%
Het lijkt er dus op dat er ergens iets in de regeling vanhet gaspedaal niet goed gaat. Volgens de dealer is het gaspedaal door gemeten en werkt het zoals het zou moeten.

Wat nu? Ik ben zo'n beetje door m'n mogelijkheden heen....

Ik heb ook zo'n Transit Connect van Oktober 2007.

Ook vanaf het begin heb ik dezelfde problemen, de garage kan ook niets vinden.
Ford Duitsland snapt er ook niets van.
De software is al 3x vernieuwd (was steeds nieuwere versie beschikbaar).

Persoonlijk vind ik het olie verbruik aan de hoge kant, 3 liter op zo'n 42000 km ?

Met vriendelijke groet,

Yermolai

yermolai 0

15 jaar

De mijne heeft nu net 13.000 km gelopen en nog geen olie bij moeten vullen, hier kan ik nog niets zinnigs over zeggen.

Wel valt het me enorm op dat de klachten flink toenemen zodra het kouder is. Afgelopen weken mooi weer gehad en elke koude morgen die er tussen zat liep de auto stukken slechter als anders. Zodra de motor op temperatuur is was de verergering ook over.

Is er niemand die een reactie kan geven op het punt dat ik geen gegevens meer uit kan lezen nadat de auto een week bij de dealer is geweest? Ik heb nu nog zo'n 500 kilometer met m'n diagnose apparatuur rond gereden maar zelfs de code voor "motor overboost functie" is niet meer te zien.

is die transit getuned ?

Nee, ook dat wilde niet lukken.
Tot nu toe is dit de eerste auto waar we de tuning niet voor elkaar hebben kunnen krijgen. Zodra we de module monteerden gaf het ASR systeem gelijk een foutmelding. Rijden met de tuning was eigenlijk niet te doen. Het schokkerig reageren op het gaspedaal werd vele malen versterkt. Ook het inkomen van de overboost functie ging met flink geweld. Na 1 kilometer rijden was het wel duidelijk dat dit niet ging. Verschillende systemen uitgeprobeerd maar geen van alleen gaf het juiste resultaat.
Later hebben we het zelfde systeem op een andere 110 pk Connect gezet, die geen ASR systeem heeft en hier werkt het wel perfect.

[quote=JPS_Tuningshop]De mijne heeft nu net 13.000 km gelopen en nog geen olie bij moeten vullen, hier kan ik nog niets zinnigs over zeggen.
Is er niemand die een reactie kan geven op het punt dat ik geen gegevens meer uit kan lezen nadat de auto een week bij de dealer is geweest? Ik heb nu nog zo'n 500 kilometer met m'n diagnose apparatuur rond gereden maar zelfs de code voor "motor overboost functie" is niet meer te zien.[/quote]
Het enige wat ik hierover kan zeggen is dat wellicht de software die de dealer er in gezet heeft nog niet te lezen is met de universele tester??

Maar wat ik vreemd vind is dat als de dealer en de flying dokter er mee gereen hebben en ook onderkend hebben dat het niet goed is, dan moet er toch door hun een oplossing gegeven worden.

Eigenlijk zou je de auto terug moeten geven aan de leverende dealer als er echt niet mee te rijden valt.

Suc6

Doktor 0
badge

15 jaar

Ik heb het zelf opgelost, de garage kon het bij mij ook niet vinden.

Bij mij waren het de slangklemmen die niet goed genoeg aangedraaid waren, aan beide zijde's van de intercooler zaten ze redelijk los.

Aangedraaid en nu heb ik weer de 110 Pk die ik gewend was.

yermolai 0

15 jaar

Dat zou wel een hele eenvoudige oplossing zijn :) Helaas is dit probleem echt wat gekker.

Gisteren is hij weer eens naar de dealer geweest. Waar men weer niets heeft kunnen vinden. De computer heeft geen foutmeldingen dus er is ook niets aand de hand....... wel heel kort door de bocht.

De auto heeft het een hele tijd goed gedaan. Nu het weer wat kouder aan het worden is komt de storing ook weer terug. Soms zelfs 2 - 3 keer achter elkaar!
De motor schokt een keer, de snelheidsmeter valt zo'n 10 - 20 km/h terug en wipt dan weer naar de oorspronkelijke snelheid.

Opvallend is dat de storing zich onlangs weer voor deed na een lange snelweg rit. Normaal gesproken rijden we haast geen snelweg met de auto. Nu na een rit van zo'n 500 km, waarbij hij overigens maar 1x stotterde, lijkt het erop of het weer regelmatig terug komt.

We rijden zo'n 300 - 400 km per week, maar bijna altijd op binnen wegen. De motor wordt wel "gebruikt" Normaal trek ik door tot +/- 3200 toeren en schakel dan over. Het is dus niet zo dat hij lui aan het worden is.

Tijdens het laatste bezoek aan de dealer viel het de monteur op dat hij wel erg veel brandstof verbruikt. Bij normaal gebruik (binnen wegen) zo'n 1:11. Op de snelweg blijven we onder de 1:10 ! (met een cruise snelheid van 125 - 130 km/h)

Volgens de dealer zou dit te danken zijn aan de banden. Normaal zit er een 195/65 15 band op, deze heeft 225/40 18 banden. Ik kan me niet voorstellen dat dit voor zo'n hoog brandstofverbruik kan zorgen?

Nu is het brandstofverbruik niet m'n grootste zorg. Ik zou heel graag willen dat het verschikkelijk irritante gestotter nu eindelijk eens opgelost zou worden.
Als er nog mensen zijn die een idee hebben..... GRAAG !!

Is het toch misschien eens een idee om er een ander gaspedaal in te zetten?
Dat hielp bij een Focus diesel in elk geval vaak wel. Waarom je kilometerteller dan zo ver terug vsalt, snap ik inderdaad ook helemaal niet.

geertmustang 0
badge

15 jaar

De dealer heeft dit al vervangen voor een nieuwe.
Zeker in combinatie met de storing die we hadden met de GoldCruise dacht de dealer ook hieraan. Het vervangen van het gaspedaal heeft helaas geen oplossing gegeven, niet voor het probleem met de GoldCruise (heel erg schokken) als voor het probleem waar dit topic over gaat.

JP's Tuningshop

JPS_Tuningshop

Tot nu toe is dit de eerste auto waar we de tuning niet voor elkaar hebben kunnen krijgen. Zodra we de module monteerden gaf het ASR systeem gelijk een foutmelding. Rijden met de tuning was eigenlijk niet te doen. Het schokkerig reageren op het gaspedaal werd vele malen versterkt. Ook het inkomen van de overboost functie ging met flink geweld. Na 1 kilometer rijden was het wel duidelijk dat dit niet ging. Verschillende systemen uitgeprobeerd maar geen van alleen gaf het juiste resultaat.
Later hebben we het zelfde systeem op een andere 110 pk Connect gezet, die geen ASR systeem heeft en hier werkt het wel perfect.

Zit het probleem dan niet in de asr regeling? Het lijkt erop dat deze de motorregeling in de war gooit.
Las dat er orgineel ook andere wielen in zitten, hebben jullie deze ook geprobeerd om te zien wat hij dan doet?

Vr grt HB

hbr 0
badge

15 jaar

We hebben nog niet met de originele velgen geprobeerd. Dat staat voor deze week op de planning.
Echter het verschil tussen wat er nu onder zit en wat er standaard onder zit is zo klein (0,4%) dat dit volgens mij geen invloed zou moeten kunnen geven.

Maar om alles uit te sluiten gaan de originele velgen d'r onder. Daarnaast zijn de 225 banden niet echt geschikt om in de winter mee te rijden, dat is dus gelijk nog een reden om de standaard wielen er weer onder te zetten.

De dealer heeft alles al tig keer uitgelezen, nergens ook maar 1 foutmelding te vinden. Ook kijk ik zelf bijna elke week even of er wat in de ECU's zit maar ook daar komt geen enkele melding uit.

Wel viel het op dat de auto flink verbruikt. Snelweg gebruik (gemiddeld 125 - 130 km/h) zit het verbruik op 1:9 tot 1:10. Bij niet snelweg gebruik komen we met hangen en wurgen tot 1:12. Voor een moderne diesel is dat toch wel aan de hoge kant lijkt mij.
Het enige wat anders is dan standaard is een K&N inleg filter, hierdoor zou hij juist zuiniger moeten lopen.

JP's Tuningshop

volgens mij vechten die banden met het a.s.r.
dus ik ben benieuwd met de originele velgen en banden

harnak 0

15 jaar

We rijden nu bijna 2 weken met de originele velgen en banden. Helaas blijft het probleem zich voordoen. Het heeft dus niets met de velgen / banden van doen. Ik zou het overigens ook bijzonder vreemd vinden als dit wel zo zou zijn, maar we willen niets uitsluiten.

De speurtocht gaat dus gewoon verder......

JP's Tuningshop

JP, ben je in het bezit va neen vermogens bank, ik zou em dan daar opo zetten ,betreffende snelheid gaan "rijden"en dan metingen verichten wat meet tijdens de soring (singaal snelheid sensor( is hij al eens vervangen ;)).

Hij gaat idd binnenkort op de bank. Het lastige is alleen dat de storing niet bij een vaste snelheid komtan de week had ik hem 2x bij zo'n 60 km/h Vorihe week 1x met 130km/h. De 2 weken daarvoor weer helemaal niet.

Er is nog geen snelheidssensor vervangen.

JP's Tuningshop

Heb ook deze hardnekkige klacht in de werkplaats meegemaakt.
Instumentenpaneel vervangen en vanuit de non-com situatie geprogrameerd, en software pcm geupdate .
Klacht is bij deze klant verholpen .

m1997 0
badge

15 jaar

Kijk dat zijn berichten waar we happy van worden :) Ford werkplaats toevallig?

Had deze klant ook het schokken van de motor tijdens het terug vallen van de snelheidsmeter?

Hier kunnen we mee naar de dealer!
Tnx.

JP's Tuningshop

Nog iets wijzer geworden?

hbr 0
badge

14 jaar

Helaas nog niet. Storing is nog aanwezig, echter nu weer maar heel sporadisch. Het komt eigenlijk alleen voor met snelwegkilometers. Aangezien we die niet zoveel maken is het erg lastig werken.
Daarnaast is het bij ons zo druk dat ik er nog steeds niet aan toe ben gekomen om de auto weer naar de dealer te brengen.

JP's Tuningshop

Stuur ff een aangetekende brief naar de dealer en impoirteur, kunnen ze niet zeuren over garantie ;)

Hij is zojuist weer terug van de dealer, na twee dagen weer niets kunnen vinden......

Naast de reeds genoemde storing is er nog één bij gekomen; rond de 1700 - 1800 rpm in 3 of 4 gaat hij behoorlijk "schokken" alsof het signaal van het gaspedaal blokkerig verloopt.
Ook dit hebben ze niet kunnen vinden.

Nu zelf even een rondje met een monteur gereden en, hoe toevallig, daar was de storing weer!

Er is nu een afspraak gemaakt voor in januari, dan gaan ze er een week zelf mee rijden. Of dat wat uit gaat maken.... ik weet het niet meer. Als je na twee dagen niets kunt vinden en ik kan het binnen 5 kilometer wel op roepen dan weet ik niet helemaal wat je in een week moet gaan doen. Maar ja, men kijkt er naar en werkt er aan.

Ook het verbruik van deze auto is erg hoog, gemiddeld 1:10 voor een moderne diesel is volgens mij niet normaal.
De auto wordt altijd rustig bereden, geen gescheur, op de snelweg (ongeveer 10% van het gebruik) zo'n 125 - 130 km/h Verder bij +/- 3000 rpm schakelen.

Klusje voor Gmto? Misschien leuke storing voor deze jongens.

hbr 0
badge

14 jaar

Hallo Jps nog nieuws over de Transit?

hbr 0
badge

14 jaar

Lijkt mij op het eerste gevoel een voeding massa probleem eventueel ergens een overgangsweerstand / bekabeling !

Danny78 0
badge

14 jaar

Bij mij is afgelopen dinsdag de intercoolerslang vervangen, nadat deze gescheurd was. Als je voor de auto staat de rechtse.
Nu lijkt het vermogen in iedergeval weer terug te zijn, alleen het terugvallen op snelheid heeft hij nog steeds.
Vandaag weer meegemaakt. ;-(

yermolai 0

14 jaar

Het is weer al een tijdje geleden dat ik heb kunnen posten over onze Transit problemen.....

De laatste update:

De auto is meer dan een week bij de dealer geweest. De oplossing voor het terug vallen van de snelheidsmeter is gevonden..... ze hebben een kabel aangesoten op de sensor op de bak, deze loopt onder de motorkap, via het deurrubber naar binnen en ligt daar los op de grond!!! Met deze kabel zou ik zelf de storing op kunnen wekken, of te wel, de stekker verbinding (waarom dan geen schakelaar??) die in de kabel zit los trekken (probeer dat eens met 120 - 130 km/h zonder te verongelukken) en dan kijken of het resultaat het zelfde is als wat ik spontaan ervaar. Uiteraard hebben we dit wel geprobeerd, en het resultaat lijkt idd heel sterk op wat ik spontaan ook had/heb.

Ik weet ff niet wat ik hierop moet zeggen....
In ieder geval is het wel zo dat de storing er niet meer is geweest sinds deze kabel er tussen zit. Het lijkt er dus op dat de extra weerstand die nu in de sensor kabel zit het probleem op lost. (verkeerde sensorwaarde?)

Dan het andere probleem; stotteren en inhouden bij koude motor. Sinds de buitentemperatuur bij de koude start boven de 10 graden komt is het probleem weg gebleven. Lastig dus om dit weer terug te halen.

De motor komt nu ook snel op temperatuur. In de winter moest ik zo'n 15 - 20 km rijden voordat de koelwatertemeratuurmeter ook maar iets van z'n plek wilde komen. Met deze temperaturen is dat wel ff anders :)

Wel hebben we er een ander probleem voor in de plaats gekregen.... Bij gas los (voor een stoplicht of zo) zakt het toerental mooi naar +/- 900 rpm. Vervolgens geeft de auto na ongeveer 2 - 3 seconden zelf nog een keer gas. Een dikke, zwarte rookwolk is het gevolg. De ene keer doet hij dit één keer, de andere keer blijft hij dit doen. Dit dan met tussen pozen van ongeveer 30 seconden.
Het toeren tal loopt met dit "gas geven" zo'n 200-300 rpm op en zakt dan weer.

Ik ben zo zoetjes aan helemaal klaar met deze auto, met de dealer en met Ford Nederland.

Hopen dat hier iemand een oplossing weet.

[quote=JPS_Tuningshop]Wel hebben we er een ander probleem voor in de plaats gekregen.... Bij gas los (voor een stoplicht of zo) zakt het toerental mooi naar +/- 900 rpm. Vervolgens geeft de auto na ongeveer 2 - 3 seconden zelf nog een keer gas. Een dikke, zwarte rookwolk is het gevolg. De ene keer doet hij dit één keer, de andere keer blijft hij dit doen. Dit dan met tussen pozen van ongeveer 30 seconden.
Het toeren tal loopt met dit "gas geven" zo'n 200-300 rpm op en zakt dan weer.[/quote]
Bovenstaand probleem heeft mijn Connect ook, ook als je wat gas geeft op de snelweg rookt ie als een vrachtwagen.

Verder is bij mijn Connect afgelopen week de 2e intercooler-slang gescheurd en vervangen.
Daartussen in is er nog een keer een van de retour-leidingen van de common-rail losgeschoten, opgelost door SOS-Ford (lees ANWB).
Het probleem met terugvallen is nog steeds aan de hand, vanmorgen nog meegemaakt.
Het lijkt wel een maandag-ochtend / vrijdag-middag auto deze 110Pk connect.


Een slogan van Ford was toch ooit : Ford wijst de weg (naar de garage). ?

yermolai 0

14 jaar

Misschien dat we samen eens iets richting Ford Nederland kunnen ondernemen?

Het valt mij wel op dat 1 van de intercooler slangen wat vettig is, onder de delen waar de metalen veer omheen zit komt olie vandaan. Ik kan de slang echter nog niet op een scheur betrappen.

[quote=JPS_Tuningshop]Misschien dat we samen eens iets richting Ford Nederland kunnen ondernemen?

Het valt mij wel op dat 1 van de intercooler slangen wat vettig is, onder de delen waar de metalen veer omheen zit komt olie vandaan. Ik kan de slang echter nog niet op een scheur betrappen.[/quote]
Het vettig zijn van de slangen betekend eigenlijk al dat ze lucht lekken, dat vettige komt van de carter-ontluchting, die ook door deze slangen gaat.

Zo begonnen de slangen bij mij ook, eerst wat vettig en daarna doorscheuren. Eerst de rechtse en na een week of 4 de linkse (als je voor de auto staat).

Toen bij mij SOS-Ford (lees ANWB) was geweest, moest ik even gas geven en vast houden op een (bepaald) toerental, om te kijken of de retourslangen van de brandstof dicht waren / bleven.
Bij het op toeren houden viel hij ook ineens terug in toeren. Anwb-er -> wat deed je ? ik -> niets.

Verhaal verder uitgelegd en hij zei dat het wel eens het elektronische gaspedaal kon zijn, die zoiets veroorzaakt.

yermolai 0

14 jaar

Dat het gaspedaal niet klopt in die dingen weet ik 100% zeker, alleen de dealer wil er nog niet echt aan...

Ik heb er een GoldCruise ingezet die helemaal over de Z$#k ging. Volgens Gold Automotive hadden ze dit nog nooit aan de hand gehad met dit systeem. Vervolgens de meganische versie gemonteerd en alles werkt zoals het zou moeten.
Conclusie---> het gaspedaal doet niet wat het moet doen. Waarom ze hier 3 sensoren in hebben gezet is mij trouwens ook een raadsel, ze hadden beter een reeds bestaand systeem kunnen gebruiken. Maar ja, wij zitten met de problemen.

Bij mij is de linker slang vettig, dit is al vanaf de dag dat ik hem kreeg. De rechterslang is helemaal droog.
Ik heb al gekeken of ik ze door Samco slangen kan vervangen maar daar moet ik nog ff goed naar zoeken. De motor heeft verschrikkelijk veel last van kantelen, de slang komt somg gewoon helemaal strak te staan! Dat zal ook wel de reden zijn dat ze gaan scheuren. Een dikke Samco er op en klaar met het gezeur :-)

Het probleem is echter dat ik eigenlijk nog niets onder de kap wil aanpassen omdat de dealer dan gelijk gaat roepen dat het door de "tuning" komt en dat ze er verder niets meer aan doen.

De kwaliteit van de nieuwe slangen is wel stukken beter, niet meer van die dunne (flut) slangen, maar stevige (dik rubber) slangen (met ijzeren spiraal erom heen).

Ik rijd hem wel naar het eind van zijn kilometers (lease) en als er problemen zijn mag de garage ze oplossen.
Zelf vermoedde ik ook al dat het gaspedaal niet 100% spoort, maar ja, de garage wilt er niet aan.

Afgelopen week heb ik nog geen terugval in snelheid gehad

Misschien eens bellen met Ford Nederland ?

yermolai 0

14 jaar

We zijn inmiddels weer al een hele tijd verder... De Connect is weer een aantal keren bij de dealer geweest maar tot op heden is er nog geen oplossing gevonden.

Afgelopen week hebben de mensen van Autodiagnose Goes eens goed naar de auto gekeken. Daar kwam wel een mogelijke oorzaak boven water.

Het blijkt dat de injectors in groepen van 2 afwijkende waarde's geven;

Cilinder 1 & 4 hebben een rondloop waarde van 0,8
Cilinder 2 & 3 hebben een rondloop waarde van 1,2

De injectors 1 & 2 en 3 & 4 zijn omgewisseld. Het beeld verandere toen wel. Nu is de rondloop waarde van cilinder 1,2 & 3 rond de 1. Cilinder 4 (was de injector die eerst in 3 zat) zit nu op 0,7

De motor loopt voor het gevoel wel iets rustiger maar nog zeker niet zoals het zou moeten.

Ook de waarde voor de brandstoftemperatuur sensor is aan de lage kant volgens ons. Deze staat op 40 graden, is dit normaal?

Misschien dat er hier mensen zijn die met deze gegevens wat meer kunnen?

hallo;ik ben tijdje afwezig geweest door omstandigheden,nu ik dit lees lijkt dit me moeilijke zaak;maar het eerste wat in me opkwam is nl.;is de temperatuur sensor wel ok?

fordis 0
badge

14 jaar

Hallo heren,

Ik heb dit probleem eens nagelezen, en heb hetzelfde probleem met mijn transit uit TDCI uit 2007.
Het probleem doet zich zeker vaker voor als het kouder begint te worden.
Bij mij is het nog iets dramatischer, kan eigenlijk niet eens meer het gaspedaal volledig induwen.
Doe ik dat, dan resulteerd dat direct op een soort van "standje", en is bijna al mijn vermogen weg.
Het op snelheid houden gaat nog net, duw ik het pedaal weer verder, komt direct het bekende oranje uitroepteken op het dashboard.
Even aan de kant, of iets erger nog, tijdens een snelwegrit, contact uit en opnieuw opstarten....Al Rijdend!!!.
Diverse malen aan de locale ford garage het probleem kenbaar gemaakt, maar doen het af dat het een oorzaak is van te weinig kilometers rijden!.
Nou ben ik wel goedgelovig, maar dit is natuurlijk klinklare onzin met 200-600km per week.
Zij gaven te kennen dat het iets met een naverbrandingsklep van doen heeft.
Mijn snelheidsmeter valt niet terug, en het probleem is bij mij op iedere snelheid na het te ver intrappen van het pedaal.
Deze enorm irritante verschijning, is bijzonder vervelend als ik met een maximale lading van 1500Kg op de weg zit, en alle 115PK nodig heb.
Het verbruik is in ieder geval wel goed te noemen, omdat het pedaal niet verder als 1/2 ingetrapt kan worden.
Met maximale lading, resulteerd dit wel in optreksnelheden, gelijkwaardig aan die van een mobiele kraan van heel wat tonnen zwaarder.
Morgen maar weer eens voor de verandering naar de locale dealer om wat opheldering te vragen.
Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen van mijn kant.

Groetjes danny

klaagvaak 0

14 jaar

@Fordis,

Welke van de 3 sensoren bedoel je?

- brandstof temperatuur
- water temperatuur
- olie temperatuur

Volgende week gaat de Connect naar Terlouw waar men de injectoren gaat testen. Stapje bij beetje komen we er mischien wel.
Wel jammer dat dit al 2 jaar moet duren....

Weer met een monteur gesproken, die vertelde mij dat het hoogst waarschijnlijk te maken heeft met de EGR-klep.
Hij gaat het nog even nachecken bij wat collega`s, maar rijd zelf ook een ford connect, dus hopelijk kunnen ze deze repareren.
Hij had het over omzeilen als de computer het toelaat.
Even peilen wat de ford hiervan vind.

Danny

klaagvaak 0

14 jaar

Beste Danny,

Het lijkt mij toch beter en overzichtelijker als je een apart toppic hierover opent,
Het is een andere auto met een ander type motor en motorregeling.

Suc6

ps, egr klep is niet te omzeilen

Doktor 0
badge

14 jaar

mssn de motortemperatuursensor dacht ik,volgens mij krijgt de motor ergens een verkeerde waarde binnen van een van de sensoren,maar geeft daarvan geen foutcode? Dit probleem moet toch ergens een oorzaak hebben?

fordis 0
badge

14 jaar

Nou daar zijn we weer.... het gaat echt een never ending story worden denk ik :-(

Vorige week woensdag kwam het telefoontje van de Ford dealer dat de Connect opgehaad kon worden. Hij is 3 weken!! bij xxxx geweest. De auto is gebracht met het verzoek om de injectoren te testen. Terlouw is van mening dat dit niet nodig is omdat er geen fout code te vinden is. Ik had ze hier toch wel ff iets anders ingeschat.
Na 3 weken onderzoeken (werkelijk te gek voor woorden) en bijna 600 kilometer gereden te hebben is er slechts 1 punt naar voren gekomen:

- men dacht aan de egr klep (deze hadden we vlak voor het bezoek aan xxxxx al nagekeken en bleek goed te werken, hij was ook niet vuil i.o.d)
Terlouw had geen zin om deze zelf te vervangen, dit heeft de dealer dus nog moeten doen.

Bij het ophalen van de Connect ging het gelijk al erg goed..... de motor wilde niet aanslaan, pas na lang doorstarten sloeg hij aan. Helaas heeft hij nog nooit zo beroerd gelopen als wat hij nu doet.
Met warme motor gaat het redelijk, koud is het een drama. Heel slecht aanslaan, als ik niet wacht tot het gloei lampje uitgaat wil hij helemaal niet lopen. Als hij dan eindelijk loopt is het net een zwaar opgevoerde V8 (alleen de power heeft hij daar helaas niet van)

Wat ik niet snap is waarom men bij xxxxx een auto 3 weken moet hebben, vervolgens niet doet wat de opdrachtgever vraagt en dan nog eens niet het onderdeel wil vervangen waar men van aangeeft dat het de storing zou veroorzaken.
Als klap op de vuurpijl is het parkeergeld wat in de Connect lag verdwenen en zijn er enkele essentiële onderdelen uit de carkit gehaad waardoor dee nu ook volkomen onbruikbaar is geworden! Dat dit gewoon kan..... schiet mij maar lek. Je blijft toch met je vingers van spullen van een ander af? Of niet dan?

De dealer zegt dat zij het niet gedaan hebben, uiteraard weten ze bij Terlouw ook van niets. Per saldo ben ik weer eens de dupe......

Voor mij is het nu klaar. Ik heb de dealer te kennen gegeven dat ze de auto terug moeten nemen en de koop ongedaan maken. Ik heb nu 2,5 jaar ellende en wil nu eindelijk wel eens een normale auto rijden.

2bcontinued...

Jp,

heb je een vermogens bank en een scoop?

edit;

nokkenas positie sensor is een zwak punt bij deze motor, snelheids sensor geeft ook wel wat problemen

Een vermogensbank en een scoop is geen probleem.

Heb je nog een tip dan?

De Connect is op alle mogelijken punten al nagekeken door een diagnose specialist. Zij kwamen met de conclusie dat het in de verstuivers moest zitten (zie ook een paar posts eerder)
Het meest vreemde is dan juist dat xxxxx geen zin heeft om de verstuivers te testen.

Als je de auto op de scoop eens aansluit (snelheids singaal, nokkenaspositie singaal, en BDP, en singaal HD pomp)

dan naar de snelheid acceleren dat de snelheid ff wegvalt, zie je dan ook iets aan 1 v/d singalen ?

Het probleem met het snelheidssignaal heeft zich al enkele maanden niet meer voorgedaan. Dit is waarschijnlijk opgelost met één van de nieuwe software versies.

JPS ... moeilijke story, geheel anders dan bij mij al zijn er raakvlakken ...

Die verstuivers vanu zijn zowieso ok, die waarden dat u opgaf is niets mis mee ... je kan ook de potjes test doen al is die ook niet altijd te vertrouwen > retour van elke verstuiver apart in een potje op vangen ... mag niet teveel afwijking inzitten na een tijd stationair draaien.

Het probleem bij u en bij ivm schokken bij koude motor kan denk ik ofwel de brandstof temp. sensor zijn ofwel de cilinderkop temperatuur sensor. Als ze geen echt abnormale waarde zoals - 40 °c aangeven dan krijg je ook nooit een foutcode hierop.

Dus het kan zijn dat het systeem denkt door bijvoorbeeld de cil. kop temp. sensor dat de motor warmer is dan hij effectief is en hierdoor de gehele motorsturing verkeerd laat werken => inspuitingstijdstip, hoeveelheid enz ...

Zijn er al sensoren vervangen ?

Ik zou gewoon eens de cil. kop. temp. sensor en de brandstof temp. sensor vervangen.
Ik geloof dat ze ook een buitentemp. sensor hebben, eventueel die ook.

Als je een wagen kan regelen die inorde is kan je mischien overbouwen ?

Dat de darmen van je inlaat wat vettig zijn doet niets aan uw probleem, die spanringen komen al eens los => aandraaien maar that's it ... er zit altijd olie in die buizen.

Toevallig al een nieuwe pcm geprobeerd ?

Danny78 0
badge

13 jaar

We zijn inmiddels weer heel wat stappen verder. Nu zelfs ook richting een oplossing.... :-)

Na het debacle van de vorige dieselspecialist is er toch nog een keer besloten om alles een laatste kans te geven. We zijn nu bijna 3 jaar bezig, mag het een keer?

Op mijn verzoek toch de verstuivers laten testen (uiteraard bij een andere spcialist als eerder) Uit deze test bleek dat er toch e.e.a. niet helemaal goed zat in de verstuivers. De uitkomst was 115, 117, 120 en 121% allemaal te veel dus.
Ford geeft zelf aan dat 20% hoger echt de limiet is. Dit zou dus e.e.a. kunnen verklaren.

In samenspraak met de dealer er voor gekozen om uit een zelfde Connect die zij in de voorraad hebben (2010 ipv 2008) de verstuivers te halen en deze om te wisselen met de verstuivers uit onze Connect.
Na ruim 2 weken kon ik de auto weer ophalen en wat bleek? Dat slechte starten was weg, gelijk na de koude start loopt hij eindelijk zoals het zou moeten. Ook het stotteren is een stuk minder! Helemaal blij dus.

Echter blijkt al heel snel dat de Connect een stuk minder trekkracht heeft als voorheen. Hij heeft veel meer moeite met het klimmen in toeren. Zeker vanaf zo'n 2800 en meer gaat het erg langzaam.
Onderin is hij juist heel erg "scherp" geworden, zo zelfs dat het niet prettig rijden is. De reactie op het gaspedaal is tot 2000 toeren zwaar irritant.
Na een kleine week rijden zou ik contact opnemen met de dealer om de resultaten te bespreken.
Uiteraard eerst het goede nieuws dat de Connect stukken beter gaat met de koude start en dat het schokken ook minder is. Daarna de opmering dat hij wel erg veel vermogen lijkt te missen. Op mijn, als geintje bedoelde, vraag "je hebt er toevallig toch geen verstuivers uit een 90pk in gezet?" kreeg ik tot m'n stomme verbazing een positief antwoord. Er blijken nu verstuivers uit een 90pk ingezet te zijn terwijl ik een 110pk motor heb.
Volgens de dealer zijn de bestelnummer gelijk dus moet je die dingen 1:1 over kunnen zetten. Ik denk hier echter toch iets anders over; Volgens mij zal je op z'n minst de versuivers moeten "vertellen" dat ze nu in een 110pk zitten i.p.v. een 90pk versie.
Het omwisselen van verstuiver 1 met 3 ging namelijk ook al niet zonder de software hiervoor aan te passen.

Het verhaal is dus nog lang niet klaar :-(

@Danny78,

Er zijn geen sensoren vervangen. Ik heb wel verschillende keren aangegeven dat ik een code had gevonden (in 2008 al) dat de waarde van de olietemp. sensor niet logisch was. Ook heb ik al verschillende keren om een ander gaspedaal gevraagd. Helaas is hier nog niets mee gedaan.

Dat de slangen geen invloed hebben ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb, op eigen rekening, de slangen vervangen wat gelijk 0,3 bar meer turbo druk gaf. Normaal kwam ik met de beste wil van de wereld niet boven de 1,5bar. Nu komt hij tot 1,8bar.
Ik weet overigens nog steeds niet wat nu de normale turbodruk is waar deze motor op zou moeten draaien. De berichten hierover lopen uiteen van 1,6 tot 2,2 bar.
Iemand die dit zeker weet?

Totzover weer.

Weer even een update;

Inmiddels is het stotteren weer aan het terug komen. Zeker bij koude motor is het weer goed (en steeds beter) merkbaar.
Het verbuik is wel positief aan het ontwikkelen. Voorheen was het 1:10,5 nu zitten we op 1:12,2. Overigens voor een 1.8 Td nog flink aan de hoge kant.

Volgens Ford moeten de verstuivers ui teen 90 pk en een 110 pk motor zonder problemen of software aanpassingen uitgewisseld kunnen worden. Waarom ik dan minder vermogen heb is niet duideijk. Ook is de maximale turbodruk weer terug naar 1,5 bar. Voor de verstuiver wisseling was dit 1,8 bar.

Al met al blijf ik het idee hebben dat er iets goed mis is met dit motorblok. Misschien nog iemand een idee?

Ik heb geen 48 replys gelezen, dus miosschien een reeds gegeven antwoord.

Heb je al eens getest of het aan de brandstof ligt? Bv een goede injectiecleaner toegepast (die de verstuivers niet kapot reinigt!!) en/of bij andere merken getankt.

Lijkt me dat je als het met de "nieuwe" verstuivers eerst goed was en nu weer wat minder, dit komt door slijtage cq vervuiling van een of meerdere verstuiver(s).

En dus niets mis met het motorblok zoals je zelf het idee begint te krijgen....

Siem Bijman 680
badge vip badge

13 jaar

niets of iets siem?

TS

HD pomp al vervangen, of desnoods de diesel eens door laten stromen, loopt er niet veel slijpsel uit, waar door de "nieuwe" verstuivers dicht koeken met alle gevolgen?

Heb ik idd ook al gedaan. Ik tank zo'n 50% bij een Texaco pomp, de rest bij een "witte" pomp en alles wat je langs de snelweg kunt vinden.

Ik tank trouwens nooit de bio brandstof.

Bij het vervangen van de verstuivers is ook het brandstoffilter vervangen. De Connect had bij de verstuiver wisseling nog geen 40.000 km gelopen. Overigens zijn de problemen al begonnen gelijk na de aflevering.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.