We hebben 5 maanden geleden een Galaxy2.0 16v Giha uit 2006 gekocht, toen 89000km op de teller
Het volgende doet zich voor: Na een koude start houdt de motor in en stottert als er meer vermogen wordt gevraagd.
Bijvoorbeeld tijdens het oprijden/invoegen van een snelweg. Binnen de bebouwde kom doet het probleem zich minder voor.
De dealer heeft de motor elektronisch uitgelezen maar de rapportage geeft geen probleem aan.
Er branden geen lampjes of andere meldingen.
Het volgende is geprobeerd:
1. Vervanging alle 4 bobines (door gebruikte exemplaren overigens)
2. Lambda Sonde is vervangen
De dealer komt er niet meer uit en het lastige is dat als we langs gaan de motor warm is en het probleem zich niet voordoet.
Met nog 1 maand garantie te gaan hoop ik dat iemand raad weet
Theo.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, het is en blijft een probleem van de dealer. Dat er niet uit kunnen komen neem ik met een korrel zout.
Heeft de dealer hulp gevraagd bij de importeur?
Voor jou betekent het overlast. De auto moet bij de dealer staan en blijven staan tot het opgelost is.
Strict juridisch is het probleem BINNEN de garantie-termijn gemeld en al wordt het over een jaar pas gemaakt: het is en blijft garantie.
Moet je wel kunnen aantonen dat het probleem gemeldt is.
Heeft men de fuel trim al uitgelezen? En zo ja, waar staat die op?
Aan die fuel trim kun je zien of er genoeg brandstof de motor in gaat, of te weinig of te veel.
Wat zeggen ze bij de dealer hoe ze het op gaan lossen? Wat zijn ze bereid te doen?
Bijvoorbeeld gratis leenauto?
Old Ford,
We zijn zelf ook niet meer zo blij met deze (sub) dealer. Hun reactie is dat ze het niet weten en alles nagekeken hebben.
Onze insteek is nu om met handige tips (zoals jouw fuel trim) naar een andere, grotere dealer te gaan en desnoods maar gewoon betalen voor de reparatie...
BEdankt voor je tip dus!
Theo.
12 jaar
De juridische kant: Lid van de ANWB? Neem kontakt op met de juridische dienst.
Even zwart-wit: Niet repareren betekent dat het product niet aan de verwachtingen voldoet en het gevolg is dan: ontbinding koop-contract.
De praktische kant: Andere grotere dealer en dan betalen voor de reparatie?
Nou, misschien om het probleem te detekteren (diagnose stellen) en dan de reparatie door de verkoper - onderdelen kunnen duur zijn.
Al dan niet met de hulp van de ANWB of een jurist.
Nog beter lijkt me om de verkoper de auto naar de grote dealer te laten brengen - uiteraard op zijn kosten.
Ook hier, al dan niet met behulp van de ANWB of een jurist.
Ik ken de voorgeschiedenis hier niet, maar om het netjes te houden:
Schriftelijk vragen aan de verkoper of ze in jouw bijzijn die fuel trim willen uitlezen, zodat je deze kunt plaatsen?
Mooiste is deze uit te lezen tijdens een proefrit waar de motor wat zwaarder belast wordt.
Vraag dan ook gelijk om een 4-gas test te doen zoals bij de APK. Ook die waardes (CO, CO2, HC, O2 en lambda getal) plaatsen.
Stel dat die 4-gas test waardes geeft die tot afkeur leiden bij de APK. Kunnen ze moeilijk vol houden dat er niets aan de hand is.
Of zelf die 4-gas laten doen op jouw kosten. Kan bij elk APK-keurstation.
Geeft hij dat probleem ook wanneer je de lmm loskoppelt? Lijkt namelijk op een probleem wat ik heb, en momenteel rijd ik met een losgekoppelde lmm om te testen of het probleem daaraan ligt. Tot nu toe is het probleem beduidend minder.
12 jaar
Hoi Theo,
Ik heb dit probleem ook al eens aan de hand gehad bij mijn zwager en naar lang zoeken bleek het toch een van de bobienes te zijn. Nu weet ik niet of dit bij jouw ook zo is maar het is maar een tip om die richting op te denken.
12 jaar
misschien motor computer software update beschikbaar
kan ook wel eens een hoop problemen oplossen weet ik uit ervaring.
Succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar