auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Ka 2009: Motor lampje brand / fout P0340

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1

Kort nadat de distributieriem van mijn Ford Ka is vervangen, brandt met grote regelmaat het gele motor storingslampje in het dashboard. Voor deze reparatie nooit last gehad van deze storing.

Bij uitlezen, geeft deze foutcode P0340 aan: "Positie van de nokkenas-sensor".
Zowel nokkenas sensor alsmede de krukas sensor zijn vernieuwd, maar probleem blijft zich voordoen.
Als het lampje gaat branden, loopt de motor zeer slecht stationair en maakt een zagend geluid. Er zit ook vrijwel geen vermogen in; het gaspedaal intrappen heeft weinig nut, snelheid opbouwen gaat traag.
Wanneer je dan vervolgens 15 minuten gaat rijden, de sleutel een paar keer uit het contact haalt en opnieuw start verdwijnt het storingslampje en loopt hij weer als een zonnetje. Dit herhaalt zich momenteel iedere dag en soms zelfs meerdere keren per dag.

Op internet elders vind ik een identiek probleem, maar niemand (zelfs autogarages niet) heeft de oplossing hiervoor.

Iemand een idee wat er mis is?

Geplaatst door

Vlinder200476 (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de bedrading en stekker van de nokkenas positie sensor al gecontroleerd?

oldford 0
badge

4 jaar

Bedankt voor je reactie. Dit ga ik even navragen.
Maar zou het hier aan kunnen liggen? Als er iets mis is met de bedrading en/of stekker dan zou de auto toch continu slecht moeten lopen?

Vanmorgen overigens weer met de auto gaan rijden en exact hetzelfde deed zich weer voor: 15 minuten slecht starten en slecht rijden zonder vermogen. Daarna paar keer opnieuw gestart, het lampje verdwijnt en de auto rijdt weer super...

Zou het overigens ook te maken kunnen hebben met E10 / E5 benzine?

Als er iets mis is met de bedrading of een stekker, hoef je dat niet continue te merken. Als de stekker eraf zou zijn of de bedrading volledig onderbroken, dan merk je dat wel continue en gaat het lampje ook niet meer uit. Met E5 of E10 benzine heeft deze foutcode niets, maar dan ook niets te maken.

oldford 0
badge

4 jaar

Oke, ga ik (laten) controleren.
Ik heb overigens wel het idee dat ik momenteel door het gebruik van E5 benzine veel meer last heb van deze storing. Eerst was het om de paar dagen en nu sinds ik E5 heb getankt, komt de storing meerdere keren per dag...

Of wordt de verbinding slechter? Met E10 of E5 heeft het echt niets te maken. Dan krijg je heel andere foutcodes.

oldford 0
badge

4 jaar

ik neem aan dat de distributietiming wel op de voorgeschreven wijze en met eventueel juist gereedschap is gecontroleerd? we kunnen hier natuurlijk een hele lange discussie aan wagen, maar een timingfout na een riem vervangen......................

Timing staat goed. Hoe verklaart u anders dat de auto na 15 minuten gewoon perfect loopt? Als de timing fout zou staan, dan loopt de motor toch nooit goed?

Update:
Na de rit van vanmorgen de auto na 30 minuten stilstaan opnieuw gestart en geen lampje, motor loopt goed. Vervolgens na 1 uur stilstaan wederom gestart en wederom geen lampje, motor loopt goed.
Vervolgens na 2 uur stilstaan bij een volledig afgekoelde motor wederom gestart en motor start zeer moeilijk en loopt heel slecht, lampje brand weer...

Een motorcomputer is prima in staat om de motor dusdanig bij te regelen dat deze redelijk loopt. dat de motor na een aantal minuten goed loopt zegt echt niets over het feit of de timing wel of niet goed staat.

Oke, duidelijk. Bedankt voor uw reactie.

heb je na montage distributieriem de nokkenassensor en de krukas sensor gesyncroniseerd?
motor laten warm draaien en dan 3 maal volle gas geven
heb je de calibers gebruikt voor montage distributieriem of gewoon gemarkt ?

De distributieriem is vervangen door een universeel garagebedrijf, niet door mijzelf.
Ik zal morgenvroeg de motor warm laten draaien en dan de sync uitvoeren zoals jij zegt.

Zojuist motor warm laten lopen en de gebruikelijke 15 minuten rondgereden. Daarna de motor 4x herstart waardoor het lampje weer uitging. Toen 3x het gas volledig ingedrukt. Kort na de 3e keer vol gas geven ging het acculampje een fractie van een seconde branden.
Nu 2 uur later de auto weer gestart en de storingslamp brand weer met een zeer slecht lopende motor.

Deze tip heeft helaas niets geholpen. Toch bedankt.

De beschreven procedure is voor Fiat motoren zoals deze Ford Ka ook heeft.
Het luistert vrij nauw en soms moet je het meerdere keren doen voordat het werkt.
Tot hoeveel toeren heb je vol gas gegeven? Je moet minstens 5000 rpm halen, liever nog 6000 rpm.

oldford 0
badge

4 jaar

Ik heb toevallig de procedure net 2x herhaald.
Ik heb 'm vol gas gegeven dus tot de 6500-7000 rpm. Dan voel je ook dat de motor op het "einde" zit en niet verder gaat in toeren.
Het is dus de bedoeling dat je 'm 3x achter elkaar in 1 pompende beweging tot minimaal 5000rpm laat komen?

Ford Ka is nagekeken en de conclusie is dat de nokkenas versteller niet goed meer werkt. Deze wordt vrijdag (onder garantie) vervangen en dan zou het dus opgelost moeten zijn...

Vanmorgen de Ford Ka opgehaald. Tot nu toe geheel storingsvrij. Ik post volgende week nog wel een keer voor een laatste update...

Laatste update: Ka blijft tot op heden storingsvrij dus de nokkenas versteller was echt de boosdoener. Bedankt voor jullie input.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.