Kort nadat de distributieriem van mijn Ford Ka is vervangen, brandt met grote regelmaat het gele motor storingslampje in het dashboard. Voor deze reparatie nooit last gehad van deze storing.
Bij uitlezen, geeft deze foutcode P0340 aan: "Positie van de nokkenas-sensor".
Zowel nokkenas sensor alsmede de krukas sensor zijn vernieuwd, maar probleem blijft zich voordoen.
Als het lampje gaat branden, loopt de motor zeer slecht stationair en maakt een zagend geluid. Er zit ook vrijwel geen vermogen in; het gaspedaal intrappen heeft weinig nut, snelheid opbouwen gaat traag.
Wanneer je dan vervolgens 15 minuten gaat rijden, de sleutel een paar keer uit het contact haalt en opnieuw start verdwijnt het storingslampje en loopt hij weer als een zonnetje. Dit herhaalt zich momenteel iedere dag en soms zelfs meerdere keren per dag.
Op internet elders vind ik een identiek probleem, maar niemand (zelfs autogarages niet) heeft de oplossing hiervoor.
Iemand een idee wat er mis is?
Geplaatst door Vlinder200476 (0) , lid sinds 4 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
9 Reacties
oldford (0) PRO, 4 jaar geleden
Is de bedrading en stekker van de nokkenas positie sensor al gecontroleerd?
Maar zou het hier aan kunnen liggen? Als er iets mis is met de bedrading en/of stekker dan zou de auto toch continu slecht moeten lopen?
Vanmorgen overigens weer met de auto gaan rijden en exact hetzelfde deed zich weer voor: 15 minuten slecht starten en slecht rijden zonder vermogen. Daarna paar keer opnieuw gestart, het lampje verdwijnt en de auto rijdt weer super...
Zou het overigens ook te maken kunnen hebben met E10 / E5 benzine? - Vlinder200476 (0), 4 jaar geleden
Ik heb overigens wel het idee dat ik momenteel door het gebruik van E5 benzine veel meer last heb van deze storing. Eerst was het om de paar dagen en nu sinds ik E5 heb getankt, komt de storing meerdere keren per dag... - Vlinder200476 (0), 4 jaar geleden
harry4203 (425) PRO, 4 jaar geleden
ik neem aan dat de distributietiming wel op de voorgeschreven wijze en met eventueel juist gereedschap is gecontroleerd? we kunnen hier natuurlijk een hele lange discussie aan wagen, maar een timingfout na een riem vervangen......................
Vlinder200476 (0), 4 jaar geleden
Update:
Na de rit van vanmorgen de auto na 30 minuten stilstaan opnieuw gestart en geen lampje, motor loopt goed. Vervolgens na 1 uur stilstaan wederom gestart en wederom geen lampje, motor loopt goed.
Vervolgens na 2 uur stilstaan bij een volledig afgekoelde motor wederom gestart en motor start zeer moeilijk en loopt heel slecht, lampje brand weer...
harry4203 (425) PRO, 4 jaar geleden
Een motorcomputer is prima in staat om de motor dusdanig bij te regelen dat deze redelijk loopt. dat de motor na een aantal minuten goed loopt zegt echt niets over het feit of de timing wel of niet goed staat.
zwartepiet (65), 4 jaar geleden
heb je na montage distributieriem de nokkenassensor en de krukas sensor gesyncroniseerd?
motor laten warm draaien en dan 3 maal volle gas geven
heb je de calibers gebruikt voor montage distributieriem of gewoon gemarkt ?
Ik zal morgenvroeg de motor warm laten draaien en dan de sync uitvoeren zoals jij zegt. - Vlinder200476 (0), 4 jaar geleden
Nu 2 uur later de auto weer gestart en de storingslamp brand weer met een zeer slecht lopende motor.
Deze tip heeft helaas niets geholpen. Toch bedankt. - Vlinder200476 (0), 4 jaar geleden
oldford (0) PRO, 4 jaar geleden
De beschreven procedure is voor Fiat motoren zoals deze Ford Ka ook heeft.
Het luistert vrij nauw en soms moet je het meerdere keren doen voordat het werkt.
Tot hoeveel toeren heb je vol gas gegeven? Je moet minstens 5000 rpm halen, liever nog 6000 rpm.
Ik heb 'm vol gas gegeven dus tot de 6500-7000 rpm. Dan voel je ook dat de motor op het "einde" zit en niet verder gaat in toeren.
Het is dus de bedoeling dat je 'm 3x achter elkaar in 1 pompende beweging tot minimaal 5000rpm laat komen? - Vlinder200476 (0), 4 jaar geleden
Vlinder200476 (0), 4 jaar geleden
Ford Ka is nagekeken en de conclusie is dat de nokkenas versteller niet goed meer werkt. Deze wordt vrijdag (onder garantie) vervangen en dan zou het dus opgelost moeten zijn...
Vlinder200476 (0), 4 jaar geleden
Vanmorgen de Ford Ka opgehaald. Tot nu toe geheel storingsvrij. Ik post volgende week nog wel een keer voor een laatste update...
Beste antwoord, geplaatst door Vlinder200476 (0), 4 jaar geleden
Laatste update: Ka blijft tot op heden storingsvrij dus de nokkenas versteller was echt de boosdoener. Bedankt voor jullie input.