auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Galaxy: Motor loopt warm

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI (VW blok)

Mijn Ford Galaxy heeft het volgende probleem.
De motor loopt warm vanaf een snelheid van 90 km per uur op de snelweg of als er hoog in toeren wordt gereden.
De auto verbruikt geen koelwater of olie. De thermostaat heb ik al vervangen. De slang van de radiator naar de thermostaat blijft koud. Ik vermoed dat de waterpomp stuk is. Maar ik zou graag willen weten of er nog andere oorzaken voor dit probleem kunnen zijn? Is er een manier om te testen of de waterpomp stuk is?

Motor: 1.9 TDI, code AUY, 85kw, Volkswagen motor.
Automaat
Standkachel
175.000 km

Al vast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst door

ExtKey +0

al 14 jaar lid

Reacties

Bart bij een werkende pomp zie je de vloeistof in de vultank circuleren. Heb je ook airco ,zo ja dan kan er veel vuil tussen die 2 koelers zitten, al kan dat nu bijna de oorzaak niet zijn. Clip eens bij koude motor de bovenste rad. slang eens los om te zien of de radiateur echt vol zit. Thermostaat goed recht gemonteerd? Succes.

Punt +80
badge

14 jaar

Ik denk dat het de waterpomp is als ie warm word, als je pomp stuk is dan staat je water ook stil in je blok dus dat gaat koken.

Heb je de dop van het expansievat er al af gehad, als ie koud is natuurlijk, zakt je water dan?

Vul dan bij en ga kijken bij de motor terwijl ie draait, of je gaat rijden tot je temperatuurmeter gaat stijgen, als ie begint te stijgen moet je eens stoppen en onder de kap kijken. Tijdens het stijgen kijken dus, koud is koud en warm is warm, maar wat gebeurt er als je meter hoger gaat.

Doet de koelvin het?

Het kan ook je radiator zijn, als je radiator oud is kan ie weleens verstopt raken, en dus geen koelvloeistof doorlaten. Of met mate, er kunnen wel wat kanalen zijn die water doorlaten maar andere weer niet. Zo krijgt je motor niet de koeling die ie hoort te hebben, omdat ie niet goed doorstroomt.

Verder kan je kijken of er slangen op zitten die verstopt zitten?

golfprobleem +0

14 jaar

Wel vaker meegemaakt,schoepen los van de waterpomp.

Postie +0
badge

14 jaar

Iedereen bedankt voor zijn reactie!

@Punt, de radiator wordt bijgevuld via het expansievat daarom heb ik geen dop bij de radiator die ik er even vanaf kan draaien om te zien of het koelwater stroomt.
De auto is voorzien van een airco.
Je vraagt ook of ik de thermostaat goed recht gemonteerd heb. Misschien niet, bij het demonteren van de oude thermostaat braken er twee kleine kunstof pinnetjes van het thermostaathuis af. Ik heb daar verder geen aandacht meer aan besteed en het thermostaathuis met nieuwe thermostaat terug geplaatst. Maar deze pinnetjes waren wel bedoelt om de thermostaat in een bepaalde stand te houden. Kan dit de werking van de thermostaat beinvloeden?

@Marco, Het peil van expansievat komt iets omhoog bij een warme motor en gaat weer iets omlaag bij een koude motor. Gewoon de normale verhoudingen. De koelvin doet het ook. Bij het verwisselen van de thermostaat kwam alle koelvloeistof goed uit het systeem dus is verwacht niet dat de radiator of slangen verstopt zitten.

@Postie, ik hoop van niet maar de kans is groot.

ExtKey +0

14 jaar

Als je thermostaat niet goed zit gaat het niet goed, en als je thermostaathuis kapot is moet je een nieuwe kopen en voorzichtigjes aandraaien, die dingen zijn meestal van hard plastic wat zo breekt als je ze te strak aandraait. Ik zou ook vloeibare pakking kopen als je dat nodig hebt, die rubberen ringen werken maar half.


Marco

golfprobleem +0

14 jaar

[quote=golfprobleem]Ik zou ook vloeibare pakking kopen als je dat nodig hebt, die rubberen ringen werken maar half. Marco[/quote]
waar baseer je dat op? een nieuwe ring dicht altijd 100% af mits de flens krom/gescheurd is.

bart, als je rijd en de temperatuur loopt op geeft de kachel dan nog warme lucht?

ach, ik heb het nu twee keer gehad dat ik zonder vloeibare pakking nog steeds problemen had.

Misschien gaat het bij de ene wel hoor, maar ik gebruik het altijd nu.

golfprobleem +0

14 jaar

@John, als de temperatuur op loopt geeft de kachel geen warme lucht of maar heel beperkt.
Maar af en toe geeft hij wel even warme lucht. Er zit een standkachel op de auto, zou dat er nog iets mee te maken hebben?

@Marco, het thermostaat huis lekt op dit moment niet.

ExtKey +0

14 jaar

bart,

dan is de waterpomp in dit geval de hoofdverdachte.


gr john

John,

Indien de waterpomp het water rond zou pompen zou de verwarming wel warm worden, is jou conclusie ?

gr Bart

ExtKey +0

14 jaar

zo is het precies bart.


gr john

Hoi John en allen,

Dank voor de analyse. Als ik de auto heb laten repareren, en zeker weet waar de oorzaak zat, zal ik het hier posten.

gr Bart

ExtKey +0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.