Ford Galaxy 2006: Motor management lamp brand

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: E5SB, Motorinhoud (cc): 2300, Vermogen (kw): 103

Goede middag, sinds vorige jaar heb ik drie keer het probleem dat de "motormanagement" lamp gaat branden. Vorige jaar een keer en toen gewoon een reset gedaan. Het ging goed tot tien dagen geleden. Toen in een file met heel warm weer. Alles gecontroleerd tov koeling en alles is goed. Weer een reset en zonder probleem kunnen rijden sinds gister: weer warm weer, motor starten maar niet rijden en dan ging de lamp weer branden. Enige tips? Vorige jaar naar een garage, controller gelezen op fouten maar niets kunnen lezen.

FD_Galaxy

Geplaatst door FD_Galaxy (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (990) PRO, 1 jaar geleden

Reset je foutcodes of wat reset je ?

    Eerste keer bij een garage in België. Zij hadden alles gereset (dashboard lamp en codes). Ik heb geen idee verder. Deze keer (10 dagen geleden) gewoon de accu ontkoppeld een paar uren en de dashboard lamp werd gereset. - FD_Galaxy (0), 1 jaar geleden

oldford (0) PRO, 1 jaar geleden

Als de foutlamp brandt, dan moeten er foutcodes zijn. Die kunnen in de motor-computer zitten, maar ook in de automatische versnellingsbak.
Wacht je te lang met uitlezen, dan zullen deze inderdaad weer verdwenen zijnl.

    Opnieuw zeggen dat de wagon rijd prima zonder enige last. Ik ga toch terug naar de garage om de ECU te lezen en zien wat ze denken, - FD_Galaxy (0), 1 jaar geleden

FD_Galaxy (0), 1 jaar geleden

Ter info, de foutcode is/was P0171. Zelfs heb ik de luchtfilter gereinigd (feitelijk is twee jaar oud). Ook de sensor gecontroleerd/gereinigd met speciale reiniger. Code werd gereset. Zoals ik als zei, motor loopt prima.

oldford (0) PRO, 1 jaar geleden

P0171 geeft aan dat het mengsel te arm is geweest, ondanks een substantiële correctie van de inspuittijd (en dus de hoeveelheid brandstof) door de motorcomputer (+30% of meer).
Dat is een gevaarlijke storing om mee door te rijden. De kans op dure gevolgschades (verbrande kleppen, defecte katalysator) is aanwezig.

Welke sensor heb je gereinigd?

Oorzaken: defecte sensor (luchtmassameter, lambdasonde), valse lucht, te lage brandstofdruk, mechanische problemen (compressieverlies).

Is de Freeze Frame data van deze foutcode uitgelezen. Misschien geeft die een idee bij welk toerental en belasting het mengsel te arm wordt.

FD_Galaxy (0), 1 jaar geleden

Een beetje laat, sorry. Ter info, ik rijd weer al twee weken zonder enige probleem, foutcode is weg en wagen rijdt prima. De luchtmassameter werd gereinigd met speciale spray (video gezien op YouTube!). Tussendoor ik gerealiseerd mij dat het gebeurt wanneer ik tank met euro95. Meestal tank ik met Shell VPower euro98 of nog beter Aral Ultimate 102. Is er een relatie met het verlagen van de octaangetal en/ of het bio-ethanol ratio (computer aanpassing)? Laatste vraag, de foutcode kwam bij lage toerental of wanneer de auto op stilstand was met draaiende motor.

oldford (0) PRO, 1 jaar geleden

"Is er een relatie met het verlagen van de octaangetal en/ of het bio-ethanol ratio (computer aanpassing)?"
In theorie wel omdat je van E10 2-3% meer nodig hebt dan van E5.
Dat verklaart dus niet de foutcode (want die afwijking is 10* zo groot), maar het kan net het laatste kleine zetje zijn waardoor de foutcode wordt gezet.

Meestal wijst de foutcode bij lage toerentallen (en lage belasting) op valse lucht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.