Ford Mondeo: Motor valt uit tijdens rijden als hij koud is.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 td

Goedemiddag,

Ik sleep nu al 2 weken met deze probleem. 2 weken terug heb ik benzine getankt in plaats van diesel. Hier heb ik 50 km mee gereden.
Tank leeg gemaakt, leidingen zuiver gemaakt, filter vervangen.
Nu zit ik met het probleem dat mijn auto uitvalt als ik met een koude motor rij. Starten erna gaat moeilijk. Als ik hem laat trekken gaat hij weer aan alsof er niets aan de hand is.
Maak ik toeren tot de auto warm is, rijdt hij perfect. Niet perfect want ik heb geen vermogen en veel zwarte rook vanachter maar ben al blij dat hij dan nog rijdt.
Ik heb geprobeerd de egr klep af te sluiten helpt niet. Ik heb de sensor op mijn brandstof pomp onder de motorkap vervangen deze zorgt voor de voorinspuiting. Want had de auto laten uitlezen en hij gaf als melding dat deze kapot was.
De auto start ook heel slecht en heb pas alle 4 de gloeibougies veranderd maar geen verbetering.
1 keer dat de motor start loopt hij als een klok. Rij ik met koude motor valt hij uit na 1 km. Rij ik met warme motor heb ik geen vermogen en veel zwarte rook.

Brandstof pomp werkt, sproeiers ook. Geen scheurtjes in leidingen,... nieuwe filter, nieuwe voorinspuiting magneet, Kleine beetje olie in de diesel gedaan zodat alles nog eens goed smeert in de motor.
Auto heeft nog maar 160 000km dus opgereden is hij nog niet. Voor mij heeft een oude dame met de auto gereden ( is mij vertelt geweest) .

Er zit nog 1 contact op de brandstof pomp die ervoor zorgt dat de brandstofpomp afslaat als het contactslot wordt uigezet. Maar zou ik dan geen foutmelding moeten krijgen als deze kapot is ?
Ik ben ten einde raad. Mijn auto mechanieker weet het ook niet meer echt.

foerd

Geplaatst door foerd (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

een diesel die te lang op benzine heeft gelopen heeft vaak schade aan de pomp en of verstuivers.
benzine smeer niet ,deze zal eerder ontvetten
dus de druk meten en verstuivers laten testen

foerd (0), 11 jaar geleden

Ik heb altijd gedacht de pomp werkt of hij werkt niet. Half werken kan niet.
Jah morgen eens druk meten en verstuivers testen.
Maar dan heb ik nog altijd geen verklaring waarom hij het wel doet als hij warm is en als hij koud uitvalt ?

Jah ik wist dat benzine niet smeert dus heb ik na het zuiver maken wat olie bij mijn diesel gedaan...

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

bij warme motor is de verbranding veel makkelijker
een diesel heeft immers geen bougies
dus is een hoge temperatuur nodig voor een optimale verbranding(zelfontbranding)

tedkroon (0), 11 jaar geleden

50 km geen smering voor de pomp en wellicht ook voor de verstuivers is funest. Hij brengt gewoon niet genoeg op doordat de plunjer versleten is en eventueel de verstuivers lekken.

Een pomp doet het of niet is totaal niet juist. Hij moet immers aan zijn aan zijn specificaties voldoen en dat is net niet het geval. Dit is gewoon analoge techniek waarvan de lekverliezen te groot zijn. Tenminste dat is mijn inschatting tenzij er direct daarna een 2e storing is opgetreden. Ofschoon dat te groot toeval is!

Edje Raketje (0), 11 jaar geleden

Aan 1 van de verstuivers zit een draadje (ik dacht de 3e cilinder) , die verstuiver kan ook stuk zijn.

foerd (0), 11 jaar geleden

Motor heeft genoeg druk verstuivers werken...
Deze morgen weer stil gevallen. Heb de slang die van de tank komt rechtstreeks op de brandstofpomp gezet en hij starte gelijk niks.
Mijn diesel filter hb ik vervangen dus zou vreemd zijn als hij langs daar lucht zou pakken? Toen was ik stilgevallen was het pompje op de filter niet hard ...

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Dat die pomp zacht aanvoelt is omdat er een vacuum in die leiding heerst.
Als je na druk pompen wel een startende motor hebt die ook aanslaat zal het een luchtprobleem Kunnen zijn .
Dat die rotopomp de benzine niet fijn vond is wel zeker . Ook de verhouding van de diesel met benzine is belangrijk.
Als het "gasgeven " ongecontroleerd plaats vind kan luchtlekkage in de aanvoer een oorzaak zijn. Vervang die als je zekerheid wilt hebben. . Velen hebben bij het betalen al in de gaten dat ze verkeerd getankt hebben !
Hopelijk heb je geluk . Succes.

foerd (0), 11 jaar geleden

De filter is nieuw , dus kan mij niet voorstellen hoe deze valse lucht doorlaat...
De benzine is er volledig uit dat is nu wel zeker heb al verschillende keren getankt ik maak veel kilometers.
Bedoel je de slang van de brandstof tank tot vooraan aan de motor vervangen?

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

De aanvoerslang of het wisselen van het filter heeft misschien meer kwaad gedaan dan goed. voor jou is deze kwestie nieuw maar als monteur heb je bijna wekelijks met zo'n klusje van doen .
Meestal loopt het goed af . Om maar gelijk de pomp te vervangen en afstellen is vaak niet nodig maar daarom gaan we dingen uitsluiten . Zo nieuw is de wagen niet en misschien is er een lekkage of verstopping ontstaan door de inwerking van benzine!
De aanvoer vanuit de tank bestaat vaak uit plastic leiding maar ook rubber delen. Als ze wat week aanvoelen .....vervangen . Verder omdat het brandstoffilter hoog gemonteerd zit is luchtlekkage niet te zien en als er O ringetjes of zo'n vierkante bij die verbinding aanwezig zit is het opletten . Aanvoerslang vanaf de tank heeft vacuum lekkage van lucht is daarom niet zichtbaar . Haal anders dat brandstoffilter los en zie of de afdichting goed zit en vet de afdichting in als smeermiddel voor de montage.
Groeten.

foerd (0), 11 jaar geleden

Hallo allemaal,

Pomp is zuiver gemaakt. Voorinspuitingsmagneetklep is vervangen op de pomp en de schakelaar die open gaat op de pomp als je het contact op zet. De filter is ook vervangen.
En nog steeds valt hij uit als ik met koude motor rij. Laat ik hem opwarmen dn rijdt hij perfect. Hij gaat wel voor geen meter vooruit en laat veel zwarte rook achter maar dat zal ik er maar bij moeten nemen.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Die laatste zinnen gaan niet samen . Ik denk dat de timing verlopen is ,het roken duidt daar op. Als het starten goed gaat doet die vervroeger zijn werk goed .
Zijn de verstuivers al eens vervangen en of gecontroleerd. De verstuiving moet zo fijn mogelijk zijn . APK norm zal nu wel een probleem zijn .
Zoek eens een dieselcentrum op en laat je voorlichten.
Succes.

foerd (0), 11 jaar geleden

Na 3 weken is auto eindelijk gemaakt !!!
Problemen: -De nieuwe filter was stuk. Hij trok valse lucht.
-Nieuwe contact op de pomp die open gaat als je je sleutel in het contact steekt ook stuk.

Conclussie: Heel veel pech gehad :-)

Doorzichtige leidingen geplaatst. Filter overgeslaan trok geen lucht meer. Dus weer een nieuwe filter. Lucht probleem was opgelost.
Soms starte de auto niet. Startmotor sloeg aan maar de motor niet. Omdat contact bleef hangen op de brandstof pomp. paar keer op zitte tikken en hij kwam los en auto start zonder problemen nu.
De zwarte rook is door de verkeerde verbrandingshoek.

Hans4040 (355) PRO, 11 jaar geleden

Mooi dat het weer klaar is...
Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.