Hey mensen!
Ik ben nieuw op deze site maar ik had een vraag over een ford courier uit 1995. We zijn van school met een project bezig en we hebben een motorblok gekregen die stuk was en nu moeten we daar een aantal dingen van uitzoeken. Een van die dingen is de oorzaak en ik hoop dat iemand me daar mee kan helpen. Cilinder 1 is helemaal stuk, hij lag los van de drijfstang en onder in het karter lag de rest van de cilinder. De bovenkant van de zuiger is helemaal beschadigd en een inlaatklep zit er scheef in. Verder is er een klein stukje uit de voorkamer. De drijfstang is voor zover we weten niet krom. Ook zitten er niet echt duidelijke krassen in de cilinderwand, ik betwijfel dus of hij vast gelopen is. Eigenlijk weten we er niet veel meer van. Heeft iemand een idee wat er gebeurt kan zijn of een tip waar we naar moeten kijken dan zou dat geweldig zijn. Met vriendelijke groet,
erik van sloten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij een heel hoog toerental de riem geknapt of de motor is op hol geslagen?
Groeten,
Paul
(hele leuke raadsels zij dit altijd)
Hey,
Bedankt voor je reactie. De riem geknapt is het niet want er zit een hele riem bij dus tenzij school ons oplicht (waar we niet vanuit gaan) is het niet de riem die geknapt is. En motor op hol geslagen??? wat bedoel je daar precies mee? We moeten echt precies met een oorzaak komen en ook duidelijk kunnen omschrijven.We zijn er overgens vanmiddag weer mee bezig geweest en denken dat het misschien kan komen door wegscheuren met koude motor, met alsgevolg dat de voorkamer gescheurd is. Dat het stukje ijzer in de cilinder is beland en daar door alles kapot gelopen. Zou dat kunnen? En zou dat zo'n grote schade kunnen veroorzaken dat de cilinder helemaal los gegaan is? Ja ja het zijn inderdaad leuke raadsels dus..... als er nog meer mensen met ideeen zijn... Kom maar...
Groeten Erik van Sloten.
20 jaar
Met op hol slaan bedoel ik dat de motor op smeerolie gaat lopen via de carterontluchting. Deze stroom wordt niet (af)geregeld dus de motor gaat zo hoog lopen dat de kleppen gaan zweven en dan kan een klep de zuiger raken met alle gevolgen van dien. Ik kom hierop omdat er een kromme klep in zit en dat kan in mijn ogen uitsluitend gebeuren door contact met de zuiger. Als de riem heel is dan kan alleen een zwevende klep de oorzaak zijn en dat kan door overtoeren gebeuren.
Precies is het zo niet te zeggen, je moet het echt zien.
Ook ik ben heel benieuwd wat anderen hierop te zeggen hebben.
Groeten,
Paul
hoi erik,
ik weet niet hoe jullie de opdracht hebben gekregen, ik bedoel motor compleet of al in delen, maar je kan ook motorschade krijgen door een versprongen riem, met als gevol afdruk van de klep in de zuiger. Maar meestal zijn er dan meerdere kleppen krom. Ik kan me zo niet even voor de geest halen hoe de kleppenbediening is, maar kan het ook zijn dat er een klep is open blijven staan? heb je ook het effect dat de klep afdrukt in de zuiger
Trouwens wat ik niet uit jullie verhaal kan opmaken: Je spreekt over een beschadigde zuiger, wat voor afdrukken staan daar in?
Dit voorgaande gaat allemaal uit van een klep die blijft hangen,
maar het kan natuurlijk ook zijn dat de zuiger is losgeraakt en daardoor de klep is geraakt. Dus zuiger raakt klep, ipv klep in zuiger. Is er iets te herleiden aan de soort schade van de bevestiging van de zuigerstang?
succes,
vind het een leuke opdracht trouwens.
groeten michiel
Hey,
aan de schade op de zuiger te zien denken we dat de zuiger de klep heeft geraakt en niet andersom. Als mensen willen kunnen ze me wel ff een mailtje sturen naar erik260284@yahoo.com dan kan ik wat fotos sturen van de cilinder enz.... Ik weet niet of die fotos duidelijk genoeg zijn maar dat zien we dan wel.We zijn we weer verder gekomen en vermoeden nu dat het iest te maken heeft met een verstuiver, daardoor alles te warm geworden enz enz... Ik zit overgens wel een duidelijke afdruk op de cilinder maar ik denk dat dat van het stukje ijzer is dat uit de voorkamer komt.(Lijkt namelijk hetzelfde)Hetzelfde geld een beetje voor die ene klep, ik denk dat dat komt omdat weer dat stukje ijzer daar tussen is gekomen. Maar dit is alles in grote lijnen, we moeten echt stap voor stap beschrijven wat er fout was en wat in welke volgorden dan de gevolgen zijn. Het blok hebben we overgens in elkaar gekregen maar wel op een bok.(dus zonder auto)
GA ZO DOOR!!
We gaan de goede richting op.
Bedankt allemaal.
Groeten Erik.
20 jaar
Mail mij de foto's maar eens, p.aupers@chello.nl Ik ben erg benieuwd.
Groeten,
Paul
hoi erik,
stuur de foto's maar op, michielrc@hotmail.com
groeten michiel
Hey,
Nou ik heb wat gestuurd, moeten jullie maar ff kijken.
Groet erik.
20 jaar
stuur zo ook maar ff op nielspiels5@hotmail.com.zal ik ze ook ff bekijken...en een antwoord geven op je vraag..
niels
Foto's zijn helaas te onduideijk om echt concreet iets te zeggen. Ik denk toch dat er contact geweest is tussen klep en zuiger. Is de riem erg nieuw? Misschien dat de riem gebroken was en dat de garage er een nieuwe op heeft gelegd zonder verder te kijken. Motor heeft even gelopen maar door gevolgschade is deze toch in elkaar gelopen.
Paul
Ja sorry ik probeer maandag wel duidelijkere fotos te maken, Nee volgens ons heeft het niets met de distributie riem te maken. we zoeken zelf nog steeds in de richting van een kapote verstuiver, maar dan..... kan daar zon schade door komen? Tuurlijk heeft de zuiger de klep geraakt maar pas toen die los was zijn we van overtuigt, dus niet de klep de zuiger maar de zuiger de klep.
Is er misschien iemand die hetzelfde heeft meegemaakt want de leeraar gaf een tip dat het een courier kwaaltje was.Het zal dus wel vaker gebeurt zijn. Groeten Erik.
20 jaar
Heb ooit een audi 80 td gehad waarvan een verstuiver niet helemaal tot het einde was ingedraaidt, zat wel vast in de kop.Hierdoor was een stuk van de voorkamer weggebrandt en in de cilinder gevallen met als gevolg, zuiger kapot,cilinderwand geschonden en kleppen geplooid en cilinderkop kapot.
Is het misschien mogelijk dat er van uit buiten iets in de motor gekomen is? Want kan je de delen die je in de cilinderwand heb gevonden plaatsen op een plek waar het ontbreekt? Is er bijvoorbeeld gereden zonder luchtfilter?
Groet,
Quentin
Heb je de verstuivers ook getest kan zijn dan deze is blijven hangen waardoor je een ongecontroleerde verbranding heb gehad
20 jaar
Kwaal nr. 1 bij een Courier is riemschade.De riem kan knappen , maar kan ook van tijd af springen natuurlijk ! De bestuurder merkte dit waarschijnlijk niet eens tot het helemaal mis ging met die ene zuiger. Als je ook aftekeningen van de kleppen op de overige zuigers ziet zal dat wel de oorzaak zijn met verdere gevolgen op die kapotte zuiger.
20 jaar
is dit die motor waarvan de piston pen losgebroken is uit de zuiger? volgens mij is die auto draaiend binnen gekomen
d.w.z hij liep wel op 3 cil met een hoop kabaal
kijk eens naar vreetsporen op de zuiger ,of als er geen vreetsporen aanwezig zijn let dan eens op de breuken in de zuiger,scherpe strakke breuken wijzen meestal op piekdrukken in de cilinder door bv een defecte verstuiver of onjuist inspuittijdstip
succes Richard
hey hoi,
Ja klopt ken je het blok?Ik zag dat je in winsum woont.werk je toevallig bij ford boerhoff in groningen? Misschien dat je ons verder zou kunnen helpen met een aantal vragen.Zou je dat willen?Ik heb je ook al gemailt maar je reageerd er niet op.zou je contact met me op kunnen nemen?Met vriendelijke groet Erik van sloten.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Courier of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar