Ford FOCUS WAGON VAN 1.6TDCI 100 DPF: motorstoring

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 90

betreft ford focus 1600 diesel econetic: na herhaaldelijke motorstoring zijn we via de garagist te weten gekomen dat de storing sensorsroetfilter aangeeft bij het uitlezen. volgens de garagist zijn de sensors niet stuk want dan zou het orangje lampje vd motorstoring onmiddellijk gaan branden. voorstel garagist:spoeling roetfilter. is gebeurt maar het probleem blijft zich herhalen dat het orange lampje motorstoring regelmatig aanspringt en daarna ook weer verdwijnt na een tijdje. in 6 maanden tijd is de motor effectief 3 maal in veiligheidsmodus gesprongen. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn.

lisaarne

Geplaatst door lisaarne (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Wat zijn de uitgelezen foutcodes? Exacte fouttekst en/of nummer indien mogelijk.

Heino4267 (240), 6 jaar geleden

En waarvoor wordt de auto gebruikt?
Maakt hij voornamelijk korte ritjes (stadsritjes) waarbij hij nauwelijks op temperatuur kan komen of maakt hij ook wel eens lange snelweg ritten?

lisaarne (0), 6 jaar geleden

foutcode p244a p0030 p2297 p2002 p0504 maar de laatste code is dat de remschakelaar is blijven hangen niks met de rest te maken code 1 en4 zou met elkaar hebben te maken. kan het zijn dat de adetiefvloeistoFpomp of vloeistof zelf leeg is? Mijn garagist kan dat met zijn universele PC niet zien... Graag tips!

Probeo (0), 6 jaar geleden

Hallo Lisaarne,

De code P244a wijst op een fout in het circuit van de verschildruksensor (deze meet het verschil in druk voor en na het roetfilter). Deze code zegt dat het verschil te laag is (voor het filter moet de druk hoger zijn dan na het filter). Dit kan komen door een lekkage in de slangen die vanaf het filter naar de sensor gaan, een sensor die het soms af laat weten, of er zit geen keramiek meer in de behuizing. Ik noem maar een paar mogelijkheden. Hierdoor kan er ook niet geregenereerd worden en komen er ook die andere storingen te voorschijn. De werking van de verschildruksensor is trouwens te controleren.
Succes

lisaarne (0), 6 jaar geleden

De auto is terug in de garage met dezelfde problemen?
De garagist gaat nu de druksensor of een relais in het druksensor circuit van de roetfilter vervangen, hij beweerdt dat er bij deze focus geen Eolys vloeistof reservoir voor de roetfilter regeneratie aanwezig is.
Weet iemand of dit kan dat er Ford Focus van mijn type gemaakt zijn met Roetfilters die deze regeneratievloeistof niet nodig hebben??
dank bij voorbaat!!

lisaarne (0), 6 jaar geleden

PS: De wagen is wel een Econetic 90 PK uitvoering.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Buiten de fouten op het roetfilter zijn er ook nog 2 fouten die betrekking hebben op de lambdasonde.
P0030 geeft aan dat er een fout is in het verwarmingscircuit van de lambdasonde.
P2297 geeft aan dat de lambdasonde verkeerd aangeeft tijdens decelereren. Dat kan komen door de fout in de verwarming.
Deze breedbandsondes dienen op een temperatuur van 750 graden Celsius gehouden te worden.
En dat haal je zonder verwarming niet tijdens decelereren.
De lambdasonde is nodig tijdens het regenereren en een fout hierop kan het regenereren stoppen.

De motor is nog steeds een PSA/Ford motor. Als er geen Adblue in gaat, dan zal deze denk ik nog steeds Eolys gebruiken.
Mocht daar echter een probleem mee zijn, dan krijg je daar ook foutcodes op, die je nu nog niet hebt.

Misschien moet je eens overwegen om naar een dealer te gaan, als je eigen garage niet voldoende verstand van deze motor heeft.

Heino4267 (240), 6 jaar geleden

[quote=Heino4267]En waarvoor wordt de auto gebruikt?
Maakt hij voornamelijk korte ritjes (stadsritjes) waarbij hij nauwelijks op temperatuur kan komen of maakt hij ook wel eens lange snelweg ritten?[/quote]

Ik heb deze vraag gesteld en hij is nog niet beantwoord.
De reden dat ik deze vraag stel, is dat als de auto in ongunstige omstandigheden wordt gebruikt, de regeneratie onvoldoende vaak compleet wordt doorlopen waardoor problemen kunnen ontstaan.
Regeneratie kan je zelf forceren door tijdens een wat langere snelwegrit het toerental te verhogen door langdurig (pakweg een kwartier) één versnelling lager dan normaal te rijden.

RADIOSELECT (0), 6 jaar geleden

Hallo Heino4267,
bedankt voor uw inbreng,
De wagen is van mijn dochter, er worden idd. meestal maar korte ritten van een 20 tal km gemaakt.
De problemen zijn al begonnen een week na de aankoop ( 2 de hands bij particulier ) toen had de wagen wel al een rit van ongeveer 80 km gemaakt waarvan een groot stuk op de snelweg.
Hetgeen mij vooral verontrust is dat de garagist beweerd dat er geen tank voor regeneratie vloeistof aanwezig zou zijn in die wagen.
Ook heeft de Wegenwacht dienst geprobeerd de regeneratie te forceren via de OBD plug en alhoewel de motor warm genoeg had lukte dat niet.
Zou het kunnen komen door de Lambda sonde fout dat de regeneratie niet start?,
Hij had echter de fouten niet gereset, dit omdat de garagist ze zou kunnen zien.

kaleido 1 (1900) PRO, 6 jaar geleden

Zie antwoord van oldford.

RADIOSELECT (0), 6 jaar geleden

Hallo,
na verschillende OBD metingen bleef de code P244A terugkomen, deze fout geeft aan dat de DPF differential pressure te laag is, Ik heb de differential sensor laten vervangen en het probleem is nu blijkbaar opgelost. Dit is nu een paar maand geleden en motor storing is niet tot nu toe niet meer voorgekomen.
Bedankt aan iedereen die hier heeft aan bijgedragen

Hierbij kunnen we dit probleem afsluiten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.