Hoi mensen,
Ik ben even de draad kwijt (evenals de dealer die ook geen antwoord heeft), hopenlijk kan iemand van jullie mij tips geven.
Onze Focus 2.0 TDCI heeft een vreemd probleem dat zich alleen voor doet wanneer de auto eenmaal op snelheid rijdt EN op een recht stuk weg.
Als ik (bijv.) 80km/u rij en geef volgas (type versnelling maakt niks uit) dan krijg ik (soms) een motorstoring waarna ik meteen erna een ESP storing krijg. De auto gaat dan op een noodloop programma. Als ik de auto opnieuw start, dan is er niks aan de hand.
Accelereer ik volgas vanuit stilstand, dan is er ook niks aan de hand. Het is een probleem wat ook niet altijd voorkomt, al lijkt het de laatste tijd vaker voor te komen.
Wat heb ik inmiddels gedaan:
- nieuwe software vanuit Ford erop gezet
- auto uitgelezen bij de Ford dealer, deze gaf een storing aan in de ABS module/pomp of de bekabeling daarvan.
- bekabeling kan ik zo niks aan zien, meten wordt lastig daar het een CAN-BUS systeem is
- ABS module/pomp uitgebouwd en naar 2 verschillende bedrijven opgestuurd => beide geven aan dat er niks mis is met de module/pomp
- gehele remsysteem doorgespoeld met nieuwe ESP remvloeistof
- accu spanning is goed
- dynamo functioneerd ook goed
Wat nu?
Ik ben zelf in de veronderstelling dat het probleem ontstaat door dat er ergens een sensor/actuator is die een fout genereerd en die een bepaald signaal over de CAN-BUS stuurt in een gelijke frequentie zoals de ABS module/pomp. Daardoor denkt het systeem dat er iets mis is in het ABS/ESP systeem.
Wat zou dit kunnen zijn? De gierhoekversnellingsmeter? Gaspedaal positiesensor? Temperatuursensor? Turbodruk te hoog?(=> auto is niet gechipt, nooit geweest).
Ik zat zelfs al te twijfelen aan een kapotte ABS sensor, echter dan zou het uitleesprogramma van Ford die moeten kunnen zien?
Wie kan mij hier verder mee helpen? De Ford dealer (Ford Eindhoven) weet zelf ook niet wat hij zou kunnen zijn.
Bedankt alvast!
Motorstoring / ESP storing Focus 2.0 TDCI
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met de motor in noodloop en ESP lamp aan, welke foutcodes worden er dan uitgelezen (in motor en ESP)?
[quote=oldford]Met de motor in noodloop en ESP lamp aan, welke foutcodes worden er dan uitgelezen (in motor en ESP)?[/quote]
Ik weet 1,2,3 niet meer de foutecodes uit m'n hoofd, maar het zouden de codes zijn die aangeven dat of de unit of de bekabeling van de unit kapot zou zijn.
Als ik het contact afzet en de auto opnieuw start, dan zijn de foutcodes gewist en valt er niks uit te lezen. Dan moet ik weer gaan rijden en wachten tot de foutmelding komt , dan pas kan ik hem weer laten uitlezen en kunnen ze wat zien.
13 jaar
Een can-bus is op zich een goed gedfinieerd en doordacht systeem.
Elk onderdeel dat op de bus is aangesloten noemt men een "node". Elke node heeft een chip die transceiver genoemd wordt.
Die transceivers (Transmit & Receive) verzorgen de communicatie op de bus.
Sensoren zijn nooit rechtstreeks op de can-bus aangesloten. De meeste sensoren gaan via een computergestuurde regelmodule zoals motor of ABS. De sensor is aangesloten op de regel-module en de software in de module leest het signaal en maakt een can-bus boodschap met de digitale waarde voor die sensor. Dat geldt voor temperatuur sensoren, ABS (wielsnelheid) sensoren, gaspedaal positie e.d.
Sommige "sensoren" gaan via de can-bus, zoals stuurhoeksensor. Echter in het doosje dat men dan sensor noemt zit meer elektronika.
Een microcontroller die de boel bestuurt, een chip om het sensor signaal om te zetten naar digiotaal en de reeds genoemde can-bus transceiver.
Sensoren sec kunnen dus de bus niet beinvloeden.
Je bent ook bang voor iets dat in dezelfde frequentie als het ABS gaat sturen. Hoef je niet bang voor te zijn, dit gebeurt in elke can-bus in elke auto ongeacht het merk. Daar is de can-bus tegen bestand. In de can-bus transceivers zit een stukje logica dat men "collision detect" noemt.
Dat gebeurt wanneer 2 nodes gelijktijdig beginnen met zenden. De interne logica in de transceivers bepaalt de prioriteit van een boodschap en slechts 1 node gaat uiteindelijk door met zenden, de rest stopt dan.
De enige mogelijkheid om een can-bus plat te krijgen is een kortsluiting op beide signaaldraden tegelijk.
Dat zou door een defecte transceiver kunnen komen, maar ook door water/olie in een kabelboom of een doorgesleten plek in een kabelboom.
Ik heb zelf ook een ford focus 2.0 tdci 2005 model ik had ook z'n soort probleem met gas geven kam er inme display te staan esp storing en esp lampje branden in me dashbord. ( had het zelfde probleeem met gas geven)
Ik naar de dealer konden niks vinden een vriend van me die heeft een maatje die ook bij ford werkt.
wat bleek nou me luchtfilter was gewoon verstopt helemaal zwart en van olie stof een nieuwe luchtfilter en heb er geen probleem meer mee gehad.
Geen idee of dat het is hoor maar bij mij wel
Vriendelijke groeten wilfried
13 jaar
Ik heb een Mondeo 2002 en had laatst ook een ESP storing in de auto na het vervangen van de zomervelgen naar de wintervelgen. Na het omwisselen van de velgen een proefrondje gereden en toen gaf hij in een bocht opeens een ESP storing aan en stond mijn stuur ineens een kwartslag scheef. Na lang zoeken kwam ik erachter dat ik de reactiestang achter krom had gemaakt met op krikken en daar bleek de ESP op te reageren. Heb een nw reactie stang geplaatst en het stuur stond weer recht en daarna geen ESP storing meer gehad. Kan het niet zijn dat er iets krom is na iets geraakt te hebben of ook de fout gemaakt heb net al ik met opkrikken, of zit er ergens veel speling op dat hij denkt dat hij moet uitrichten. Misschien zit ik wel helemaal fout maar baat het niet dan schaad het ook niet.
Succes.
Gr Ron.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar