Ford Focus: Motortemperatuur te hoog bij rijden met caravan

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 Tdci 115PK

Heb nu al voor het 2e achtereenvolgende jaar het volgende probleem: bij het rijden met de caravan richting Oostenrijk wordt de motortemperatuur bij het beklimmen van een helling ineens te hoog. Na het vol openzetten van de kachel op de warmste stand is dit binnen een paar seconden alweer verholpen en is de temperatuur weer normaal. Vorig jaar kostte me dit al een turbo-slang, dit jaar gelukkig geen verdere schade. Auto is vorig jaar en dit jaar bij de Ford dealer in Oostenrijk geweest (Ford Ebenberger), vorig jaar om de turbo-slang te repareren, dit jaar om het allemaal eens na te kijken. Heb zelf het idee dat de ventilator niet goed (op tijd) werkt. Dealer heeft echter niets kunnen vinden. Wel heeft hij de software reset en opnieuw geprogrammeerd zodat de koeling niet bij 106 maar al bij 103 graden aangaat. Helaas, op de terugweg naar huis weer hetzelfde fenomeen. Op diverse heuvels bij oplopen temperatuur maar weer de kachel vol opengegooid. Zonder caravan allemaal geen probleem, zelfs de meest steile wegen (15%) komt de auto zonder problemen over, de belasting met de caravan lijkt het probleem. Nu heb ik speciaal de 115PK Focus aangeschaft omdat die 1500KG zou moeten aankunnen. Caravan is echter vol beladen nog geen 1300KG. Heb zelf het idee dat de ventilator het probleem is, je hoort dat ding nauwelijks tot nooit, terwijl er op de camping andere auto's rondrijden waarvan je dat ding al van verre hoort blazen. Iemand enig idee ?

Peugeot406

Geplaatst door Peugeot406 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

schakel wat eerder terug en ga met wat meer toeren omhoog
het nieuwe rijden in 5 of 6 is hier funest aan
ook moderne diesels kunnen zeker bij belasting makkelijk 4000 rpm aan voor langere tijd
en vergeet met 80 km/h die 5 eens

772 (0), 15 jaar geleden

Het nieuwe rijden met een caravan is absoluut funest voor de auto vooral in de bergen en heuvels.
Schakel eerder terug en rij dan met iets hoger toeren tal
Vergeet de 5 e versnelling maar, die is alleen voor vlakke wegen
gr 772

dirk2269 (0) PRO, 15 jaar geleden

is een service actie voor ventielator ga maar is na je dealer toe
krijg je waarschijnlijk een andere ventielator

Peugeot406 (0), 15 jaar geleden

Wat betreft dat rijden in hoge versnelling : ik heb practisch (uitgezonderd nederland en klein stukje duitsland) de hele weg in 4e of 3e versnelling gereden in een hoog toerental (constant rond de 3000 rpm). Hier kan het dus wat mij betreft niet aan liggen. De laatste opmerking van Dirk lijkt me wel wat, ik heb echt het idee dat de ventilator de oorzaak is. Wat bedoel je met de precies met de omruilactie ?

dirk2269 (0) PRO, 15 jaar geleden

er zijn elkele bouw datums aarbij de ventielator problemen kan geven ga ge woon met je klacht na de dealer hij zit toch nog in de garantie
en waarschijnlijk moet er gewoon een verbeterde ventielator in
gr dirk

Peugeot406 (0), 15 jaar geleden

Nou, de auto heeft pas z'n 60.000km beurt gehad en voor de beurt nog maar eens de dealer op het hart gedrukt de ventilator eens goed onderhanden te nemen. Zoals ik al dacht was het resultaat: "niets gevonden". Vervangen is dus niet aan de orde, er is niets kapot volgens de dealer. Als mogelijk lapmiddel heeft de dealer aangeboden om de beschermplaat onder de radiator te verwijderen voordat we weer op vakantie gaan zodat de auto meer rijwindkoeling krijgt. Het zal mij benieuwen. Inmiddels ben ik er al wel achter dat ik niet de enige ben met dit "probleem".

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

als je die plaat weghaalt stroomt er juist minder lucht door de radiateur omdat deze onder de radiateur wegkan
of denkt de dealer jaren testen van een fabrikant in een paar minuten te kunnen verbeteren

paulmichiel (0) PRO, 15 jaar geleden

Ventilator kan de oorzaak niet zijn want je hebt rijwindkoeling genoeg rond de 80. Probleem is gewoon een te krap bemeten koeling, met een lege auto gaat het best maar met 1300 kg en een luchtweerstand van een gemiddelde supermarkt krijgt het motortje het zwaar en kan de radiator z'n warmte niet meer kwijt....... Enige oplossing is de koeling verbeteren door een dikkere of grotere radiator (wat vaak niet gaat omdat het zo ruim onder de kap is -:))

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

je zou aan de zijkant een extra kachel radiator kunnen monteren

harold308 (0), 15 jaar geleden

je kunt er ook een schakelaar tussen zetten zodat je de ventilator ( in de bergen ) door kunt verbinden , dan ben je vaak ook gered
je zit tenslotte niet alle dagen in de bergen met een caravan

succes

garage van horne3459 (0) PRO, 15 jaar geleden

laat voor de zekerheid jouw thermostaat vervangen, het kan zijn dat deze niet geheel opengaat.
Anders is het monteren van een extra radiator naast of achter de bestaande rad.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=harold308]je kunt er ook een schakelaar tussen zetten zodat je de ventilator ( in de bergen ) door kunt verbinden , dan ben je vaak ook gered
je zit tenslotte niet alle dagen in de bergen met een caravan

succes[/quote]
en denk je dat de fan niet iinschakelt als de temp oploopt??
dacht dat er een thermo schakelaar in t koelsysteem zit om dat te doen
en eerder inschakelen is zinloos omdat dan de temp (te) laag kan worden en de thermostaat dicht gaat om m op temparatuur te krijgen

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ik denk dat de radiateur die Ford plaatst gewoon bij dit soort extra zware omstandigheden te krap bemeten is.
Als het mijn auto was , zou ik behalve opletten dat ik in deze omstandigheden de juiste versnelling en het juiste toerental heb , aksepteren dat als noodoplossing een enkele keer de kachel moet bijspringen.
Wil je het toch opgelost hebben , dan zou ik indien mogelijk een radiateur met meer capaciteit plaatsen.

AR 67202 (0) PRO, 15 jaar geleden

of een oliekoeler.... I deze motor uitgerust met een warmtewisselaar tussen olie en watercircuit?

een van de primaire taken van de olie is om de bewegende delen te koelen. Bij hoge belasting op hoge toerentallen komt er dus enorm veel warmte vrij die de olie niet meer afgevoerd krijgt. Denk maar aan turbo, zuigers en cilinderwanden, en uiteraard de in en uitlaatkleppen.

De extra koeling van een oliekoeler kan voldoende zijn om de watertemperatuur onder controle te houden, en is zeker gezonder voor de motorolie...

harold308 (0), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS][quote=harold308]je kunt er ook een schakelaar tussen zetten zodat je de ventilator ( in de bergen ) door kunt verbinden , dan ben je vaak ook gered
je zit tenslotte niet alle dagen in de bergen met een caravan

succes[/quote]
en denk je dat de fan niet iinschakelt als de temp oploopt??
dacht dat er een thermo schakelaar in t koelsysteem zit om dat te doen
en eerder inschakelen is zinloos omdat dan de temp (te) laag kan worden en de thermostaat dicht gaat om m op temparatuur te krijgen[/quote]
als je over de thermoshakelaar een schakelaar zet waar je handmatig de fan aan kunt zetten ( dus als je de schakelaar uit hebt staan werkt ie op de thermoschakelaar ) en als je die aanzet voor je de bergen in gaat rossen dan komt het wel goed , dat scheelt 10 tot 12 graden omdat de thermostaat eerder opengaat dan de thermoschakelaar aanslaat .
en zomers na z´n rit heeft die thermostaat geen kans om dicht te gaan .

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

en waarom zal ie de temp zo hoog laten komen voor dat de fan inslaat??
je kan m ook op 80 graden laten inschakelen
en met trekken met 80 km zou er geen fan nodig zijn door de rijwind
als ie dat niet red is er ontwerptechnisch iets wat te krap bemeten is
en dat neem je met 20 fans niet weg
1e is dan om de airco uit tte zetten
de koeler geeft warmte af naar achteren
en daatr zit de gewone radiateur dus minder koeling
een grotere of extra radiateur is de enige goede en veilige oplossing
wat ik me afvraag en dat is hier nog niet geschreven
hoe heet wordt ie werkelijk
loopt ie in t rood of blijft ie r net voor
zolang ie niet in t roodd staat is er niks loos
en tegen rood aan is vaak beangstigensd omdat je dat vroeger niet kon hebben
maar met de huidige techniek en prestaties is het vaak een must om een werk temparatuur van 110 graden te halen met zware belasting
hij schrijft al dat de fan nu bij 103 ipv 106 graden inschakelt
bij sommige merken is de werk temp al boven de 90 graden en schakelt de fan in bij 110 op lage snelheid en bij 120 op 2e snelheid

harold308 (0), 15 jaar geleden

buiten zal het een graad of 25 zijn als hij daar rijd met de caravan in de bergen , de temperatuur loopt dan op , ik weet ook dat de temperaturen ver over de honderd graden kunnen gaan . ik denk dat de thermostaat open gaat bij een graadje of 95 , als je dan een schakelaar er over de fan plaats is dat geen probleem dan kun je de temperatuur echt terugdringen .en dit is echt niet schadelijk voor de motor
je moet de airco uitlaten dat ben ik met je eens , en ik denk ook niet dat hij ver in het rooie komt

het is wel belangrijk (peugeot 406) dat je de motor , als je uit de bergen komt even een minuut laat lopen i.v.m gelijkmatig afkoelen van de motor .

succes

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

en heeft peugeot niet als citroen een optie met trekhaak 2e fan monteren
de fan aanzetten is nog steeds een lapmiddel om een ((probleem)) te verhullen

harold308 (0), 15 jaar geleden

haha oke daar kan wat in zitten , maar als je een keer per jaar op een berg rijd dan is het wel flauwekul als je voor tig euro´s een extra koeler of een oliekoeler moet plaatsen om de temperatuur te verlagen , ik snap best dat garage´s dat willen maar die 500 euro kun je ook opzuipen en de meeste mensen hebben om de twee jaar een andere auto dus dan blijf je bezig

maar wie ben ik

Peugeot406 (0), 14 jaar geleden

Ook afgelopen zomer weer probleem gehad met de koeling. Nu echter maar één of twee keer omdat ik deze keer maar eens besloten had om de airco uit te zetten onderweg (althans: waar het omhoog ging). Nou, dat hielp behoorlijk dus. Blijkbaar is de koeling van deze Focus te krap bemeten terwijl hij volgens specs toch 1500 KG moet kunnen trekken.

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Op de momenten dat de temperatuur oploopt, hoe snel rijd je dan nog ? En in welke versnelling ?

Ik rijd veel met een trailer van 2.000 kg en heb hier dus wel wat ervaring mee.

Het koelsysteem van de meeste wagens is niet gedimensioneerd om in 1e of 2e aan volle belasting een helling op te rijden met max. aanhangerlast. Dit heb ik ook al met meerdere auto's ondervonden. Er rijden nu eenmaal niet zo veel mensen met een hoge aanhangerlast en al helemaal niet op steile hellingen.

Als je in Death Valley bij 45°C een helling van 15% oprijdt worden de meeste auto's ook te warm, en dit reeds zonder aanhanger.

Men moet bij het dimensioneren van het koelsysteem ergens een grens trekken.

De schakelaar op de koelventilator kan wat helpen, maar niet als de helling lang is.

Wat je moet doen in dergelijke omstandigheden : Als je ziet dat de temp. begint te stijgen (wacht niet tot de wijzer tegen het rood komt, dan heb je geen tijd meer om te reageren) :
1. Airco afzetten.
2. Verwarming op max. (regelknop + ventilator).

Als de temp hoog blijft :
3. Neem de belasting terug. Een goede regel is om met het toerental van het max. koppel te rijden, dus niet volgas aan 4.000 omw/min. (met een diesel) Bij het toerental van het max koppel heb je toch voldoende circulatie van het koelsysteem.
4. Eventueel schakel je een versnelling terug en rijd je weer met toerental max. koppel. De belasting is dan niet maximaal en er wordt minder warmte ontwikkeld.
5. Als hij ook in 1e dan nog te warm wordt, moet je eventueel onderweg een 10-tal min stoppen om de warmte kwijt te raken. Motor laten draaien en verwarming op max.

Vermits jij nog bovenraakt met enkel de verwarming op te zetten, valt het nog mee.

Persoonlijk zou ik niets wijzigen aan het koelsysteem voor die enkele keer dat het voorkomt. En als je echt veel met de caravan de bergen in gaat, heb je eigenlijk niet de ideale trekauto. Neem dan een auto met een hoger trekgewicht zodat je meer reserve hebt.

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat een autofabrikant zijn auto's niet afstemt op rijden met caravans daar dit buiten nederland zo goed als nergens populair is.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

engeland
duitsland frankrijk
of leveren de 4 duitser fabrieken en de 2 engelsen alleen aan nederland??
dan adria in voormalig yoegoslavie

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

Is het toevallig een E-conettic versie? met zo een mooi spoiler pakket? Bij die type's is de luchtstroom door de voorbumper niet optimaal, bij latere type's van de E-conettic is het aanhanger gewicht ook op 0 (nul!!) gezet.

Als het een econettic is dan kan je nog 2 plaatjes bij de voorbumper weghalen.

Suc6

Knight Rider (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=AR 67202]of een oliekoeler.... I deze motor uitgerust met een warmtewisselaar tussen olie en watercircuit?

een van de primaire taken van de olie is om de bewegende delen te koelen. Bij hoge belasting op hoge toerentallen komt er dus enorm veel warmte vrij die de olie niet meer afgevoerd krijgt. Denk maar aan turbo, zuigers en cilinderwanden, en uiteraard de in en uitlaatkleppen.

De extra koeling van een oliekoeler kan voldoende zijn om de watertemperatuur onder controle te houden, en is zeker gezonder voor de motorolie...[/quote]
Er wordt zoveel gespeculeerd en eigenlijk is er geen oplossing.

De wagen is standaard uitgerust met een oliekoeler.

het enige wat ik weet is dat de 1.8 dieselmotor te zwak is voor het slepen van een caravan.
we hebben het zelf ervaren met een galaxy 1.8TDCi. slepen van een caravan 2jaar na elkaar koppeling vervangen, klant kocht een 2.0 TDCi en geen problemen meer.

Wat Dirk vermeld over de koelventilator heeft enkel betrekking op de 1.8 TDCi modellen tot bouwdatum 05/2006.
Neem de 5 laatste cijfers, het cijfer en letter dat er net voor staat is de bouwdatum (het cijfer is het jaartal, de letter is de maand)

Focus met dieselmotor - Regelmodule koelventilator -- Veiligheidsterugroepactie

Uit technisch onderzoek is gebleken dat bij auto's die worden gebruikt in landen waar de wegen 's winters intensief worden gepekeld een verhoogde kans op corrosievorming bestaat. In uitzonderlijke gevallen kan deze corrosie zich voortzetten in de elektronische circuits en oververhitting veroorzaken. In zeldzame gevallen kan de oververhitting volstaan om de module en de omringende bedrading en onderdelen te laten ontvlammen.

Bij de betroffen auto's moet een extra draadbundel worden aangebracht, zodat de voedingsspanning naar de regelmodule van de koelventilator wordt onderbroken als het contact is uitgeschakeld. Er moet tevens een waterschild worden aangebracht om de module te beschermen tegen binnendringen van water en corrosievorming.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.